Rubriky:

Běžkyně sobě

Jóga kultivuje fyzickou inteligenci a vede k hubnutí

26. června 2015 13:10 - Praha

Mohlo by se zdát, že běh a jóga spolu nikterak nesouvisí. Mnozí profesionální sportovci vám ale potvrdí pravý opak. Běžci rádi používají jógu k vybalancování extrému, který jim přináší intenzivní trénink – cítí, jóga je přesně to, co je může posouvat dál.

 

Jayanta Dey, Reuters

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Při běhu dostává naše chodidlo pořádně zabrat, při každém dotyku se zemí se totiž zátěž na každé chodidlo rovná naší trojnásobné až čtyřnásobné váze. Když si spočítáme, kolikrát doskočíme na chodidlo při průměrném pětikilometrovém běhu, dostaneme se ke slušnému číslu. Mnoha běžců si i proto stěžuje na bolesti zad či kolen, ztuhlá stehna nebo bolavá chodila. Bolest, kterou běžci cítí, nepramení ze samotného běhu, ale z nerovnováhy – a právě s tím si ví jóga rady nejlépe.

Typický běžec zažívá přespříliš intenzivní zátěže a to má značný vliv na ztuhnutí a zkrácení svalů. Bez protipohybů, natažení a uvolnění, se začne tělo chránit před zraněními právě na těch místech, kde vzniká nerovnováha. Ztuhlé svaly se ještě více stahují, slabé ještě víc oslabují.

Doporučené pozice pro běžce
Na celkové rozehřátí a protažení před během je ideální pozdrav slunci. Vyzkoušejte např. paščimóttanásanu (kleště) - je dobrá k protažení páteře, hamstringů a ramen, trikonásanou (trojúhelník) protáhnete třísla, hamstring, boky, je vhodná i k otevření hrudníku a ramen a posílení nohou. Díky vrikšásaně (strom) posílíte nohy, zlepšíte smysl pro rovnováhu a správné držení těla, prohloubíte soustředění a klid.

Jóga cílí na jemné pohyby svalů a kloubů a klade důraz na postupné, ale hluboké uvědomování si vlastního těla. Běžci můžou použít jógu na vybalancování síly, na zvýšení rozsahu pohybu svalů a na trénink mysli.

Jogínské pozice nás učí, jak zkoordinovat dýchání s každým, i tím nejmenším pohybem. Výsledkem je, že se naučíme integrovat tělo, dech a mysl do jednoho celku a vnímat toto propojení v každé činnosti.

Nácvik dechových technik vám pomůže při běhu či rychlé chůzi, vaše plíce budou lépe pracovat - zvýší se jejich kapacita, svaly tak dostanou větší množství kyslíku nejen k výkonu, ale i k následné regeneraci.

Úleva od extrémního napětí

Pravidelné hodiny jógy mohou sportovci přinést úlevu od extrémního napětí či zranění. Navíc přináší do běžeckého tréninku více vědomí.

Jóga kultivuje naši fyzickou inteligenci. Postupným rozvojem schopnosti vnímat naše tělo – svaly, kostru a orgány, získáme i schopnost odhalit ve svém těle nerovnováhu. Umíme reagovat na signály, které k nám naše tělo vysílá.

Díky józe se naučíte každý den naslouchat svému tělu a správně si rozložit síly. Přestanete se bezhlavě vrhat do tréninků a budete vědomě pracovat s vlastní energií, naučíte se respektovat své limity.

Předtím než vyrazíte běhat, můžete se lehce zahřát a vědomě protáhnout ve vybraných jógových ásanach. Naladit se na dech, na své tělo, začít vnímat pohyb a volnost.

Možná budete překvapeni, jóga má i další velmi prospěšné účinky. „Vede k hubnutí, snížení špatného cholesterolu v krvi a ke snížení krevního tlaku. Ve skutečnosti se jedná o stejné změny, které byly pozorovány u lidí, kteří dělají konvenční cvičení jako jízdu na kole či rychlou chůzi. V jistých případech jóga dokonce prospívala více než léky na předpis," tvrdí autoři výzkumu z Harvardovy univerzity.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce