Rubriky:

Co na talíř

Cesta do pravěku pokračuje. A hubnu na ní

24. června 2016 07:00 - Praha

Hubnu. Od chvíle, kdy jsem sekl s rohlíky, sladkostmi, pivem a dalšími radovánkami všežravcova života a odšpuntoval program Whole30, jsem na váze umazal už čtyři kila. Při výšce 180 centimetrů jsem ze 78 kil spadl na 74 kilo. A hubenější postava je opravdu znát. Jak v zrcadle, tak i při výbězích, při nichž se mi běhá o poznání lehčeji. Připomíná mi to doby většího běžeckého zápřahu, než mě přibrzdila achilovka.

 

Lili Kavková

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Nicméně hubnutí nebylo cílem mé paleovýzvy. Je jen jejím druhotným efektem. Ostatně sami autoři knihy Whole30 – Melissa a Dallas Hartwigovi – říkají, že program není určený k hubnutí. „Dopřejte si zaslouženou pauzu od posedlosti váhou. Bude-li po třiceti dnech číslo na váze nižší, bude to vítaný bonus. Soustřeďte se ale na uzdravování, ne na snížení gravitační síly působící na vaši tělesnou hmotu," uvádějí v knize vydané v Česku brněnským nakladatelstvím Jan Melvil.

Zveřejněním své váhy jsem se tedy přiznal k tomu, že se navzdory zákazu během programu vážím a sleduji i některé další parametry. Test je test, s tím se holt nedá nic dělat. Navíc jsem nikdy nepociťoval něco jako „posedlost váhou". Takže to spíš chápu tak, že jde o zákaz, který Hartwigovi směřují na ty, kteří vnímají Whole30 jen jako další z dlouhé řady diet. A takové škatulce se logicky brání. Osobně beru Whole30 jako šanci přemýšlet o svém stravování z jiného úhlu než dosud. Jako motivaci k tomu změnit svůj jídelníček tak, abych byl dlouhodobě spokojený s tím, co jím.

Změna přístupu k jídlu

Můj přístup k jídlu se během uplynulých tří týdnů docela proměnil. Zatímco dříve jsem poměrně bezmyšlenkovitě sáhnul prakticky po čemkoli, co bylo po ruce, dnes promýšlím jídelníček, učím se plánovat (bez plánování skončíte u poměrně nudného kolotoče několika jídel, které vydržíte jíst měsíc, ale jen stěží třeba rok) a především důkladně studovat etikety. Když se do něčeho takového dáte, můžete na ostatní působit trochu jako cvok. Pokud jste ale odhodlaní něco změnit, nemělo by vás to rozhodit.

Jestliže běháte, dobře víte, jak vás běhání změnilo – hlavně váš přístup k vlastnímu tělu. Je logické, že dřív nebo později začnete své tělo více poslouchat, poznáte, která bolístka patří k „běžecké latině" a dá se rozběhat a která už má vážnější charakter a přinutí vás zvolnit či si dát na pár dnů „voraz". Jednoduše znáte stále více a lépe své tělo, jeho chování při menší či větší zátěži a dokážete tomu přizpůsobit svou přípravu. Tuto proměnu v přístupu ke svému tělu prožívá prakticky každý sportovec po pár týdnech či měsících pravidelného tréninku.

Jeďte na tuky místo cukrů
Tuky jsou koncentrovaným zdrojem energie a mohou sloužit jako vynikající palivo pro všechny aerobní aktivity, což se hodí zejména vytrvalcům. Pokud naučíte tělo čerpat energii z tukových zásob, získáte ve vytrvaleckém světě velkou výhodu. Fungování na tuk je ideální hlavně pro činnosti s nižší intenzitou, tělo ale přitom bude vždy připravené sáhnout po sacharidech, když je budete pro svůj výkon potřebovat – například při intervalovém tréninku či třeba rovinkách.
A jak pomoci tělu nastavit správný poměr čerpání energie z tuků a sacharidů? Je to jednoduché – přestaňte tělu neustále dodávat cukr.

Whole30 je něco podobného. Po třech týdnech, kdy v tomto programu jedu, mám za to, že začínám důkladně poznávat organismus a jeho chování i z této stránky. „Zvládáte své chutě lépe? Cítíte, že máte výběr jídla víc pod kontrolou? Můžete víc důvěřovat signálům těla říkajícím, že má hlad? Máte víc energie nebo je její hladina vyrovnanější? Zlepšilo se vám trávení, zbavili jste se nadýmání? Ustupují příznaky vaší nemoci? Jste spokojenější, sebejistější, lépe se soustředíte? Zlepšuje se váš výkon v tělocvičně nebo regenerujete rychleji?" To jsou otázky, jimiž definují progres autoři Whole30. Po třech týdnech můžu s čistým svědomím odpovědět na všechny: „Ano."

Nenechte se vyplašit splašeným trávením

Jednou z věcí, se kterou byste ale měli při přechodu na „paleodietu" počítat, je to, že na ni velmi rychle zareaguje vaše trávení. Mohou se objevovat zácpy, nadýmání nebo průjmy. V mém případě to byla poslední varianta. Nepřišly hned první den, ale zhruba na konci prvního týdne, od té doby byly mými pravidelnými společníky až do začátku třetího týdne. Pak ustaly a zdálo se, že si tělo zvyklo. Epizodně se ale vrací i nadále a je to něco, s čím se musíte srovnat a co by vás nemělo od změny odradit. Jde o přechodnou záležitost, tělo se se změnou stravy srovná – jen musí dostat čas.

Také se během prvních několika dnů – zhruba týdne či deseti dnů od začátku Whole30 – nesnažte o překonávání osobních rekordů. Neplánujte si začátek výzvy, když víte, že pár dní nato poběžíte závod, který je pro vás důležitý a na který se dlouhodobě chystáte. Raději to odložte až po něm. Sám jsem nějaké výraznější snížení výkonnosti nepociťoval, ale chápu, že se to může stát. Jakmile první dny utečou a vy se s novým přístupem k jídelníčku sžijete a pochopíte, co vám přináší, můžete si své sportovní cíle znovu malovat a přeplánovat.

Co ukáže půlmaratón v Olomouci?

Osobně mám v samém závěru výzvy na programu olomoucký půlmaratón. Běží se v sobotu 25. června, tedy pět dnů před mým velkým „paleofinále", takže v příštím díle vám mohu podat report, jak se běží po neandrtálsku. Nicméně už teď upozorňuji, že jsem opustil všechny myšlenky na atak osobního rekordu a hodlám si půlku na Hané užít ve společnosti přátel a času lehce pod dvě hodiny. Koneckonců i s ohledem na tropy, které v závěru týdne propotí i neběžecká trika.

Nerad používám superlativy, ale stále se nemohu ubránit nadšení z pokroků, které jsem během svých tří týdnů s Whole30 učinil. Snažím se přistupovat k tomu, co prožívám, střízlivě, ale nelze pominout změny, které se staly v posledních dnech nedílnou součástí mého dne – prim mezi nimi hraje více energie a její vyrovnanější hladina a lepší nálada. Oceňuji, že toho během dne více stihnu a s menší námahou. Také samotné výběhy jsou tak nějak radostnější než dřív. Zhubnul jsem a zmírnila se chronická bolest achilovky. Za sebe tak stále mohu přestup na vlak směr pravěk jen a jen doporučit.

V příštím díle shrneme celý program Whole30 a nastíníme problematiku opětovného zavádění některých zakázaných potravin do jídelníčku.

Také jsme psali?

Zpátky do pravěku: Vaječná invaze v domácnosti, stále ctím paleo
Zpátky do pravěku: Roky jsem byl závislý na rohlících, teď jím paleo

Martin Kavka, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce