Rubriky:

Běžkyně sobě

Běh a jeho vliv na zdraví? Jistě, je tu

29. ledna 2015 09:00 - Praha

Babička mi vždycky dávala užitečné rady. Třeba: „Nic se neuč. Čím víc toho budeš umět, tím víc toho budeš muset dělat.“ A taky se smíchem říkala: „Chceš zhubnout a být zdravější? Tak tolik nežer.“

 

René Kujan, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Ano, je to cesta, já si však vybrala jinou – rekreační běh.

Jeho blahodárný vliv na organismus je nesporný, i když malí hnidopichové by jistě „vady na kráse" našli. Jenže já se nechystám na olympiádu, chci se jenom trochu hýbat.

Je to jednoduché

Rekreační běh je jednoduchý, můžete běhat prakticky všude a vždy. Jediné, co potřebujete, je vhodná obuv a přiměřené sportovní oblečení. S běháním může začít skoro každý a kdykoliv.

A jaký je jeho přímý vliv na organismus?

Odbourává stres i deprese a zlepšuje psychickou pohodu. Běh uvolňuje hormon endorfin, který způsobuje lepší náladu. Díky lepšímu prokrvení mozku zlepšuje paměť a schopnost koncentrace. Zpomaluje proces stárnutí a úbytek vitální kapacity plic. Posiluje srdce, snižuje krevní tlak.

Pomáhá udržovat tělesnou hmotnost a pomáhá i při léčbě některých druhů rakoviny.

Budeme tu déle?

Ve výčtu pozitiv bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Jedno ale přece jen ještě zmíním – běh má pozitivní vliv na dlouhověkost, i když právě to se obtížně posuzuje. Zejména díky tomu, že je délka života ovlivněna mnoha jinými faktory a je obtížné izolovat efekt běhání.

Vědci zjistili, že běh neprodlouží maximální délku života, ovšem prodlouží průměrnou délku života zhruba o 10 %. Jeden výzkum na starších běžcích ukázal, že lidé, kteří běhají, mají nižší riziko vyvinutí vážného postižení ve stáří. Nicméně tento výzkum nebere v úvahu, že lidé, kteří běhají, mohou mít cvičení a dlouhověkost v genech.

Jinými slovy: Pokud se vaše babička dožila sta let, tak i když vy budete běhat maraton každý týden, nedožijete se sto padesáti. Běhání zvýší šance na to, že budete šťastně a aktivně do té stovky žít.

S nadváhou opatrně

Běžci jsou jistojistě vystaveni zdravotním rizikům méně než zbytek populace. Nic však není jen černobílé.

Lidé, kteří mají nadváhu, by měli být obezřetní. Pokud si koupí boty za pár stovek a vyrazí běhat na asfalt, mohou se rovnou objednat k ortopedovi. Jinak je ovšem běhání pro klouby mnohem méně traumatizující, než se obecně soudí – běh posiluje svalstvo, šlachy a vazy na nohou.

Řada výzkumů ostatně prokázala, že lidé staršího věku, kteří pravidelně běhají, trpí bolestmi kolenních nebo kyčelních kloubů výrazně méně než jejich vrstevníci, kteří neběhali.

Ti, co běhají, musejí dříve či později počítat i se zraněním. Většinou se však jedná jen o drobné problémy, někdy dochází k přetížení při často se opakujícím a dlouhodobém pohybu.

Nejčastějšími příčinami běžeckých zranění jsou neúměrná zátěž, špatně zvolená obuv a běhání po nevhodných površích.

Každopádně pozitiva běhu převažují.

Máte chuť vyběhnout? Ještě chvilku počkejte. Pokud nemáte s běháním zkušenosti, oslovte v začátcích trenéra a vyvarujte se i těchto chyb: příliš rychlý a dlouhý běh, dehydratace či nesprávná technika běhu.

Aby se vám stal běh radostí, je třeba volit postupné a správné kroky. Vytrvejte, odměna se dostaví...

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce