Rubriky:

Co na talíř

Energetické nápoje útočí na vaše psychické i fyzické zdraví

9. prosince 2017 07:59 - Praha

Pokud si rádi „šlehnete nějaký éčko", mějte se na pozoru. Podle nejnovější studie otištěné v americkém magazínu Frontiers in Public Health, jsou energetické nápoje zodpovědné za více zdravotních problémů, než se doposud předpokládalo. Ačkoli vás mohou po společensky náročné noci rychleji postavit zpátky na nohy, z dlouhodobého pohledu vás mohou přivést do hrobu.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Kromě známých důsledků požívání energetických nápojů jako jsou například poruchy spánku, problémy s nadváhou nebo třeba vysoký krevní tlak, se ukazují i další problémy. Negativa se mohou promítnout do naší fyzické kondice, ale i psychiky. Na energetických nápojích si člověk poměrně snadno může vypěstovat závislost a další psychické problémy na sebe nenechávají dlouho čekat. Z pohledu čistě tělesné schránky ještě navíc hrozí poškození ledvin, zubní kazy a zvýšené riziko cukrovky.

Jsou energetické gely až takový zázrak?

„Obrovská škála věcí, které mohou energetické nápoje negativně ovlivnit, pro nás byla šokující," uvedl vedoucí studie Josiemer Mattei. A šokující je třeba už jen obsah cukru v jedné půllitrové plechovce energeťáku. Ten představuje hned 150 % množství doporučené denní dávky cukru pro dospělého člověka. K tomu si připočtěte další enormní množství cukru, které průměrný konzument energetických nápojů běžně spořádá navíc.

Tělo zahlcené cukrem vylučuje stále více a více insulinu, aby buňky mohly cukr zpracovat. Problém je ovšem také v tom, že v těchto enormních dávkách dochází k jevu, kdy se buňky stávají vůči působení insulinu rezistentní. A na cukrovku druhého typu je hned zaděláno. Podle Národního institutu pro diabetes a poruchy ledvin může také dlouhodobá nadmíra cukru poškozovat nervovou soustavu i cévy, což dále může vést k selhání ledvin.

Doping skrývá i vaše lednice. Čtyři podpůrné látky, které možná taky zneužíváte

Druhou velmi problematickou složkou energetických nápojů je kofein, respektive další povzbuzující složky (taurin, guarana, ženšen...). Za relativně bezpečnou dávku se v lékařských kruzích považuje množství do 400 mg kofeinu na den (samozřejmě pro dospělého člověka). Pokud ale tuto dávku překročíte, ocitáte se na skluzavce vedoucí k depresivním stavům, pocitům úzkosti či dokonce k sebevražedným myšlenkám. Závislost na kofeinu je prokazatelně také zodpovědná za poruchy nálad, poruchy spánku a deprese.

Vypadá to, že dlouhodobé nevýhody a vysoká rizika doslova a do písmene převálcují v případě energetických nápojů krátkodobé výhody. I pro běžce tak bude v naprosté většině případů užitečnější hydratovat čistou vodou nebo dobrým čajem.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce