Rubriky:

Co na talíř

Ranní běh nalačno ano, nebo ne?

31. března 2015 07:21 - Praha

Je opravdu ideální na hubnutí běhat ještě před snídaní? Jedna otázka a minimálně dvě odpovědi. Ale co je opravdu správné? A je jedna odpověď dogma a druhá chyba?

 

salmingrunning.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jedni jsou přesvědčení: když vyběhnu před snídaní, jsou první minuty utrpením. Mám těžké nohy a sotva lapám po dechu. Tělo objektivně po ránu trpí deficitem energie. Přes noc jsme totiž nepřijímali žádnou potravu, ale důležité tělesné orgány přesto musely pracovat. Energii si braly z glukózy kolující v krvi. Jenže hladina tohoto cukru musí být stálá, a proto byla v průběhu noci neustále doplňována ze zásob glykogenu uložených v játrech.

Jak začít běhat: Co obout a jak se obléknout

Svalový glykogen, který tvoří při aerobní zátěži hlavní zdroj energie, byl sice spotřebováván minimálně, i tak je ale úbytek znát.

Osm hodin bez jídla stačí k tomu, aby tělo začalo šetřit zásoby svalového glykogenu a začalo při zátěži upřednostňovat jako zdroj energie tuky. Jejich spalování však probíhá pomaleji než je tomu u sacharidů.

Obsah tuku v těle sportovců

Když tedy při běhu nalačno tělo spaluje více tuků než jindy v průběhu dne, mohlo by se zdát, že je trénink před snídaní ideálním řešením pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Podle rozsáhlého průzkumu, který vypracovali vědci z University of Georgia, to ale neplatí – dokonce je tomu naopak. Zkoumali obsah tuku v těle sportovců a jejich výkonnost v závislosti na jejich stravovacích zvyklostech. Atleti, kteří jedli pravidelně, konzumovali menší porce a energetický příjem pravidelně navyšovali v době před a po zátěži, měli v těle méně tuku, více svalové hmoty a vyšší výkonnost. Sportovci, kteří vynechávali snídani, často sportovali nalačno a navyšovali energetický příjem v závěru dne, měli mnohem vyšší procento tělesného tuku a k tomu vykazovali nižší fyzickou i mentální výkonnost.

Navíc: pro náš nervový systém je výhradním zdrojem energie cukr. Proto je důležité udržovat si specifickou a vyrovnanou hladinu krevního cukru. Hladoví lidé jsou podráždění, nervózní a nesoustředění.

Pokud budete nízkou hladinu krevního cukru ignorovat, přinutíte tělo k nouzovému řešení - začne čerpat zásoby svalového a jaterního glykogenu. Pokud se ráno nenasnídáte – nemáte energii pro mozek a zároveň nemáme dost cukru, aby mohlo docházet ke spalování tuku. Tělo je nuceno odbourat zásoby cukru ve svalech a někdy také poslední zdroj energie – svalovou bílkovinu.

Nesnídat není ideální

Pokud máme naplánovanou sportovní aktivitu velmi brzy a začínáme s ní prakticky chvilku po probuzení, není vhodné sníst běžnou snídani, zároveň není ani ideální nesnídat vůbec. Je potřeba tělu dodat alespoň menší množství lehce stravitelné energie, která nezatíží trávení. Jídlo by mělo být sacharidové povahy. Můžeme zvolit například půlku banánu, malou müsli tyčinku, kousek bábovky nebo dvě lžíce ovesných vloček.

Běh nalačno má ale i své zastánce. Ti tvrdí, že zlepšuje schopnost těla pálit tuky, ale také zvyšuje tvorbu svalového proteinu pozitivně působícího na citlivost na inzulín. Lidé, kteří při cvičení doplňují cukry, si vyvinou odolnost na inzulín a začnou cukry z krve více ukládat (do tuků) místo, aby je využívali jako zdroj energie. Vyčetli to ze studie publikované v Journal of Physiology. Podle vědců, kteří práci zveřejnili, je trénink nalačno mnohem účinnější.

Studií pro a proti jistě bude celá řada. A tak nám nezbývá, než se znovu spolehnout na svou hlavu.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce