Hlavní obsah

Český čtyřbob by měli diskvalifikovat, žertovali zaskočení Němci

Königsee/Praha

I v osm let starém bobu se dají předvádět velké kousky. Přesvědčilo o tom kvarteto Jan Vrba, Dominik Suchý, Jan Stokláska, Michal Vacek, které se v neděli v Altenbergu postaralo pátým místem o nejlepší výsledek českého čtyřbobu v historii. A dokonce proháněli i Němce na jejich domácí dráze, což byla donedávna nevídaná věc.

Foto: Thomas Eisenhuth, ČTK/AP

Český čtyřbob pilotovaný Janem Vrbou

Článek

Altenberg označovaný za jedno z nejtěžších koryt na světě leží jen pár kilometrů za hranicemi, jenže o žádné výhodě pro českou posádku se mluvit nedá. „Každý si myslí, že tam asi hodně trénujeme, ale my v Altenbergu za poslední roky žádné delší soustředění neměli, jezdíme tam jen před závody,“ vypráví pilot Jan Vrba. Proč dráhu nevyužívají častěji? „S Němci jsme se nedohodli. Když se posílal mail se žádostí, tak neodpověděli,“ krčí rameny.

Po víkendových závodech Světového poháru budou zřejmě reprezentanti bobové supervelmoci k českým žádostem ještě skoupější. „Když vyhrál Ivo Danilevič před šesti lety titul mistra Evropy, také se to dost zhoršilo a přestali nás tam pouštět,“ vypráví Vrba.

Starší technika

I nejčerstvější český výsledek měl patřičný ohlas. „Když jsme si to pak pouštěli v televizi, komentátoři říkali, jak to je velký úspěch,“ postřehl Vrba. „A německý trenér po první jízdě, v níž jsme jednu jejich posádku i porazili, z legrace hlásil, že to není možné, jak jsme jeli rychle a že by nás měli diskvalifikovat,“ přidává brzdař Jan Stokláska. „Ty posádky na nejvyšší úrovni nás dosud jako rovnocenné soupeře nebraly, teď doufám, že začínají,“ věří.

Zabezpečením se přitom se špičkou rovnat nemohou. „Čtyřbob jsme kupovali od Slováků, je osm let starý. Jiné týmy mají techniku výrazně mladší,“ srovnává Vrba. Ale nestěžuje si. „Čtyřbob je povedenej kousek. Musíme ho udržovat, ale nic se na něm nekroutí,“ pochvaluje si.

Do Soči nemohli

Neméně důležité jsou ale nože. „A sada na čtyřbob stojí šest až sedm tisíc euro, je jich třeba mít víc rezervních,“ vypočítává Stokláska. „Teď v Altenbergu také nebyly úplně ideální, ale povedl se nám výborně start a Vrbič to krásně sjel,“ chválí pilota.

Omezený rozpočet nutí bobisty pečlivě vybírat, kam se vypraví. Proto museli vynechat například první testy na olympijské dráze v Soči. „Loňský rok byl finančně šíleně náročný. Mistrovství světa se jelo v Americe a další sezóna začínala také tam. S letenkami a přepravou bobů je to strašně nákladné, sezóna pak stojí přes tři milióny,“ odhaduje Stokláska.

Jízd mají méně

Šetřit se pak musí třeba na předsezónních tréninkových jízdách. „My jsme rádi, když jich před prvními závody máme deset, jiné země jich mají přes padesát. Ale svaz se nám snaží vytvářet co nejlepší podmínky, takže i před sezónou máme kvalitní přípravu,“ ujišťuje Stokláska.

Jak se dá i ze skromných podmínek bojovat se světovou špičkou, můžou čeští bobisté prokázat i při mistrovství světa ve Svatém Mořici na přelomu ledna a února. „V Altenbergu pár posádek chybělo, ale odstup od nejlepších byl tak malý, že bychom nebyli o moc horší ani v kompletní konkurenci,“ je přesvědčen Vrba.

Reklama