Rubriky:

Co na talíř

Když běžec zabije maso, stane se veganem a ordinuje si ultra

8. března 2016 07:45 - Praha

Žít bez masa, být veganem a přitom běhat desítky kilometrů. Zvládli byste to? Pro milovníka masa nepředstavitelná muka, pro jiného stav, který mu vyhovuje, ať už z jakýchkoliv důvodů. Hlavní je výsledný fakt - jak reaguje tělo, zda je zdravé, jak se dokáže popasovat s hodinami nepřetržitého sportu. Matt Frazier to zkusil, začal v roce 2009. Jeho odpověď? „Ano, jde to,“ řekl v rozhovoru pro server vegnews.com. Stal se běžcem veganem.

 

Petr Hloušek, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Před sedmi lety trénoval na Bostonský maratón, dosáhl svého vrcholu a tehdy se devětadvacetiletý Fraizer rozhodl, že by mohl zkusit stravu bez masa. Dramatickou změnu. V roce 2011 přijal s manželkou stravu jen na rostlinné bázi. Nyní tvrdí - veganská strava je pro tělo dostačující. Dokazuje to i tím, že běhá 50 až 100 mílové ultramaratóny.

Jak se připravit na takový ultramaratón, když jsem veganem?

Každý den začínám se smoothie, kde je hodně ovoce, zeleniny, ořechů a semen. Oběd je složen z velkého salátu s fazolemi a dresinkem na neolejové bázi. Večeře, to jsou těstoviny s fazolemi. Někteří lidé se myslí, že to je divná kombinace, ale ve skutečnosti jde o běžnou italskou kuchyni (spojení těstovin a fazole). Jím tuny ovoce, zeleniny, humus, mandlové máslo, pita chleba. Syrová strava je složena zhruba v poměru 80/10/10 (sacharidy, tuky, bílkoviny) funguje velice dobře. Čerstvé a celé jídlo, to je to, co vaše tělo chce.

Co třeba běžci a proteinový prášek?

Věřím v sílu celých potravin. Nejsem proti proteinovým práškům, tyčinkám. Jsou opravdu výhodné, pokud jste zaneprázdněni a nemůžete si uvařit, ale já nepoužívám proteinový prášek. Zkusil jsem ho, ale přestal jsem, protože je drahý a já si nevšiml ani rozdílu.

Co se stalo s vaším běháním, když jste se stal veganem?

Myslel jsem si, že být vegetariánem není zdravé nebo udržitelné pro maratón, ale to se postupně změnilo. Došel jsem k faktu, že by to mohlo být zdravé nebo dokonce užitečné v dlouhodobém sportovním horizontu. Poté, co jsem šel do vegana, uběhl jsem více mil, aniž bych se zranil. Můžu říct, že strava měla obrovský vliv, který přispěl, že zranění ubylo, dochází také k lepší regeneraci. Není to tak, že bych zvládl více tréninků v týdnu, ale lépe se zotavuji, což znamená, že jsem méně náchylný ke zraněním.

Co byste poradil lidem, kteří mají strach z tohoto směru stravy?

Pokud budete jíst veganskou stravu, bude obsahovat šedesát procent sacharidů, které se ukazují jako opravdu ideální pro vytrvalostní běh. Pokud budete jíst hodně ovoce, zeleniny a fazolí, skončíte tam, kde potřebujete. Rostlinná strava má méně kalorie než živočišná, přesto vás zasytí. Jezte, dokud máte hlad a kdo chce začít, ať startuje pomalu v kombinaci s běháním.

Druhy vegetariánství
Semivegetariáni – nejedí pouze červené maso, tj. hovězí, skopové, vepřové, zvěřinu. Jedí ryby, někteří i drůbež, konzumují také mléko, mléčné výrobky a vejce.
Pesco-vegetariáni – nejedí žádné maso mimo ryb. Ze živočišných potravin konzumují mléko, mléčné výrobky a vejce.
Lakto-ovo vegetariáni – nejedí žádné maso ani ryby. Konzumují mléko, mléčné výrobky a vejce. Tato forma vegetariánství je v současné době v západních státech světa nejrozšířenější.
Lakto-vegetariáni – nejedí maso, ryby ani vejce. Ze živočišných potravin konzumují pouze mléko a mléčné výrobky.
Vegani – přísní vegetariáni, nejedí žádné živočišné potraviny – veškeré druhy masa, ryby, mléko, mléčné výrobky ani vejce. Někteří z nich nejedí dokonce ani včelí med. Jejich strava se skládá z obilovin, ovoce, zeleniny, ořechů a luštěnin.
Frutariáni – nejedí žádné živočišné potraviny - maso, ryby, mléko, mléčné výrobky a vejce, nejedí ani luštěniny a obiloviny. Konzumují jen čerstvé nebo sušené ovoce, ořechy, med a olivový olej.
Zdroj: vegetariani-a-vegani.zdrave.cz
lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce