Rubriky:

Co na talíř

Chia ‒ tajemná zrnka, na která budete fungovat mnohem déle

15. dubna 2015 15:08 - Praha

Na semínko chia přísahá stále větší počet vytrvalostních běžců. Stává se jejich tajnou ‒ a stále více odtajňovanou ‒ zbraní. I my v redakci už pokukujeme po těch titěrných kuličkách, v nichž se prý skrývá spousta energie, mastných kyselin a kdoví čeho všechno ještě. Odkud se chia vzala a kam kráčí, tedy lépe řečeno běží?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Semena chia, či chcete-li semena šalvěje španělské (Salvia hispanica), jsou prý jako potravina známa již téměř tři tisíce let. Na území dnešního Mexika a Guatemaly žili tou dobou Aztékové, kteří pravděpodobně tuto plodinu pro lidstvo objevili. V aztécké kultuře byla chia posvátná. Přinášela se jako obětivo bohům, stala se součástí rituálů a dokonce se používala také jako platidlo.

Může za to jedna z nejdůležitějších vlastností těchto semen ‒ obsahují velké množství antioxidantů. Zrnka nemají tuhou slupku jako třeba semena lnu, a tak se chrání chemickou cestou. Antioxidanty v chie způsobují, že si semena uchovají svou kvalitu i několik let. Při běžných teplotách nežluknou, a dají se tudíž skladovat poměrně dlouho i namletá.

Za mozky krásnější!

Chia obsahuje velké množství omega-3 mastných kyselin, vlastně nejvíce ze všech plodin na světě. Tyto kyseliny jsou pro lidský organismus důležité, zvláště pro správné fungování srdce, mozku a kloubů. Působí protizánětlivě a pomáhají tak snižovat riziko dnes velmi rozšířených chorob, jako je rakovina, artritida nebo kardiovaskulární onemocnění. Omega-3 mastné kyseliny zlepšují paměť a fyzickou i duševní výkonnost, stabilizují psychický stav a pomáhají vyrovnávat výkyvy nálady. Jejich nedostatek se projevuje zvláště únavou, srdečními problémy, poruchami paměti, depresemi, problémy s krevním oběhem.

Běžecký ideál

Mnoho běžců si semínka chia oblíbilo dále také pro jejich energetickou vydatnost. Mnozí z nich přísahají na kdysi nevídaný příval energie a zvýšení vytrvalosti. Pravdou je, že zrnka chrání běžce před dehydratací, mají obrovskou schopnost vázat vodu. Také zklidňují při dlouhých bězích rozbouřený sportovcův žaludek a pomáhají udržovat elektrolytickou rovnováhu v těle. Navíc stabilizují hladinu cukru v krvi. Pokud se připravujete na dlouhý závod v intencích ultra, otestujte také psychicky-stabilizační funkci semínek. Pokud zafungují, budou pro vás opravdu velkou vzpruhou.

Chia je také plná bílkovin, které hlavně sportovcovo tělo využije na obnovu dlouhým výkonem narušených tkání. Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem svalů, chrupavek, kostí, kůže či krve. Bílkoviny ze semen chia jsou pro lidské tělo zvláště dobře zpracovatelné, plody obsahují všech osm esenciálních mastných kyselin.

Žádné GMO

Další výhodnou vlastností chii je její hypoalergennost. Obsahuje velmi málo látek, které by dokázaly v lidském těle vyvolat alergickou reakci. Zároveň prý patří i mezi potraviny, které se zatím nevyplatilo geneticky modifikovat. Rostlina naštěstí dobře roste, dlouho vydrží, dobře se skladuje i transportuje, tak se snad ještě nikomu nevyplatilo nadále ji nějak geneticky vylepšovat.

Chiu lze konzumovat v mnoha podobách. Semínka můžete jíst tak, jak jsou. Stačí s nimi posypat salát, přidat je do hotového jídla nebo je přimíchat do nápoje, jogurtu či polévky. Lze je konzumovat také mletá či drcená nebo si je namočit a posléze konzumovat jako rosol (podobnost s amarouny je čistě náhodná).

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce