Rubriky:

Co na talíř

Opravdu musí zažívání běžců trpět?

22. února 2016 14:17 - Praha

Mezi běžci nejsou potíže v oblasti zažívacího ústrojí nic zcela neznámého. Od pálení žáhy přes křeče v břiše až po průjem sahají jistě zkušenosti téměř každého, kdo někdy delší dobu běhal. Ne všechny potíže jsou ale nutné a určitě se jim dá také předcházet. Musíme jen dodržet některá důležitá pravidla.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Každý z nás má samozřejmě trochu jiný genetický základ, trochu jiné hranice zatížitelnosti, jiné stravovací návyky a tak dále. V neposlední řadě jsou také případné potíže závislé na stupni podstupované zátěže a délky jejího trvání.

Pálení žáhy

Asi nejčastější příčinou pálení žáhy je proniknutí žaludečních kyselin do jícnu. Za to je dle lékařů zodpovědný především dočasný pokles napětí svalu uzavírajícího jícen na jeho spodním konci v kombinaci s napolykaným vzduchem a otřesy způsobenými během. Pokud nejsou příčiny závažnějšího charakteru, nic moc se s tím dělat nedá a ani to není příliš třeba. Alternativou jsou například některé z pastilek neutralizující žaludeční kyselinu. Mnohem jednodušší a zdravější je ale nevybíhat příliš brzo po jídle a příjem tekutiny rozložit v malých dávkách na širší časový úsek. Pomůže také správné rozcvičení a rozumný způsob dýchání.

Bolesti břicha, průjem

Náhlé pochody v břišní dutině zradily už nejednoho závodníka. Někdy přicházejí nečekány, nezvány. Někteří se ale nenechávají zaskočit a na své pravidelné tréninky nevyrážejí bez balíčku toaletního papíru. Jiní prý mají na lesním tréninkovém okruhu už i své „speciální místečko". Ze zkušeností starších a pokročilejších lze usuzovat, že střevní problémy nijak nesouvisejí s vaší fyzickou připraveností či trénovaností. Vždyť třeba i náš vynikající maratónec dřívějších dob Pavel Kantorek (první Čechoslovák, jenž na maratónu překonal hranici 2:20) zaběhl svůj nejrychlejší maratónský čas i s jednou odbočkou do nedalekého křoví.

Lékařské studie ukazují, že už jen mírný běh znatelně urychluje průchod tráveniny zažívacím traktem. Mezi dalšími příčinami břišních problémů může být strava bohatá na balastní látky a sportovní nápoje s vysokou koncentrací elektrolytů. Osmotické tlaky způsobí, že se organismus snaží vyrovnat koncentrace minerálů svého vnitřního a vnějšího prostředí a z tkání se voda dostává zpět do střeva. Nevhodná koncentrace nápoje vás tak vlastně může dehydrovat zevnitř. A na průjem nebo křeče je zaděláno.

Předcházet potížím můžeme celkem snadno dodržováním dostatečné prodlevy mezi větším příjmem potravy a delším tréninkem případně závody. Také je vhodnější dbát o hydrataci organismu s větším předstihem a postupně se zavodňovat již den předem, než se snažit dohnat všechno na poslední chvíli před výstřelem ze startovní pistole.

Pozor na „tabletky růžového štěstí"!

Všechny ty brufeny, ibáčky nebo diclofenaky jsou sice hezká věc, pokud v naléhavé situaci potřebujeme vystavit bolesti stopku, na závody by ale určitě patřit neměly. Nárůst jejich spotřeby v evropské populaci je alarmující. Nezapomínejte na to, že všechny tyto „zázraky" mají poměrně masivní vedlejší účinky, mezi nimiž dominuje poškozování žaludeční sliznice. Od křečí v břiše může být k žaludečním vředům nebo krvácení do zažívacího traktu jen malý krůček. Ačkoli jsou takové prostředky běžně v prodeji bez lékařského předpisu, zkuste se jim raději vyhýbat, případně konzultujte jejich použití s ošetřujícím lékařem.

ČTĚTE TAKÉ:
Jak dýchat při běhání? Chce to čas a trochu cviku
Jak se najíst před během a nezatížit žaludek
Jezte a běhejte jako Keňané!

kü, Sport.cz

Míváte někdy při tréninku zažívací potíže?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce