Rubriky:

Co na talíř

Tuky, nebo cukry? Závislost, nebo svoboda?

17. května 2016 07:07 - New York

V posledních letech se v řadách sportovců, především těch vytrvalostních, začíná objevovat nebývalý zájem o stravu s nízkým obsahem hlavně jednoduchých cukrů. O takzvané low-carb dietě někdo hovoří jednoduše jako o „opravdovém jídle“ a svým způsobem má pravdu. Vždyť za posledních sto let jsme průměrný příjem jednoduchých, v naprosté většině rafinovaných cukrů zvýšili dvacetinásobně. Co je ale na cukrech špatného a čím nám mohou být užitečné?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Nejprve si pojďme ujasnit jednu důležitou věc: Sacharidy jsou ve vhodné míře a ve vhodném složení velmi užitečné, ba co více pro život absolutně nepostradatelné. Mozek a nervy bez nich nedokáží pracovat. Také svaly využívají sacharidy jako primární zdroj energie pro svoji práci. Nevýhodou sacharidů z pohledu sportovce je ovšem jejich velmi omezená zásoba a rychlé vyčerpání rezerv. Právě proto se vytrvalostní běžci začínají o princip stravování založený na tucích stále více zajímat.

Zásoby energie v našem tělesném tuku jsou mnohonásobně větší. Jsou sice hůře dostupné, jejich metabolismus je delší, ale organismus lze k jejich lepšímu využívání vytrénovat. Představte si třeba známého ultravytrvalce Tonyho Krupicku, který si navlékne běžecké trenýrky, někdy boty a vyrazí na celý den do hor. Bez batohu plného výdobytků chemického průmyslu. Možná je tak svým způsobem svobodnější.

TUKY
+ dlouhodobý zdroj energie bez nutnosti neustálého doplňování
+ jsou nám evolučně bližší, přirozenější
- nutnost „natrénovat" metabolismus
CUKRY
+ krátkodobý zdroj energie s nutností průběžného doplňování
+ jejich energie je velmi rychle využitelná
- jejich větší příjem nedělá dobře žaludku
- přemíra cukrů podporuje zánětlivé procesy v těle

„Až příliš jsme si zvykli spoléhat na sacharidy, na všechny ty sportovní nápoje, energetické tyčinky a gely. Naučili nás mít strach z tuků. To se ale mění s tím, jak stále více lidí zjišťuje, že tuky jsou skvělý zdroj energie pro vytrvalostní pohyb," říká Patrick Davitt, profesor na Mercy College v New Yorku. Je přesvědčený, že „sacharidy bychom měli jako palivo využívat pouze u extrémně intenzivního cvičení, jaké představují explozivní, silové pohyby typu zdvihání velmi těžkých břemen nebo sprint."

Snad všichni zastánci stravy s omezeným příjmem jednoduchých cukrů se shodují na tom, že tuky vytrvalcům „nerozhodí žaludek" tak snadno, jako to umějí cukry. Navíc závodní strava založená na jednoduchých cukrech je ‒ řečeno slovy environmentalistů ‒ náročná na zdroje. Dostanete do sebe rychlý zdroj energie, kterou ale rychle spálíte a potřebujete stále znovu a znovu doplňovat. I proto profesor Davitt doporučuje jako předzávodní stravu vajíčka, ořechy, slaninu. A možná jako mnozí jiní zjistíte, že jste ani na maratónské trati nepocítili nejmenší potřebu svoji energii doplňovat. Jak už ale bylo řečeno, přechod na tento způsob stravy není skokový a vyžaduje určitý čas a trénink.

Také jiný expert, nutriční specialista Asker Jeukendrup, jenž spolupracoval například s Hailem Gebrselassiem, dává k dobru své poznatky o současném trendu. „Trénink zvyšuje naši schopnost využít více energie a mít více síly. Zvyšuje se schopnost těla pálit tuk i cukry. Pokud tělu nedodáte cukry, bude pálit tuk. Největší problém, který zde vidím, je, že se může snižovat vaše schopnost využívat cukry." Ale je to skutečný problém? Druh běžeckého tréninku totiž ovlivňuje i zastoupení pomalých a rychlých svalových vláken v našich svalech, a tudíž i naši výkonnost ve sprintu a dlouhých tratích.

„Tuk nedokáže poskytnout tolik energie za jednotku času jako sacharidy a vyžaduje ke spálení více kyslíku. Výhodou tuku ale je, že ho máme k dispozici velké množství, takže cukry si můžeme ušetřit na pozdější fáze závodu," shrnuje Jeukendrup.

Jak vidno, každý zdroj energie má něco do sebe. Přesto se zdá, že tuky jsou pro vytrvalostní běh ideální. Rozšíří se ale stravování založené na tucích skutečně masově? Nemyslím si. Není totiž tak pohodlné jako sacharidová strava. Vyžaduje trochu tréninku, trochu odříkání, nepodléhání reklamě. Za to přinese větší nezávislost, méně břichabolu, větší výdrž. Vše má v konečném důsledku svá pro a proti a záleží na každém, čemu dá přednost.

Stravu s omezeným příjmem jednoduchých, rafinovaných cukrů testujeme u nás v redakci na lidech. Na sobě. O výsledky se s vámi určitě podělíme.

René Kujan, Sport.cz

Pokud máte nějakým způsobem upravenou stravu, co více využíváte?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce