Rubriky:

Co na talíř

Jak jíst při sportu? Různé diety, jedno doporučení?

31. ledna 2017 12:27 - Praha

Diet, úprav stravy, dietetických doporučení existují celé hromady, houfy, mračna i hejna. Vědci se přou o prospěšnosti nebo naopak škodlivosti určitého pokrmu pro lidské zdraví, někdy i podle toho, která firma jim zrovna poskytne grant na výzkum. Nejnovější poznatky ale spějí k jasnému závěru: Neexistují obecné směrnice, doporučení, které by stoprocentně fungovaly u všech. Každý máme svá specifika. A svá obecná specifika mají i jednotlivé druhy moderních sportovních diet. Jaké to jsou?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jejich názvy už určitě každý někdy slyšel. Ketogenní dieta, low-carb, high-carb... Co se za těmito cizími názvy vlastně ukrývá?

Ketogenní dieta, někdy též keto-dieta

Příjem uhlohydrátů je zde omezen na maximálně 50 gramů denně. Zatímco spousty vytrvalostních atletů tuto dietu upřednostňují, vědecké studie jasně dokládají, že tento způsob stravování zrovna neladí se sportovními výkony, v nichž je potřeba rychlosti. Ze zdravotního hlediska je ovšem vhodná pro své pozitivní účinky při případné epilepsii nebo cukrovky druhého typu. Zatím existuje mnoho otázek kolem dlouhodobé vhodnosti této diety pro lidské zdraví. Pokud jde o hubnutí, vědci prokázali, že již po dvou letech nejsou z pohledu redukce hmotnosti žádné výraznější rozdíly mezi dietami s vysokým podílem tuku a dietami s podílem nízkým.

Dieta se sníženým podílem uhlohydrátů, low-carb

Příjem uhlohydrátů se na celkových energetických nárocích podílí 50 až 60 procenty. V zahraničí se významní výživoví poradci většinou shodují na tom, že pravděpodobně tento druh stravování lze pro jeho vhodnost doporučit převážné většině populace, která se ovšem aktivně hýbe třikrát až čtyřikrát do týdne. Klíčové však je, aby uhlohydráty pocházely z potravin bohatých na živiny, jako jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina.

Dieta se zvýšeným podílem uhlohydrátů, high-carb

Celkové energetické nároky organismu se z více jak 60 procent kryjí pomocí uhlohydrátů. Taková dieta už má smysl pouze u těžce trénujících sportovců, kteří se oddávají svým aktivitám alespoň hodinu denně každý den, někdy i v rámci vícefázového tréninku. Opět platí, že i v tomto případě by měly uhlovodany pocházet ze zdrojů bohatých také na vitamíny a minerální látky. Pouze ve smysluplných a nutných případech lze toto pravidlo porušit, když je třeba doplnit energii bez příjmu velkých objemů potravy.

Jaká dieta je vhodná pro běžce?

Jednoznačná odpověď neexistuje. Pro někoho, kdo se pravidelně hýbe, bude v průběhu roku nejideálnější rozumný mix všech přístupů, a to v závislosti na tom, na jaké závody se chystáme, jak zrovna vypadá náš trénink a co je naším konečným, nejvyšším cílem. Jak již bylo řečeno na začátku, jediné, jednoduché řešení vhodné pro všechny prostě neexistuje.

boe, Sport.cz

Držíte cíleně nějaký typ diety?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce