Rubriky:

Co na talíř

Dobře vypadá, lépe se jí. Ozdobené jídlo není jen pastva pro oči

4. září 2018 13:05 - Praha

Když je jídlo pastvou pro oči, dostaneme na něj přirozeně větší chuť. Tím pádem naše tělo začne produkovat ty správné enzymy pro jeho dobré strávení. Celý proces konzumace takového jídla je pak o poznání zdravější, než kdybychom do sebe s nechutí „soukali“ něco, co bychom měli (třeba protože je to zdravé), ale nikoliv chtěli. Umět si jídlo nazdobit se dá přitom naučit celkem snadno.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Z kuchařek a časopisů překrásně vystajlované talíře všichni známe. Leckdo si nad těmito fotkami povzdechne: „Kdyby mi tohle doma někdo servíroval..." Pojďme se tedy naučit zkrášlit si jídlo snadno, rychle a zdravě. S použitím správných ingrediencí totiž pokrm získá nejen na vizuální atraktivitě, ale také na nutriční hodnotě.

Bylinky patří v rámci domácího vaření asi k nejčastější ingredienci na ozdobení jídel. Pokrm provoní, ozvláštní jeho chuť a dodají mu pestré barvy. „Já nejraději používám čerstvé bylinky: bazalku, snítky tymiánu nebo koriandr. Skvěle vypadají také semínka: sezamová bílá i černá, do salátů ráda přidávám dýňová nebo slunečnicová. Doporučuji semínka před servírováním opražit. Chutnají pak ještě lépe! Krásné jsou i klíčky nebo microgreens – třeba mladá řeřicha nebo vyklíčená červená řepa. Jídlo ale ozdobí i obyčejný čerstvě mletý pepř, nebo vločková sůl," radí Kateřina Podoláková, food stylistka a autorka blogu s recepty Taste of Place.

Jak jíst při sportu? Různé diety, jedno doporučení?

Microgreens neboli zelené lístky jsou malinké rostlinky, které si doma můžete pěstovat a které jídlům i ovocným/zeleninovým šťávám dodají pořádné výživové grády. Tyto výhonky mají totiž několikanásobně vyšší obsah živin než dospělá rostlina/plod. Vypěstovat se dají například ze semínek slunečnice, pšenice nebo z hrachu, brokolice a ze spousty další zeleniny, luštěnin a obilovin. Od vysazení po sklizeň mohou růst týden až dva.

Semínka plná minerálů, rostlinných bílkovin a zdravého tuku skvěle padnou také do ovocných smoothie nebo do populární smoothie bowl. „Na jejich ozdobu se skvěle hodí chia nebo konopná semínka, přidat můžete také sušené ovoce, například brusinky nebo goji. Některá jídla lze ozdobit už během jejich přípravy, třeba při vaření rýže do hrnce přidat lžičku kurkumy, která ji ochutí, obarví, a navíc působí protizánětlivě," upřesňuje food stylistka.

Sezamová semínka se hodí do teplých jídel i do salátu.

Lucie Fenclová

Spoustu živin a kvalitních bílkovin mají také ořechy. Nasekané vlašské ořechy přijdou vhod na posypání zeleninového salátu, opražené piniové oříšky zase skvěle padnou k těstovinám. Pekanové ořechy, kokos nebo mandle nutričně doplní cereální snídani. Nejlepší službu udělá kombinace několika různých ingrediencí, tím jídlo získá ten správný šmrnc. Volba záleží čistě na tom, co máte rádi.

Nechte jídlo vykvést

Pro pokročilé fajnšmekry jsou variantou ozvláštnění zdobícího portfolia jedlé květiny. „Vypadají překrásně, ráda s nimi zdobím hlavně dorty a další dezerty. Spolu s lesním ovocem je skvělá například levandule, oblíbený je i měsíček lékařský," říká Podoláková.

K rychlému dozdobení talíře někdy postačí jen čerstvé bylinky z truhlíku.

Lucie Fenclová

Zároveň varuje, že je potřeba si dávat pozor na to, odkud květiny pocházejí. Většina těch z klasických květinářství je totiž ošetřená postřiky. Tahle kvítka proto nechte radši ve váze a na talíř použijte květiny ze zahrádky, z louky nebo speciální kupované právě pro kuchařské účely. Na recepty s jedlými květinami a druhy, které si lze v ČR natrhat, se ve svých kuchařkách zaměřuje Jana Vlková.

Na závěr nesmíme opomenout ani formu samotné konzumace jídla. I ta ovlivňuje, jak si pokrm vychutnáme a jak přínosný nebo naopak stresující bude pro náš organismus. „Důležité je, jak jídlo naservírujeme. Na hezkém talíři a pěkně prostřeném stole bude chutnat víc než na gauči z krabičky," uzavírá Podoláková.

Klára Antonova Fischleinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2020 únor 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce