Co na talíř

Vitamíny mohou i škodit!

18. března 2017 08:12 - Oslo

Odborná studie z Norska dokazuje, že příjem vitamínových preparátů může mít vliv na vytrvalostní trénink. A tento vliv může být negativní! Jak je to možné, když dostatečný přísun vitamínů je dnes alfou i omegou téměř každého našeho pohybu ‒ tedy alespoň v reklamě?

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Moderní člověk se vyhýbá volným radikálům a snaží se jich ze svého organismu všemožně zbavit. Tyto chemikálie se v našich tělech objevují jednak přirozenou cestou jako vedlejší produkt metabolismu, jednak i zvenčí v důsledku znečištění životního prostředí. Za následek mohou mít několik desítek onemocnění, například cévních či onkologických.

ČTĚTE TAKÉ: Rýmička? Děkuji, nechci!

Proti volným radikálům existuje účinný „protilék": antioxidativní látky. To jsou hlavně vitamíny C a E. Jenže norští vědci provedli studii vycházející z těchto premis s velmi znepokojivým výsledkem. Vitamíny ve skutečnosti pokusným osobám škodily! Probandi byli rozděleni na dvě skupiny. Jedna dostávala vysoké dávky vitamínů C a E, druhá tabletky placebo. Obě skupiny po delší dobu trénovaly. Obě skupiny se během tréninku zlepšovaly, ovšem radikální rozdíl byl zjištěn někde jinde: Zatímco skupina s placebem vykazovala také zmnožení mitochondrií, vitamínová skupina se ničím takovým pochlubit nemohla.

Mitochondrie jsou jakýmisi elektrárnami našich buněk. Zjednodušeně se dá říci, že čím více mitochondrií máte, tím jste výkonnější. Tyto buněčné organely dokáží zásobní látky přeměňovat na energii. Čím více máte mitochondrií, tím vyšší máte aerobní kapacitu, lepší a rychlejší metabolismus. Počty mitochondrií v buňkách také indikují biologický věk člověka.

Zmnožení mitochondrií je jedním z důležitých efektů vytrvalostního tréninku. Vedoucí výzkumu Gøran Paulsen je přesvědčený o tom, že právě přemíra vitamínů byla zodpovědná za stagnaci počtu mitochondrií, a tím vlastně za snižování tréninkového efektu a rychlejší stárnutí organismu. Ze studie podle něj vyplývá, že volné radikály působí nejen škodlivě, ale mají i významný pozitivní efekt. Jejich přílišné potírání může tento příznivý účinek úplně setřít. Vědci z výsledků své výzkumné práce vyvozují, že pro běžné sportovce zcela postačí vitamíny obsažené v konzumovaném ovoci a zelenině.

Zrušit