Rubriky:

Co na talíř

Vydrápat se mezi elitu jde i bez házení masa do těla

2. června 2015 17:04 - Praha

I mezi sportovci jsou jedinci, kteří preferují různé stravovací směry. Často to bývá omezení lepku nebo jen pšenice, a nebo různý stupeň vegetariánství, kdy lidé z jídelníčku vyloučí buď jen maso, nebo spolu s ním i vejce a mléčné výrobky. Mohou být vegetariáni úspěšní sportovci?

 

Facebook: Scott Jurek

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Určitě ano. Stačí se podívat do řad i těch nejúspěšnějších a zjistíme, že i zde najdeme vegetariány. Mezi jinými například Martina Navrátilová (tenis), Dave Scott (Iron Man), Serena a Venus Williamsovy (tenis), Robert Parish (basketbal), Carl Lewis (sprint) a další.

"Jezte čerstvé celé potraviny, zaměřte se na rostlinné potraviny a kupujte bio," nechala se slyšet v minulosti tenisová legenda Navrátilová, která vyhrála 18 grandslamových titulů ve dvouhře a 31 ve čtyřhře.

Scott Jurek patří mezi nejlepší ultra běžce na světě. Věří, že lidské tělo dokáže podávat extrémní výkony i bez příjmu živočišných bílkovin - bez příjmu jakéhokoli živočišného produktu! Téměř dvě desetiletí nejí maso, patnáct let je vegan nepožívající nic živočišného původu.

Jak na to?

Pro ideální fungování organismu při sportovním výkonu je důležitý příjem veškerých živin v potřebném množství. Ideální je kombinace rostlinné a živočišné stravy. Pokud ale maso z jakýchkoli důvodů nechcete jíst, nemusíte a i přes to si dokážete jídelníček sestavit.

Být vegetariánem ale neznamená pouze vyloučit maso a zbytek jídelníčku nechat beze změny. Musíte zabezpečit dostatečný přísun bílkovin a některých důležitých živin, které ostatní přijímají v mase, z jiných zdrojů. Jedná se především o železo, vitamín B 12, některé esenciální aminokyseliny a polynenasycené mastné kyseliny, především omega 3.

Mike Tyson, bývalý boxerský šampión těžké váhy
"Uvědomil jsem si, že maso je pro mě jako jed. Když do sebe házím jen vegetariánskou potravu, připadám si nabitý energií. Přeji si, abych se veganem narodil, často se sám sebe ptám, jak jsem mohl být po všechny ty roky tak šílený." (zdroj: www.vibranthealth.eu)

Proto je nutné, aby vegetariáni věděli, jak tyto živiny nahradit. Pokud v jídelníčku zachováte příjem mléčných výrobků a vajec, neměl by být s deficitem vitamínu B12 a esenciálních aminokyselin problém. Zároveň je třeba dbát na příjem různých druhů semínek (lněné, chia) a ořechů (vlašské), které doplní chybějící omega 3 (při vyloučení ryb) a pestrý příjem obilovin (hlavně těch celozrnných) a luštěnin, které pomohou doplnit příjem bílkovin a v nich dalších esenciálních aminokyselin.

Jídelníček vegetariána je mnohdy pestřejší

Pro běžce, tedy vytrvalce, je nejdůležitější příjem kvalitních sacharidů jako zdroj energie pro sportovní výkon, které v jídelníčku vegetariána nikdy nechybí. Dodávka bílkovin u nich není tak důležitá jako například u silových sportovců, a proto jejich dostatečný příjem jsou vegetariáni schopni hradit z mléčných výrobků, vajec, luštěnin a obilovin.

"Po zdravotní stránce mě hodně změnila kniha Čínská studie, která jasně a vědecky dokládá přínosnost dobře poskládané veganské stravy pro organismus. Stala se do určité míry mou Biblí," citoval vegan-fighter.com osmasedmdesátiletého kulturistu Jima Morrise.

Jídelníček vegetariána je mnohdy pestřejší než jídelníček lidí pojídajících maso. Určitě v něm bývá dostatek ovoce, zeleniny, často i klíčků, oříšků a semínek. A naopak bývá chudší na nasycené mastné kyseliny, které se vyskytují především v živočišných produktech, což je pro naše zdraví výhodnější. Trávení masa může být pro někoho obtížnější, a proto po jeho vyloučení se můžete cítit daleko „lehčeji".

Pokud je tedy jídelníček vegetariána sportovce navržen dobře, nechybí žádný zdroj makro i mikroživin, může se věnovat sportování beze strachu, že vegetariánství ovlivní jeho sportovní výkon.

Veronika Brabencová
Vzdělání: 1. Lékařská fakulta Univerzity Karlovy. Věnuje se poradenství v oblasti výživy. Zabývá se snižováním i zvyšováním hmotnosti dospělých i dětí. Dále také stravováním chronicky nemocných a při různých druzích alergií, ozdravěním stávajícího jídelníčku jako prevence před nežádoucím přibýváním na váze v budoucnu, a také zkvalitněním stravování pro sportovce.
Veronika Brabencová, lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce