Rubriky:

Co na talíř

Zimní superpotraviny - jáhly

25. ledna 2018 13:09 - Praha

Knedlíky, brambory, rýže, těstoviny stokrát stejně. Jak jsme se ale již přesvědčili v prvním díle, existují i jiné, nutričně bohatší a daleko zajímavější potraviny, které téměř vymizely z našeho jídelníčku a nyní, v 21. století zažívají svou renesanci. Jáhly jsou zdravou univerzální potravinou, jedlou nasladko i naslano, v pečivu i dezertech, v kaši i jako rizoto…

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jsou to vyloupaná zrníčka z prosa setého ve tvaru malých žlutých kuliček o průměru asi jeden milimetr. Proso je rostlina z čeledi lipnicovitých travin. Jáhly bývaly nedílnou součástí kuchyně našich prapředků, než je vytlačila rýže. Využitelné jsou též jako krmení pro ptáčky - semínka prosa chutnaly i našemu andulákovi, který se dožil téměř třinácti let. Proso/jáhly pochází z jichovýchodní Asie a díky stěhování národů se dostaly do Evropy.

S čím nám mohou pomoci?

Vysoce výživná potravina se získává odstranění svrchní vrstvy prosa setého. Neobsahují lepek, jsou chutné a dobře stravitelné. Jsou bohaté na sacharidy (70 %), obsahují dále bílkoviny, vlákninu a minerály: draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek a vitamíny skupiny B. Přílohy jako brambory či těstoviny nemají ani polovinu toho, co obsahují jáhly. Lidí dříve znali a běžně jedli jáhlové kaše s oříšky, jáhly se slaninou či koláč jahelník s ovocem.

Podle tradiční čínské medicíny jsou jáhly zásaditou potravinou se zahřívacím účinkem. Posilují oči a oslabené ledviny, hodí se v rekonvalescenci nebo při vysoké sportovní zátěži. Postaví vás na nohy při celkové únavě. Působí mírně diureticky, čímž přispívají k čištění ledvin, nezapomínáme proto dostatečně pít. Příznivě působí na zažívací trakt, slinivku, žaludek, slezinu. Díky obsahu železa pomáhají při anemii, obsah křemíku svědčí mimo jiné vlasům a nehtům. Pokud se vám třepí či lámou, máte křemíku málo. Křemík dále napomáhá udržet elasticitu kůže, i hojení ran. Proso se ale nemusí jen jíst: odvar z neloupaného prosa pomáhal k celkové očistě organismu a k vyvolání pocení. A proč jsou někdy jáhly nahořklé? Díky obsahu tuku – nenasycených mastných kyselin, žluknou. Proto je mějte v zásobě co nejčerstvější.

Jak s nimi pracovat?

Základ: Před zpracováním jáhly spařte nejlépe dvakrát vroucí vodou, aby se zbavily případné nahořklé chuti. Dále je to podobné jako s rýží – na jeden hrneček jahel dva hrnečky vody. Vaří se 12-15 minut. Poté scedíme přebytečnou vodu a dále s nimi pracujeme tak, jak jsme zvyklí, třeba také s rýží, kterou dobře známe. A dále se meze nekladou. Došly nudle do polévky? Nasypte trochu jahel...

Co z nich vyrobíme nasladko? Koláč jahelník se švestkami, jahelné kuličky ze suchého ovoce, sladké kaše i něco na způsob nudlí s mákem. A naslano jako přílohu nebo právě do té polévky. Na obrázku máme houbové rizoto, či spíše „jáhloto" s kuřecím masíčkem a vůbec to nebylo špatné. Zatímco zbytek rodiny napoprvé příliš nedůvěřoval a dal si k houbové specialitce těstoviny, s jáhlami mé chuťové pohárky rozhodně nestrádaly. Udělat je není tak těžké – zatímco na první pokus se mi je povedlo převařit, na druhý to vyšlo.

Jak může vypadat slaná kaše? Povařené jáhly posypeme strouhanou mrkví a podle chuti další kořenovou zeleninou a ochutíme solí, pepřem a lisovaným česnekem. Poklademe malými rajčátky nebo mladými salátovými lístky, dozdobíme petrželovou natí.

Co takhle dát si jáhly s guláškem z batát? Batáty pokrájíme a s lístky špenátu a trochou cibule připravíme podobně jako guláš. Jáhly připravíme podle základního receptu a vše dozdobíme různými druhy salátových lístků. Kombinace chutí je neodolatelná.

JAHELNÉ KULIČKY
200 g jáhel
30 g rozinky
30 g sušené švestky
15 g sušené meruňky
20 g mandle
med
kokos
vanilkový prášek
Jáhly, je-li třeba, spaříme horkou vodou, propláchneme, následně 15 minut vaříme. Po uvaření vložíme do mísy, přidáme na velmi malé kousky nakrájené sušené ovoce, pomleté mandle, med, kokos a vanilkový prášek. Vše spojíme šťouchadlem na brambory. Formujeme kuličky, které obalíme v kokosu. Necháme vychladit. Kuličky jsou přirozeně bezlepkové a navíc, pokud si zvládneme dát dva menší kousky, téměř je nemusíme započítávat do sacharidového příjmu dne.

Na Vánoce můžete vyzkoušet i jáhlové kuličky. Kromě uvařených jahel potřebujeme trochu rozinek, sušených meruněk a švestek, oříšků či mandlí, vanilky a medu. Vše v míse spojíme a dokonale promícháme nejlépe podobně, jako se dělají šťouchané brambory. Tvarujeme kuličky, obalujeme v kokosu a vychladíme. Jsou vynikající!

Vanda Kadeřábková-Březinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce