Rubriky:

Co na talíř

Cukr - když ho máme v krvi málo, i když ho jíme hodně

29. ledna 2015 16:00 - Praha

Jak je možné, že i když jím dostatečné množství cukru, který mi dodává energii, cítím únavu a potřebuji další a další cukr?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Snídaně

Ráno se probudíte, vstanete a k snídani si dáte oslazenou kávu s mlékem a koblihu. Příjemný start do nového dne. Tělo má dostatek energie a vy se cítíte nabitě. Avšak již po chvíli se začnete vybíjet jako postarší mobilní telefon. Ranní příliv cukr poškádlil slinivku a kromě cukru tak musí stoupnout také hladina inzulínu v krvi. Ovšem tím poklesne hladina cukru z kávy a koblihy a vy máte velmi brzy pocit hladu a mnohdy jste navíc nervózní.

Kvantita, ale také kvalita

Tělo potřebuje určitou stálou kvantitu cukru, ale potřebuje ho především v určité kvalitě. A právě nedostatek kvalitních cukrů (polysacharidů / obiloviny) a přebytek jednoduchých cukrů (monosacharidů / kobliha) vede ke snížení množství cukru v těle, neboli hypoglykemii.

Ta se projevuje obrovským hladem, který však neuspokojíte ani zaplněným žaludkem a stále byste si něco dali. Následně k tomu pociťujete únavu, nadměrné pocení, zíváte, můžete se třást a máte nezvladatelné emoce. Například v USA touto nemocí trpí více než 10 milionů osob. Absurdní, když roční spotřeba cukru v USA na osobu činí 70 kg.

Dej mi ještě!

Slinivka břišní produkuje hormon inzulín, přesněji drobné žlázy zvané Langerhansovy ostrůvky umístěné právě ve slinivce. Příjem velkého množství cukru s rychlým spalováním způsobí silné podráždění těchto žláz a ostrůvky začnou vylučovat inzulin do krve. Tím ale dojde ke snížení hladiny cukru v krvi a zároveň se vyčerpá zásoba glykogenu.

Glykogen je energetická zásoba v játrech. A právě při jeho vyčerpání dojde k tomu, že játra nejsou schopna zvýšit hladinu cukru bez glykogenu. A tak vyšlou signál do mozku a ten reaguje tak, že vás prosí o další cukr. Vy sníte tabulku čokolády a celý proces se může opakovat, inzulín do krve, vyčerpaný glykogen, signál jater a prosba mozku „dej mi ještě kousek".

Cukr se v Evropě objevil v 18. století a jeho cena za kilogram dosahovala šestinásobku tehdejšího měsíčního příjmu. Dnes si průměrný Čech může měsíčně koupit 681 kilogramů cukru.

Bílkoviny místo cukru?

Často je doporučováno, aby si každý, kdo trpí hypoglykémií a má naléhavou potřebu sníst cukr, vzal potravinu bohatou na bílkoviny. Ale tím, jak mají játra málo glykogenu, je velmi náročné přeměnit bílkovinu v glukózu a organismus to stojí příliš energie. Po pár týdnech, kdy odpovídáte tělu s prosbou o cukr bílkovinou, vám tělo také odpoví. A to vyčerpáním, ještě větší chutí na sladké a vy pochopíte, že bílkovinou tělo neuspokojíte.

Polymerní sacharidy

Ale jak se zbavit hypoglykemie, když bílkovin potřebujeme stejně jako všichni ostatní? Polysacharidy. Ty se spalují pomaleji než jednoduché cukry, které se štěpí bez enzymů ve slinivce. Např. cola obsahuje rovnou glukózu a tělo již nemá co štěpit. Polysacharid se ještě na glukózu štěpí. Tudíž více jíst obiloviny, zeleninu či luštěniny. Jednoduchý cukr neboli glukóza nezpůsobí navíc pouze hypoglykemii, ale způsobuje pokles minerálů v těle, vitaminu B1 a B6, podporuje tvorbu plísní a kolísání nálad.

Jestliže máte chuť na sladké a chcete si něco dobrého dát, nevhodnější čas je mezi 9-11 hodinou dopoledne, kdy pracuje slinivka břišní a slezina na maximum.

Kateřina Kašparová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce