Rubriky:

Co na talíř

Tvrdý souboj diet. Která zvítězí?

1. září 2015 13:27 - Praha

Běh je kromě jiného také často používaná zbraň v boji s kaloriemi a hmotností. Běháním se hubne, běhání s kily zatočí. Alespoň taková je vžitá představa. Praxe je trochu složitější a člověk musí k pohybovým aktivitám přistupovat s ohledem na svou konstituci i kondici. Nehledě na fakt, že je také zhusta dobré nějakým způsobem upravit jídelníček. Zkrátka zařadit dietu. Ale jakou?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Diet, dietetických směrů, hnutí až náboženství dnes existuje celá řada. Od makrobiotiky přes vegetariánství, veganství, paleodietu, raw stravu až po brethariánství. V téměř všech dietách zaměřených na úpravu tělesné hmotnosti ale ke slovu přicházejí dvě zásadní a základní věci ‒ tuky a sacharidy. Zbavit se raději jedněch, nebo druhých? Nejnovější výzkumy dávají na tuto otázku poměrně jednoznačnou odpověď.

Tuk, anebo sacharid?

Obě diety ‒ omezení sacharidů i omezení tuků ‒ vedou v zásadě k úbytku hmotnosti. Až donedávna se věřilo, že nejlepší způsob jak se zbavit takzvané vany nebo pneumatiky je omezení konzumace sacharidů, tedy cukrů a škrobů. Tvrzení vycházelo ze skutečnosti, že menší přísun sacharidů vede k nižší sekreci inzulínu a tělo je tak nuceno získávat energii odbouráváním tukových buněk. Úvaha je zcela správná. Vědci ale zjistili, že zbavíte-li svou potravu tuků, zmizí více tuků také z vašeho těla.

Vědci do svých laboratoří pozvali na dvě desítky tlouštíků a upravili jejich stravu tak, aby dosahovala stejných kalorických hodnot. Po dvou týdnech jim o třetinu snížili přísun kalorií, ovšem u jedné skupiny to udělali na úkor sacharidů, u druhé na úkor tuků. Proběhla důkladná analýza. Lékaři měli testované osoby pod kontrolou dvacet čtyři hodin denně, ani jeden nádech, výdech či kapka potu nebyla ponechána bez povšimnutí. Analyzoval se podíl kyslíku a oxidu uhličitého ve vydechovaném vzduchu, množství dusíku v moči. Metabolismus osob byl plně pod dohledem.

Už to přišlo!

Šestý den přišlo ne všemi očekávané zjištění. Tlouštíci, u nichž byl omezen přísun tuků, ztratili v průměru 463 gramů na hmotnosti, zatímco ti, u nichž byly vynechány sacharidy pouhých 245 gramů. To je o 47 % méně! Snižování příjmu tuků je tak zhruba dvakrát účinnější dietou, než je tomu u dříve tak skloňovaných sacharidů.

Vědci také ukázali, že nejsou zcela odtrženi od reálného života, a ke své studii doplnili další poznatek ‒ v každodenním životě je častokrát mnohem jednodušší vyhýbat se uhlohydrátům než tukům. Člověk by se zkrátka měl rozhodnout pro takovou cestu, po níž vydrží kráčet dlouhodobě. Nemá asi valného smyslu běhat, omezovat cukry a poté se večer nacpat bůčkem. Jak ošidná mohou být dietetická předsevzetí, ukazuje výsledek dalšího výzkumu: V celkovém měřítku neexistuje žádný rozdíl v obezitě konzumentů běžné koly a koly dietní.

O stravě se dočtete více například zde:
Sedm lidí popravilo 469 kilogramů a změnilo si život
Chcete běhat do sta let? Buďte jako veverky!
Základy, které vám usnadní trénink. Dáme jídlo

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce