Rubriky:

Ladíme

MS florbal 2018

Živě

Vymakej svůj styl! Pár tipů, jak ušetřit energii a běhat rychleji a dál ‒ II.

15. listopadu 2018 12:04 - Praha
(Aktualizováno: 22. listopadu 2018 16:41)

Možná vám přijde, že se dnes až příliš zabýváme nejmenšími detaily toho vesměs tak jednoduchého pohybu, jakým je střídání levé a pravé nohy. Běh je jeden z nejpřirozenějších pohybů člověka, tak jaképak copak, že? Určitě máte svůj velký díl pravdy. Na druhou stranu nám dnes věda dává stále lepší poznatky o tom, jak komplexně naše těla fungují. Na jejich základě pak můžeme ještě ledacos zefektivnit ‒ a zadarmo. Začtěte se do druhého dílu našeho miniseriálu!

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

SKÁKÁNÍ

Odborně se tento nešvar nazývá také „nadměrná vertikální oscilace". Energický běžec tak vydává spousty energie nejen na posun vpřed, ale i na pohyb směrem vzhůru. To je neefektivní. Ideální případ, kterého zatím ovšem nikdo nedosáhl, je nulová vertikální oscilace. Běžcovo tělesné těžiště by se tak pohybovalo po ideální přímce, zatímco by pracovaly pouze nohy a ruce. Nejpravděpodobnějším problémem při skákání je přílišný pohyb kolen vzhůru. Snažte se svoji sílu využít k hladkému pohybu dopředu s minimem poskakování.

Vymakej svůj styl! Pár tipů, jak ušetřit energii a běhat rychleji a dál ‒ I.

MALÁ PRÁCE RUKOU

Mohlo by se zdát, že se běhá hlavně nohama a ruce s během až tak úplně nesouvisí. Není to pravda. Některé prameny dokonce uvádějí, že dobrá práce paží může dělat až čtvrtinu výkonu. Pokud při běhu nebo po něm trpíte bolestmi ramen a krku, možná to bude právě tím, že nesprávně používáte paže. Pokud si je jen „nesete" křečovitě zatnuté v oblasti hrudníku, je to chyba. Nejefektivnější je maximální uvolnění rukou v oblasti ramen, udržování zhruba pravého úhlu v lokti. Při každém kroku se ruce volně pohybují ve směru běhu (nepřetáčí se před hrudníkem), vyrovnávají trup a mírně sevřené pěsti míjejí oblast pasu.

ŽDÍMÁNÍ TRUPU

Přetáčení v pase někdy připomíná až ždímání mokrého prádla. Je samozřejmě velmi neefektivní a v dlouhodobých důsledcích i nebezpečné pro zdraví vašich zad. Ždímání úzce souvisí s prací horních končetin. Ty se v takových případech pohybují před tělem zprava doleva a zleva doprava, takže to až připomíná nějaký lidový tanec. Takové pohyby destabilizují trup (zpravidla jsou také ochablé svaly jádra) a velké množství energie se zbytečně ztrácí v boji o rovnováhu těla. Dbejte na to, aby se ruce pohybovaly pouze ve směru běhu, vhodným cvičením zpevněte trup.

PŘÍLIŠ POMALÝ BĚH

Možná už jste někdy viděli, že i profesionálové na horských ultra přecházejí občas do krajně pomalých temp či přímo do chůze. Začátečníci někdy volí minimální rychlosti, aby ušetřili energii. Pokud ale zrovna nestoupáte do příkrého svahu, může to být kontraproduktivní. Příliš pomalé tempo může znamenat, že vynaložíte energii, kterou dosáhnete menších výsledků, než byste mohli. Nejrůznější výzkumy ukázaly, že nejefektivněji tělo běžce pracuje spíše při vyšších rychlostech. Zkuste si pohrát s nejrůznějšími úrovněmi tempa, brzy přijdete na to, co už je pro vás zbytečně pomalé.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 září 2019 říjen 2019 listopad 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce