Rubriky:

Co na talíř

Kofein, oblíbená droga, která pomáhá nabudit i regenerovat

5. dubna 2016 06:16 - Praha

Přiznejme si to bez mučení, káva je droga a běžci nejsou v tomto směru výjimkou. Slabost, návyk pro tento nápoj tu je. Jaké jsou výhody, nevýhody konzumace tohoto černého moku? Každý se už setkal s pravdou, že kofein zlepšuje výkon, nabudí vás. Zde se vytrvalci a sprinteři nemusí přít, funguje na oba tábory. Do hodiny před výkonem šálek a můžete běžet.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jenže někdy může být kofeinu přesmíru, určitě znáte ze svého okolí člověka, který je závislým a rád a často se dívá na dno kávové sedliny. Tři až šest miligramů kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti je v pořádku. Pro sedmdesátikilového běžce jde o 0,33 litru kávy denně. Vyšší dávky už na výkonu nepřidají, spíše už budete riskovat negativní vedlejší účinky, jako jsou závratě, úzkost a bušení srdce.

Káva a mozek, také spojení, které funguje. Káva obsahuje řadu látek, u kterých bylo prokázáno, že pomáhají lidem s demencí, mohou odvrátit Alzheimerovu chorobu a pozitivně ovlivňují zdraví mozku.

Pití kávy zvyšuje dehydrataci. Věta, kterou slyšel určitě každý, jenže nebyl prokázán velký účinek v tomto směru. Pokud jste ale sportovně aktivní, není od věci ke kofeinu doplňovat tekutiny.

Kofein
Je obsažen v 60 druzích rostlin, z nichž neznámější je káva, čaj a kakaové boby. V šálku kávy (150 ml) je obsaženo průměrně 85 mg kofeinu. Kofein se vstřebává rychle trávicím traktem (do 45 minut) a nejvyšší hladiny dosáhne za 15 - 120 minut po požití, jeho poločas je 2,5-4,5 hodin a prodlužuje se u starých osob a dětí. Neuhauser-Berthold u 12 zdravých dobrovolníků zjistil, že konzumace velkého množství silné kávy (odpovídající průměrně 642 mg kofeinu) vede ke zvýšené diuréze (o 730 ml) a dehydrataci, tento efekt však nebyl při konzumaci do 300 mg kofeinu. (Zdroj: institut-kavy.cz)

Možná zjistíte, že oddávání se kafovým seancím má na vás pozitivní účinek. Dokonce dvě třetiny olympioniků si dávají tento nápoj pro zvýšení výkonnosti, nabuzení. Kofein zvyšuje duševní bdělost, zlepšuje náladu a zvyšuje touhu pořádně makat, běžet, ukázat se. Stačí si vzpomenout na energetické nápoje, kde je tato látka také obsažena.

Zatímco někteří běžci pijí kávu před závodem, jiní si ji dávají v polovině na podporu výkonu, na vzpruhu, ale zde už nejde o šálek kávy, zde se podává kofein v podobě energetických gelů, tablet. Kofein dokáže napomoci redukovat i bolestivost svalů, urychluje regeneraci.

Nikdy s kávou neexperimentujte před závodem, pokud nemáte dostatečně odzkoušeno. Tělo by vás mohlo nemile překvapit, ale v tomhle směru nemusíme panikařit, protože každý Čech vypije v průměru jeden šálek kávy denně. Pokud nejste příznivcem kávy, můžete vyzkoušet silný černý čaj.

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce