Rubriky:

Běžkyně sobě

Pohyb v těhotenství ‒ 3. část: Změny v těle – vazy, uvolněte se, prosím

7. února 2017 12:49 - Praha

Těhotenství je hormonální bouře vedoucí ke změnám po všech stránkách. Některé ženy kromě zvětšujícího se bříška necítí žádnou změnu, jiné tento změněný stav zcela vyřadí z provozu. Změny v pohybovém aparátu se ovšem dějí u všech. Kdo na ně bude připraven, zvládne těhotenství lépe.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Změny v pohybovém aparátu jsou dvojí. Mění se držení těla a hormon relaxin působí uvolňování vazů. Co se týká změn v držení těla, tak už v prvních týdnech těhotenství začne spodní břicho mírně vypadávat z funkce. Možná je to určitý ochranný vzorec pro to, aby oblast spodního břicha nebyla namáhána a nepůsobily na ni velké tlaky. Každopádně to není zcela příznivé pro držení těla. Díky tomu se žena začne více prohýbat v bedrech, a toto prohnutí se s rostoucím bříškem ještě zvětšuje. Tato změna v držení pánve a beder na sebe nabalí kaskádu dalších změn, protože tělo reaguje jako jeden celek.

DÁLE O POHYBU V TĚHOTENSTVÍ
Pohyb v těhotenství - Proč je důležitý?
Pohyb v těhotenství ‒ 2. část: Běh v těhotenství ano, ale nejít na hranu

Vysazená pánev způsobí to, že kyčle se najednou dostanou do neustálého pokrčení. Prohnutí v bedrech je také samozřejmě kompenzováno větším vyhrbením v hrudní páteři. Těhotenství tedy způsobuje klasickou svalovou nerovnováhu, ke které už tak máme tendenci. Bolest zad tudíž není nic překvapivého. Kupodivu bolest zad nemusí být přímo úměrná rostoucímu břichu. Potíže se zády se často vyskytují kolem 20. týdne těhotenství, jako kdyby v tomto období přicházel určitý zlom, možná právě co se uvolňování vazů týká. Koresponduje to s tím, že v této době bříško už začíná být celkem jasně patrné a i tělo se musí s těmito biomechanickými změnami popasovat.

Vazy jsou všude

Pojďme se tedy podívat na již zmíněné uvolňování vazů. Vazivo je všude v těle. Tvoří vlastně 3D síť proplétající celé tělo. Vazivová tkáň tvoří i vazy a šlachy. Kosti pánve jsou spojené vazivem právě proto, aby se pro porod mohla pánev roztáhnout. Nejvíce se uvolňují vazy ve sponě stydké – chrupavce spojující pánevní kosti vepředu a pak vazy spojující lopaty pánve s křížovou kostí uloženou vzadu. Dochází ale i k celkovému uvolnění, a to s sebou nese také negativní důsledky. Vazivo totiž pomáhá držet tělo a klouby ve správném postavení. Přirozenou tendencí je se do něj tzv. zavěšovat. Je to jednodušší než držet tělo čistě svalově. Když jsou vazy volné, dovolí se do nich zavěsit víc. Ve stoji se to pak projevuje prolomenými koleny vzad, zavěšováním se do jedné nebo druhé kyčle a do prohnutých beder. Lehce se rozšiřující pánev těhotné ženy vede k horší stabilizaci kyčlí při chůzi. No a konečně uvolňující se vazy postihnou i chodidlo a jeho klenbu. Především příčná klenba je držena vazivově. Pokud se tedy zbortí, těžko ji už pak dostanete do původního stavu.

Těhotná žena tak musí balancovat mezi stavem uvolněnosti a zpevněnosti. Uvolnění je žádoucí a dokonce ho potřebujete i podporovat. Je potřeba protahovat a uvolňovat kyčle, bederní páteř, pánevní dno. Na druhou stranu ale přílišné uvolnění vede k přetížení vazů, zhoršení držení těla, a tedy bolestem zad a kloubů. Je také potřeba i lehce posilovat, respektive zpevňovat, aby těhotenství na těle nenapáchalo nevratné změny (propad klenby, začátek chronických bolestí zad apod.)

Pánví až na samotné dno

Samotnou velkou kapitolou je pánevní dno. To musí odolávat větším tlakům v průběhu celého těhotenství, které vyvrcholí porodem. Je nutné se s ním naučit pracovat už v těhotenství, abyste ho dostaly po porodu brzy do co nejlepšího, ideálně původního stavu. Měly byste cvičit jeho uvolnění, ale i aktivaci. Pánevní dno je také dobré uvolňovat manuálně. Je dobré uvolňovat a protahovat hráz lehkým tlakem prstu. Přitom můžete zkusit sledovat, zda umíte pánevní dno zapojit, ale i uvolnit a zda ho dokážete udržet uvolněné i při tlaku na hráz. To se při porodu bude určitě hodit.

Pozor na aktivitu!

Nejrizikovější pro rozvoj výše uvedených negativních důsledků je především malá pohybová aktivita a hlavně statická zátěž. Tím je myšleno především dlouhé stání a sezení. Když jste dlouho v jedné pozici, držení těla přebírají více vazy. S únavou se zvětšuje zavěšování a tedy vytahování vazů. Pokud musíte během dne dlouho postávat, snažte se neustále pohybovat, pohupovat a přešlapovat na místě. Nevhodná je ale i příliš velká pohybová zátěž. S únavou se totiž také začnete více spoléhat na vaše vazy, zatímco svaly budou chtít odpočívat.

Cvičení pro dobré držení těla je v těhotenství důležitější více než kdy jindy. A to nejen kvůli změnám v samotném těhotenství. Cvičením se můžete připravit na porod, který pak může proběhnout přirozeněji. Porodem to ale vše nekončí, ba právě naopak. Je nutné myslet na stav poté. Porodem se totiž významně a náhle změní biomechanické vlastnosti vašeho těla. Někoho záda rozbolí právě v těhotenství, někoho naopak bolet přestanou, nejčastěji ale začnou bolet po porodu, po několika týdnech naklánění se nad postýlkou, nošení těžké korby a stále těžšího miminka.

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

Dagmar Lisá, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce