Rubriky:

Co na talíř

Sedm superpotravin, které vám pomohou zlepšit výkony

11. srpna 2015 07:00 - Praha

Superpotraviny jsou stále diskutovanějším fenoménem dnešní doby. Nevyhnuly se ani sportu a běhání. Jako superpotraviny jsou označovány často velmi exotické věci s údajně obrovským obsahem živin, minerálů, vitamínů a já nevím čím ještě. Zdá se, že kdokoli ze sportovců chce být super, musí se zajímat i o superpotraviny. A protože my všichni chceme být kromě super-tátů, super-matek nebo super-zaměstnanců také super běžci, přinášíme vám pár nápadů ze světa superpotravin. Ale dříve, než se rozběhnete do supermarketů nakoupit superpotraviny za super ceny, věnujte pozornost následujícím řádkům. Možná už jich pár doma máte, stačí je jen zařadit do tréninkové diety.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Vajíčka

Vejce jsou rychlým zdrojem bílkovin a navíc jsou kdykoli po ruce. Nejlepší jsou samozřejmě organická, od slepic nedržených v klecích a necpaných léky, hormony a prefabrikovanou stravou. Jestli máte v sousedství hodnou babičku s vlastním hejnem slepic běhajících po dvorku, pak toto je správné „eko-bio". Vejce jsou plná vitamínů, minerálů a jejich proteiny jsou vhodné jak před tréninkem, tak po výkonu. Znám dokonce jednoho britského vytrvalce, který s sebou po kapsách vždy nosí několik natvrdo vařených vajec.

Sušené maso

Dnes už jsou poměrně rozšířené takzvané jerky („džerky"), tedy sušené kořeněné syrové maso, nejčastěji hovězí. Na Islandu jsou například oblíbené harđfiskur, za syrova sušené ryby. Kvalitní sušené maso je nejen velmi chutné a zdravé, ale také velmi pohodlné na transport a uchovávání. K největším benefitům ovšem patří vysoký podíl rychle využitelných bílkovin. V průmyslově zpracovávaném sušeném mase najdete často spoustu nepatřičných a zbytečných věcí. Pokud chcete mít jerky top kvality, najděte si soukromý zdroj kvalitního masa a jerky si sami nasušte!

Kokosové mléko

Mléko z kokosu je výborným zdrojem těch správných a zdravých nasycených, ale i těch nenasycených mastných kyselin, které se v jídlech, jež běžně konzumujeme, vyskytují jen velmi málo. Kdo z nás denně chroupe lněné semínko, vlašské ořechy nebo polyká lžíce rybího tuku? Přitom tyto látky není naše tělo schopno samo syntetizovat a je třeba mu je pravidelně dodávat. Nenasycené mastné kyseliny mají velký vliv na správnou stavbu a funkci kardiovaskulárního systému, kloubů a chrupavek a také na činnost mozku. Většina sportovců sice posledně jmenovaný orgán příliš nepotřebuje, přesto bychom měli tělu nenasycené kyseliny dopřát. Kromě nich je mléko z kokosu také dobrým zdrojem rychlé energie. Není asi třeba zdůrazňovat, že plnotučné (tedy dodatečně neředěné vodou) kokosové mléko je nejvhodnější.

Organické bobule

Je čas jahod, ostružin, malin, borůvek, využijte jej! Není třeba navštěvovat předražené obchody s bobulemi nejasného původu, avšak zato s nálepkou „zaručeně organické" na balení. Nejjednodušší a asi nejzdravější bude zajít do lesa a zavzpomínat na naše prapředky lovce a sběrače. Sběr a konzumace chutných plodů nepřinese jen úlevu domácímu rozpočtu, ale hlavně vysoký obsah antioxidantů (které běžci a sportovci vůbec potřebují více než nepohyblivá část populace) a nízký podíl fruktózy, který nevystřelí vaši glykemickou křivku k nežádoucím výšinám. Lesní plody jsou tak ideálním jídlem po výkonu.

Fermentovaná zelenina

Proces fermentace využívá pro člověka prospěšné bakterie, které mohou přispět ke zdraví střevní mikroflóry. Málokdo si to uvědomuje, ale zdraví koncového úseku našeho trávicího traktu má velký vliv na celkovou výkonnost, imunitu a zdraví. Zařaďte proto do svého jídelníčku kvašené zelí nebo korejskou fermentovanou zeleninu kimčchi. Pokud vaše tělo dobře snáší mléčné výrobky, lze doporučit také kefíry, tradiční jogurty či fermentované sýry.

Sladké brambory

Na batáty neboli sladké brambory přísahá spousta zahraničních sportovců jako na jedinečné a nejlepší po-závodní, regenerační jídlo. Oproti běžným bramborám mají batáty o polovinu větší energetickou hodnotu (jsou zdrojem glukózy, fruktózy i sacharózy) a mají také značně vysoký obsah karotenu. Vcelku běžně už se dají koupit i u nás.

Vnitřnosti

Výborným zdrojem bílkovin jsou také vnitřnosti. Jejich pozitivní efekt na naše zdraví stoupá samozřejmě s tím, čím se ztenčuje seznam nepřirozených chemických látek, s nimiž se zvíře za svůj život setkalo. Zvířecí ledvinky, jatýrka nebo srdíčka mají obrovskou koncentraci v tucích rozpustných vitamínů a jsou jedním z nejlepších zdrojů vitamínu D vůbec. Jsou také vhodným zdrojem esenciálních mastných kyselin.

kü, Sport.cz

Dbáte při zvýšených tréninkových dávkách na zdravý jídelníček?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce