Rubriky:

Běžkyně sobě

Triatlon je výzva i překonávání sebe sama, říká olympionička Frintová

4. dubna 2018 08:16 - Praha

Je královnou českého triatlonu. Pokud by se ale Vendula Frintová rozhodla naplno věnovat vytrvalostnímu běhu, okamžitě by se zařadila do nejužší české špičky. Se svými časy by klidně mohla bojovat o mistrovské tituly.

 

ITU Media, Janos Schmidt

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Běh bývá v triatlonových závodech vaší nejsilnější zbraní. Máte ve svém kalendáři i klasické běžecké závody?

Na začátku mé triatlonové kariéry byly běžecké závody nedílnou součástí mého tréninku. Účastnila jsem se běhů na dráze na 1500, 3000, 5000 metrů, krosů i silničních běhů. V současné době pro ně ale v nabitém programu už není místo.

Český starobní důchodce je mistrem světa v triatlonu

Pokud jsem dobře hledala, našla jsem váš osobní rekord na desítce 34:47 z roku 2009. Je správný? A jaký čas byste atakovala na desetikilometrové trati dnes?

Žádný běžecký závod jsem nikdy neabsolvovala se speciálním vyladěním formy. Vždycky šlo jen o součást přípravy. Ani jsem si nikdy nevedla statistiky osobních rekordů, protože v triatlonu jsou výsledné časy zcela irelevantní. Jediným objektivním měřítkem je dosažené umístění. Třeba při Světovém poháru v Turecku v roce 2015, kde jsem se umístila na druhém místě, jsem po plavání a cyklistice běžela 34:14. Věřím, že podobného času bych mohla dosáhnout i v současné době.

S takovým časem byste loni na Běchovicích doběhla jen těsně druhá za Evou Vrabcovou Nývltovou. Neuvažujete o tom, že byste do své sbírky přidala i běžecké medaile?

Už v roce 2003 jsem byla na Běchovicích třetí, v roce 2007 dokonce druhá za legendou českého vytrvalostního běhu Petrou Kamínkovou. Mimo jiné jsem i držitelkou českého titulu na 5000 metrů na dráze i mistryní republiky v krosu – Česko jsem v krosu také dvakrát reprezentovala na mistrovství Evropy. Atletické medaile pro mě tedy velkou výzvou nejsou. Cítím, že mám v této oblasti už splněno.

Jak velké procento vašeho tréninku tvoří běh? Můžete si jako vynikající běžkyně dovolit luxus, že se věnujete v tréninku spíše plavání a cyklistice?

Na světové scéně patřím k lepšímu průměru, určitě se nemohu titulovat jako vynikající běžkyně. Běžecký trénink tedy v přípravě nemohu zanedbávat. Tvoří zhruba 20 % celkového objemu.

Jakou běžeckou kilometráž absolvujete týdně v přípravném období a jakou v průběhu triatlonové sezóny?

V přípravném období je to přibližně 80 až 90 kilometrů, v závodním týdnu okolo 40 kilometrů.

Pokud bych chtěla jako běžkyně zařadit do tréninku cyklistiku tak, aby podpořila moji běžeckou výkonnost, jakou stavbu tréninkové jednotky byste mi doporučila?

Cyklistika a běh mají odlišné zapojení svalových skupin. Nejsou si podobné jako třeba bruslení a cyklistika. Pro triatlonové začátečníky je proto přechod z kola na běh motoricky velice obtížný. Pokud bychom chtěli zapojit cyklistiku do běžeckého tréninku, tak ne pro podpoření běžecké výkonnosti, ale spíše jako doplněk běžeckého tréninku, a to převážně na začátku přípravného období jako jinou formu objemové přípravy. Cyklistika je šetrnější pro nohy a její zařazení funguje jako prevence zranění z přetížení. Je snadné nahradit dlouhý objemový běh cyklistickou vyjížďkou. S přibližující se sezónou pro ryzí běžce však kolo ustupuje do pozadí.

A stejná otázka, jen plavecká: Pokud bych chtěla jako běžkyně zařadit do tréninku plavání tak, aby podpořilo běžeckou výkonnost, jak bych měla trénovat?

Plavání je pro běžce vhodné hlavně jako regenerační fáze. Je také dobré v prevenci zranění pro lidi, kteří nejsou schopni absolvovat vysokou kilometráž, podobně jako cyklistika. Ze všech tří disciplín je plavání technicky nejnáročnější. Takže o specifickém plaveckém tréninku pro běžce, kteří nemají dostatečně zvládnutou techniku, nemůže být řeč.

Jste závodnice s poměrně drobnou konstitucí. Nedělá vám problémy chladné počasí? Máte nějaké tipy, jak mu čelit?

Závody v chladném počasí nemám ráda a nejsem schopna podat v zimě maximální výkon. Zimě se nedá zcela předejít, protože závod vždy absolvujeme v dresu mokrém z plavecké části. Pokud je voda natolik chladná, že jsou povoleny neopreny, je možno si vzít pod dres tričko, ale i to se namočí. Další možností je hřejivka, ale ani ta nevydrží hřát věčně.

Řada lidí v posledních letech přechází od běhu k triatlonu. Co je podle vás jejich motivací? A na co byste běžce nalákala vy, aby si triatlon vyzkoušeli?

V současné době lidé hledají hlavně nové výzvy. Když pokoří běh na 10 kilometrů, je logicky jejich další metou půlmaraton, pak maraton. Když jim ani to nestačí, zabrousí mezi triatlonisty. Triatlon je krásný svou pestrostí. Je to velice komplexní sport, který spojuje tři naprosto odlišné, a přesto nejrozšířenější sporty. Pro řadu lidí je tedy velkou výzvou a překonáním sebe sama.

boe, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce