Rubriky:

Co na talíř

Jahodový koláč s přednostmi

22. června 2015 14:25 - Praha

Uhlí a brambory na Mikuláše, kapr ke štědrovečerní večeři, obarvená vajíčka na Velikonoční pondělí. Podzim, zima, jaro, v tom máme jasno. Ale jakou charakteristickou potravinu přiřadíme k létu? Zmrzlina, či vodní meloun? Sladkost, nebo zelenina? Každá varianta má své přednosti, sladká chuť versus osvěžení v horkých dnech. Volba jedné z variant eliminuje přednost vyřazené varianty a to my nechceme. Řešení je tedy jasné ‒ ovoce. Sladké, osvěžující a co nejvíce dostupné. Jaké tedy zvolit? Jahody!

 

Kateřina Kašparová, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jahody se šlehačkou a cukrem známe téměř každý, o sladké chuti není pochyb. Její přítomnost je jasná ze samotného názvu. Osvěžení by se také našlo, avšak posléze bychom mohli najít i nějaké to kilo navíc a přednosti by se projevily jako nedostatky na našem těle.

A tak pro uchování předností, jež se v jahodách skrývají, je potřeba vytvořit potravinu, která i nadále bude prospívat, zasytí a potěší chuťové buňky.

SUROVINY
Ovesné vločky (300 g)
Sypaný kokos (100 g)
Sojové / rýžové / mandlové mléko (200 ml)
Rýžový slad / sladovit / sirup (5 lžic)
Karob (2 lžíce)
Obilná káva / Yannoh (uvařená 150 ml)
Jahody (500 g i více)
Agar agar (1 sáček)
Mandle (20 g)
Mletá skořice
Voda
Sůl
NÁČINÍ
Hrnec
Pánev
Mixér na vločky
Měchačka
Lžíce
Lžička
Koláčová forma
Utěrka
Trouba
Šikovné ruce
Úsměv na rtech

Postupujte následovně:

1. Rozemelte v mixéru všechny ovesné vločky. Poté je vložte na rozehřátou pánev a na sucho opražte. Po 1 min. přidejte všechen sypaný kokos, promíchejte a po dobu 2 min. pražte dále za stálého promíchávání. Poté zalijte 200 ml mlékem dle vašeho výběru, přidejte 2 lžíce karobu a 3 lžíce rýžového sladu. Promíchejte a na mírném ohni vařte, dokud se nevytvoří tužší směs. Rozehřejte troubu na 180 stupňů.

2. Mezitím nakrájejte jahody na menší kousky a vhoďte do rozehřátého hrnce. Jahody osolte (dvakrát špetka soli), promíchejte a nechejte „vařit". Přiklopte poklicí a počkejte, dokud nepustí šťávu.

3. Do koláčové formy vylijte tužší směs, kterou jste ochutnali. Směs vám musí chutnat již samotná. Vložte ji do trouby na 10 min. Výška těsta 0,5 cm, vytlačte také do krajů.

4. Mezitím vytvořte krém na směs. Uvařenou obilnou kávu vlijte do menšího hrnce, přidejte lžíci sladu, přisypte skořici a třetinu sáčku agaru. Minutu povařte a poté odstavte. Mezitím vyndejte směs z trouby a lehce tužší krém na ni vylijte.

5. Jahody se šťávou vytvoří největší část koláče. Sůl umožnila cukru v jahodách vyjít na povrch a měly by tak být ještě sladší. Pokud vám sladká chuť nepostačuje, můžete přidat lžíci sladu, zamíchat a přidat zbylý agar (2/3 sáčku). Opět 1 min. povařte. Nechte chvíli odstát a poté vlijte na koláč.

6. Dle chuti posypte čerstvými jahodami a mandlemi. A máte hotovo.

Ovesné vločky jsou velmi prospěšné pro sportovce, těžce pracující a vynechat by je neměli ani děti, dospívající a těhotné ženy. Obsahují totiž skvělou skladbu aminokyselin, které jsou nezbytné pro stavbu a výživu svalů. Ukrývají vysoký obsah bílkovin, nenasycených mastných kyselin, slizových látek, vitamínů B1, B6 a E, železa a vápníku. Avšak pozor, oves má nevýhodu, a to pro osoby trpící celiakií, obsahuje totiž lepek! Pokud nesneste lepek, nahraďte ovesné vločky rýžovými.

Jahody konkurují citrusovým plodům, co se obsahu vitamínu C týká. V závislosti na odrůdě může dosahovat od 40 do 90 mg/100 g plodů. Jahody mají velmi dobře stravitelnou vlákninu, díky níž se velmi snadno upravují a jsou vhodné pro výrobu marmelád. Minerální látky ukryté v červeném ovoci jsou především draslík, zinek, hořčík, síra, vápník a největší podíl má v jahodách voda. Ano, voda, a to až z 90 %. Zmíněná sladkost jahod neznamená vysoký obsah cukru, naopak ve srovnání s jinými druhy ovoce ho obsahuje málo ‒ 6 g / 100 g jahod. Jahody mají pozitivní účinek na tvorbu testosteronu, který aktivuje spermie. Dále podporují krevní oběh v pohlavních orgánech díky vysokému obsahu antioxidantů, metabolismus, vylučování, působí proti vzniku močových a žlučových kamenů, snižují riziko nachlazení a pomáhají při léčbě chorob srdce.

Uvedené jsou tři možnosti slazení, z nichž nejkvalitnější je slad, následuje sladovit, a poté sirup. Většina osob zná agávový sirup, neboť je nejvíce dostupný. Ale zkuste například datlový či švestkový. S kvalitou slazení souvisí také cena. Nejkvalitnější slad je také nejdražší. Ale vydrží vám dlouhou dobu.

Skořici považovali za zázračnou již staří Řekové a Egypťané. Přírodní medicína jí připisuje blahodárné účinky na organismus, a tak může být nejen lékem, ale i prevencí. Pomáhá krevnímu oběhu, snižuje krevní tlak, zmírňuje krvácení z nosu a silné menstruace, zlepšuje trávení, má dezinfekční účinky a v neposlední řadě zahřívá.

Sladká jídla bychom měli konzumovat v době, kdy pracuje slinivka břišní a slezina na maximum. Nejvhodnější čas je tak mezi 9-11 hodinou dopoledne.

Dobrou chuť!

Kateřina Kašparová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce