Rubriky:

Běžkyně sobě

5 zásad pro noční běhání

6. října 2015 13:36 - Praha

Dny se nám pomalu krátí, denního světla ubývá, a tak nechceme-li zůstat sedět doma, budeme muset stále častěji vybíhat za šera či dokonce za tmy. Aby vaše noční výběhy neskončili noční můrou, máme pro vás několik jednoduchých, ale velmi užitečných rad.

 

Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

1) Boty základ běhu

V noci se nemusíte trápit tím, že vám úplně neladí proužek na triku s barvou tkaniček u bot. O to víc byste se ale měli soustředit na funkčnost vybavení. Důležitý je dostatečný počet tenkých vrstev, vzduch se rychle ochlazuje. Funkční prádlo pak spolehlivě odvede od vašeho těla pot, který vás po setmění začne chladit víc, než by bylo vhodné. Kvalitní boty jsou samozřejmostí.

„Tvrdost běžeckých bot se řídí terénem. Na běhání v lese, na louce a po nerovném terénu mají být tvrdší, aby zaručily dostatečnou stabilitu, na asfaltu a betonu musí být naopak dostatečně vyměkčené. Platí také, že čím je terén tvrdší, tím by měla být vyšší, pružnější a silnější podrážka, aby neutralizovala nerovnosti terénu. Materiál svršku by měl být prodyšný, absorbovat vlhkost a přizpůsobit se anatomickému tvaru nohy. Běžecké boty jsou individuální záležitost," vysvětluje ortoped MUDr. Jan Novotný a varuje: „Nevhodná obuv pak může zapříčinit i bolesti páteře, hlavy a zvýšit riziko tvorby křečových žil."

2) Bez čelovky raději ne

Bez čelovky byste se do nočního běhu neměli vůbec pouštět. Není to o tom, že byste si po tmě nedokázali zavázat tkaničku. Je však dobré alespoň trochu vidět a případně být viděn - zejména při běhání na silnici. Kvalitní čelovka, dobře umístěná odrazka a reflexní oblečení vám v tomto případě opravdu mohou zachránit život. A nejde jen o pobíhání po silnici. Člověk zkrátka není noční tvor a občas si prostě musí posvítit. Nikdy nevíte, co vás na cestě potká.

3) Hlavně ne rychle a zběsile

Počítejte s tím, že vaše vnímání je omezené a tomuto faktu přizpůsobte trať. Je lepší běžet někde, kde to alespoň trochu znáte, než se pouštět do neznámých končin. Vy i vaše kotníky rozhodně oceníte, když alespoň pro začátek vyberete dobře známý a pokud možno rovný terén. Omezeným smyslům přizpůsobte i tempo. Tma by sice neměla vaše běhání zastavit, ale aspoň trošku přibrzdit byste měli.

4) Pepřák není ostuda

Tma je hezká věc, ale to, že se v ní dá schovat, jde i velmi dobře zneužít. A to, že se vám do hlavy vkrádají obavy z možného přepadení, je zcela na místě. A je jedno, jestli jste křehká atletka na potemnělém sídlišti, nebo stokilový judista uprostřed lesa. Ne vždy totiž máte jistotu, že utečete. Pepřový sprej nám může pomoct v konfliktech s lidskými, ale i čtyřnohými divočáky.

5) Mobil není jen přítěž

Je jasné, že si během chcete vyčistit hlavu a netoužíte po tom, aby vás někdo otravoval telefonáty. Ale na to stačí vypnout zvonění. Mobil však doma nenechávejte, obzvláště když běžíte po nové trase. Mobilní operátor společně s GPS vám prokážou cenné služby v případě, že trochu sejdete z cesty, ale také v případě tísňového volání. Telefon ocení atleti i sváteční běžci. Neustále zdokonalované aplikace vám například přesně propočítají tep, trasu či spálené kalorie.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce