Rubriky:

Co na talíř

Pít, či nepít ‒ toť otázka!

19. srpna 2015 07:58

Zatímco Shakespearův Hamlet to měl s odpovědí na svou otázku mnohem těžší, my běžci máme jasno. Pít, není jiného východiska. Není ovšem nápoj jako nápoj. Některé tekutiny nám mohou dělat dobře a pomáhat uprostřed bojů za lepší výkony. Jiné nás mohou odeslat do křoví po straně cest či v tom horším případě na nosítka dozorujících záchranných orgánů. Co tedy pít? Zkusme se zamyslet společně.

 

RunCzech

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Voda

Pro vodu jednoznačně palec vzhůru. Voda je prazáklad všeho. Včetně člověka. Ať chcete, nebo ne, vaše tělo je ze tří čtvrtin tvořeno jednoduchou sloučeninou vodíku a kyslíku. Voda je základ všeho a měla by být i základem našeho pitného režimu. Čím méně je v ní nepatřičných příměsí (třeba chlóru), tím lépe. A kolik? Záleží na teplotě (vaší i okolí), ale hlavně na intenzitě výkonu. Vrcholoví sportovci ztrácejí třeba až čtyři litry vody za hodinu tréninku. Takže hodně! Existuje i několik případů běžců, kteří se vodou zcela upili, o několik řádů více je však lidí, kteří zemřeli na její nedostatek.

Pivo a alkoholické nápoje

Alkohol je znám svou vlastností, že dehydruje organismus, prohlubuje únavu, prodlužuje regeneraci. Na druhou stranu otupuje naši mysl ‒ obecně, ale také vůči bolesti. A třeba ve víně prý odborníci stále nalézají antioxidanty, které jsou pro sportovce také důležité. A mnoho studií dokazuje, že prý pravidelná konzumace menšího množství alkoholu (bez ohledu na jeho druh) redukuje některé zdravotní problémy. Pokud tedy pijete, nepijte jen občas, ale pravidelně, chtělo by se říci. No, záleží jen na vás, čemu budete věřit. Pouze připomeneme, že v době ještě poměrně nedávné se lihovarnické lobby podařilo vnést do povědomí lidí utkvělou představu, že vrcholky hor se zdolávají pouze s několika lahvemi tvrdšího alkoholu v ruksaku (ano, v alkoholu je opravdu spousta energie). Strastiplné pouti postav vrávorajících po horských hřebenech pak nemívaly dlouhého trvání.

Energetické nápoje (éčka, energy drinky)

Zpravidla příliš mnoho cukru, příliš mnoho fosforečnanů, příliš mnoho bublinek a sloučenin nejasného původu. Jedna plechovka vás pravděpodobně nezabije, pravidelná konzumace by už třeba mohla. Fosforečnany prý stojí za odvápňováním organismu. Ačkoli se občas objevují i na občerstvovacích stanicích běžeckých závodů a někteří běžci bez „kouzelné" lahvičky na delší tratě nevybíhají, na jevišti našich běžeckých životů by energetické nápoje měly hrát pouze okrajovou roli.

Káva

O kofeinu se vedou dohady a produkují výzkumy již od dob, kdy první Evropan ochutnal vývar z jakýchsi podivných arabských semen. Káva jako jeden z nejběžnějších zdrojů kofeinu může být užitečná ‒ a stejně jako u alkoholu také nebezpečná. Nabudí, ale dehydruje. Střídmost je asi tou správnou cestou, i když je známo několik dobrých běžců, kteří kávu nepijí vůbec.

Čaj

Pokud budeme hovořit o kvalitním černém či zeleném čaji, nelze mu upřít mnohé přednosti. Obsah zdravých antioxidantů je jen jedna z nich. Jako zdroj kofeinu může mít čaj stejné účinky jako káva, zvyšovat výkon, zvyšovat výkonnost mysli. Navíc prý snižuje riziko srdečních onemocnění, takže střídmá konzumace může být fajn. Pokud je to tedy váš šálek kávy.

Džus

Průmyslově vyráběné džusy mají své zapřisáhlé zastánce i odpůrce. Když se ale podíváte na složení těch „zaručeně přírodních" zázraků v regálech hypermarketů, bývá zpravidla jasno, zda pít, či nepít. Přeslazené, dobarvované, dochucované, konzervované, to nikdy nemůže nahradit čerstvě připravený džus. I tak bychom si ovšem džus neměli dopřávat příliš často. I přírodní totiž obsahuje příliš mnoho kalorií. A spousta hodnotných látek zůstává v „odpadních" slupkách a dužině.

Mléko

Mléko se za našich mladých let konzumovalo ve školkách a školách vlastně povinně. Je zdrojem proteinů, vápníku, a pokud je správně zakysané, tak třeba také užitečných mikroorganismů. V zásadě nelze proti kvalitnímu mléku (a navíc třeba kozímu) nic namítat. V průběhu závodu by asi nikoho nenapadlo se jím osvěžovat, po výkonu to ale může být jinak.

Vezmeme-li v úvahu všechny výzkumy, studie i tvrzení některých univerzitních profesorů placených předními výrobci nápojů, shodneme se pouze na tom, že pít je třeba. Tak snad jen nezapomínejme na Míru. Na zdraví!

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce