Rubriky:

Co na talíř

Nadrcená křída? Ne, zázračný škrob kuzu

8. února 2017 12:44 - Praha

Jestli rádi zkoušíte v rámci zdravého životního stylu různé vychtávky a alternativy, je tu další, kterou si zamilujete. Jmenuje se kuzu a má nespočet využití – nasladko, naslano i jen tak na popíjení. A je nesmírně zdravý. Běžci zvláště ocení jeho zklidňující působení na překyselený žaludek.

 

archiv autorky

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Kuzu je čistě bílý škrob získávaný z kořene japonského vinného kmene. Pochází z japonských hor, ale dnes už se pěstuje i v Americe. To pro nás není zas tak podstatné, protože kuzu škrob je u nás dostupný téměř v každém obchůdku se zdravou výživou, kde prodavači většinou také ochotně poradí s jeho využitím.

DALŠÍ SUPERPOTRAVINA: Jak na lněné semínko, superpotravinu našich předků?

Kuzu se přezdívá Orientální obr. Kořen totiž váží desítky kilogramů a jeho růst je natolik urputný, že proráží i skalnaté podloží. Proto představuje škrob kuzu v japonské a čínské tradiční medicíně energii, sílu a vitalitu.

A teď už k jeho využití v praxi. Ulevuje od žaludečních potíží – zmírňuje překyselení, protože má pro organismus zásaditý charakter, snižuje horečky, ulevuje při nachlazení, posiluje oslabený organismus a imunitu. Navíc má kuzu vysoký obsah flavonoidů, které působí léčivě na oběhový systém. Díky tomu může pravidelná konzumace kuzu pomoci na vysoký krevní tlak, migrény i ke snížení cholesterolu. Pokud vás léčivé účinky kuzu zaujaly, poraďte se ohledně správného užívání s odborníkem na celostní či tradiční čínskou medicínu.

Kuchyňský pomocník, který dbá o zdraví

K čemu žádné odborné rady nepotřebujete, je využití škrobu kuzu v kuchyni. Budete z něj nadšení! Kuzu totiž během několika sekund pomůže se zahuštěním čehokoliv – krémových polévek, omáček, guláše, marmelády, pudinku, kaše... Zároveň samozřejmě pokrm obohatí o výživné složky.

Záleží na množství toho, co se chystáte zahušťovat, zpravidla ale stačí dvě až několik čajových lžiček rozmíchat ve skleničce s trochou vody, vývaru či omáčky a pak ke konci přípravy nalít do hrnce a na chvilku povařit spolu s jídlem. Ke zhoustnutí dojde takřka okamžitě po přimíchání.

Výhodou je, že můžete vynechat mouku a jiné nijak přínosné způsoby zahušťování, u dezertů a ovocných marmelád je velkou předností také zásaditost, kterou kuzu do pokrmu přináší. Strávníci se žaludkem citlivým na překyselení to ocení nejvíce.

Právě na překyselený žaludek či jiné zažívací problémy můžete vyzkoušet také ODVAR. Obdobně jednoduchý, jako je využití kuzu při vaření. Použijte asi 1,5 – 2 čajové lžičky kuzu na 1 šálek vody. Rozpusťte kuzu v malém množství vody a poté nalijte do vařící vody na sporáku (lze kombinovat i s dalšími ingrediencemi). Plotnu vypněte a za občasného míchání nechte ještě asi 5 minut probublávat.

Na závěr nutno dodat, že škrob kuzu vaší kuchyni chuťově nijak neovlivní. I proto je jeho využití tolik geniální, univerzální a snadné. Kuzu seženete ve formě jemného prášku nebo nadrcené na větší kousky, které vypadají přesně jako rozbitá křída. S oběma formami je zacházení naprosto stejné.

Klára Antonova Fischleinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce