Rubriky:

Co na talíř

Mořské řasy: Superpotravina pro sportovce i dietáře

22. února 2017 12:29 - Praha

Když uslyšíte pojem „dary moře“, představte si odteď kromě lahodných slanovodních potvůrek taky mořské řasy. Pro náš jídelníček jsou opravdovým darem plným koncentrovaných živin, které bychom v jediném zdroji těžko jinde hledali. Navíc je jejich využití v kuchyni tak jednoduché!

 

archiv autorky, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Konec obecné chvály a hurá na konkrétní fakta o mořských řasách. Zatímco u nás se jejich využití a konzumace rozmohly až v posledních letech, v asijském jídelníčku mají své čestné místo už po staletí. Ať už je koupíte sušené, čerstvé nebo fermentované, můžete si být jistí, že pro váš organismus budou vitaminovou a minerální bombou.

BUDE VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Dobrá rada pro překyselené běžce: Jezte řasy!

Slanovodní řasy a chaluhy jsou pro nás, přestože nejsou z lokálních zdrojů, velmi dobře vstřebatelné. Tělo z nich dokáže zpracovat maximum. Řasy jsou lidově řečeno natřískané minerály, stopovými prvky, bílkovinami a vitamíny. Je to až k neuvěření, ale obsahují 10-20krát více minerálních látek a vitamínů než běžná zelenina. Poslouží jako zdroj organického jódu, vápníku, železa, fluoru, vitamínů B, C, E, K, kyseliny listové... Přispívají tak ke zdraví celého organismu, mimo jiné kostí, zubů či krve.

Ženy zaujmou jistě také blahodárné účinky mořských řas na vlasy, nehty a kůži. „V období redukční diety také doplňují možný deficit živin a svým složením pomáhají snižovat váhu. V neposlední řadě řasy odvádějí z těla těžké kovy a radioaktivní látky jako stroncium, plutonium nebo rtuť," říká Helena Jirsová, jedna ze zakladatelek iniciativy Jíme jinak.

Jak si s řasami poradit v kuchyni

Teď přejdeme praktické části – po jakých názvech se pídit v obchodech a na e-shopech se zdravou výživou a jak ten mořský zázrak chutně zpracovat. Mezi hojně používané řasy patří kombu, arame, wakame, nori, hiziki a dulce. Záleží, do jakých pokrmů chcete řasy využít a jak moc si libujete v jejich chuti. Kombu a wakame mají výraznější chuť, hiziki a arame méně, nori a dulce jsou pak v pokrmech nejméně nápadné.

„Kombu a Wakame přidáváme do zeleninových vývarů, které pak použijeme jako základ omáček a polévek. Takto použité řasy po vyvaření nevyhazujeme, ale nakrájíme je a přidáme zpátky do polévky. Wakame se hodí i samostatně do polévek, třeba do tradiční miso polévky," radí Jirsová.

Mořské řasy nevynechejte ani při vaření luštěnin. Zvyšují jejich vstřebatelnost a neutralizují nedostatky. Pro tento účel se skvěle hodí hiziky a arame, které mají tvar tenkých provázků a dobře se v luštěninách schovají. Chuťově je vůbec nezaznamenáte. Stejně tak je lze použít při vaření obilovin – rýže, jáhel, pohanky... Dulce a nori vločky se dají použít jako posypky na jakýkoliv pokrm. Pražené nori plátky znáte ze sushi.

Jestli se ptáte, jak často řasy i chaluhy konzumovat, odpověď zní: denně. Stejně jako zeleninou se jimi nelze předávkovat. Zvláště pro sportovce je pravidelná konzumace řas přínosná, protože jejich tělo má větší potřebu a spotřebu minerálů i vitamínů.

Klára Antonova Fischleinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce