Rubriky:

Ladíme

Chcete se zlepšit? Vracíte se po zranění? Vyzkoušeli jsme pokrokovou analýzu, která vám pomůže

30. ledna 2019 13:52 - Praha

Po návratu z nedobrovolné tříměsíční běžecké dovolené jsem se zase začal dávat pomalu do kupy a rozbíhat. Abych zjistil, jaké škody patní ostruha nadělala na mém stylu, rozhodl jsem se navštívit specializovanou laboratoř. Dvanáct vysokorychlostních kamer namířených na běžce pohybujícího se na pásu a olepeného desítkami reflexních markerů. Asi nejdůkladnější analýza, jakou u nás vůbec najdete.

Sport.cz

Systém zakreslí všechno do grafů, poměří vaše výsledky s ideálem, doporučí cvičení na zlepšení jednotlivých nedostatků. Měření probíhá doslova od hlavy až k patě. Od postavení krční páteře až po práci kotníků a úhly jejich dopadu. „Jde o unikátní analytický systém, který je dílem spolupráce dvou švédských firem. Po odborné běžecké stránce se na jeho vývoji podílel i Peter Fröberg, známý trenér švédských atletů a kondiční kouč řady švédských hvězd NHL. Podobné laboratoře nyní fungují pouze v domovském Göteborgu, Curychu, americkém Raleighu a od května jedna také v Praze," doplňuje Michal Vítů, hlavní kouč Salming běžeckého centra.

SERIÁL: Běžec řeší bolavou patu. Plantární fascitida, ostruha? Co s tím?

K mému běžeckému stylu má několik důležitých postřehů a rad:

♦ Zapracuj na drobnostech, pomohou při dlouhých bězích

Co do běžecké techniky jsi velice dobrý, zkušený vytrvalec, není moc co vytýkat. Zejména v postavení těla a došlapu se ovšem projevují známky dříve pěstovaného bosoběhu, které mohou znamenat snížení účinnosti běhu, v případě dlouhodobější, zvýšené zátěže pak i hrozbu bolestí z přetížení.

♦ Zaujmi a drž přirozený náklon celé osy těla

Jsi až příliš vzpřímený, odhaluje to zejména boční pohled kosterní animace. Takto směřuje tvoje váha přímo dolů, a byť to tak na první pohled nevypadá, více zatěžuje dolní končetiny. Snaž se zaujmout a držet přiměřený náklon osy celého těla, kdy tě kupředu mírně táhne kinetika těla – cítíš to zejména na hrudníku. Tímto způsobem přestaneš stěhovat sebe sama, navíc uvolníš pánev, ta se lépe zdvihne a pohyb bude celkově ještě vzletnější.

♦ Zpevni střed těla, uvědom si jeho správné nastavení

Příliš napřímený postoj se projevuje na úloze pánve, která se zvedá o trochu méně, než by mohla. Vedle náklonu každopádně pomohou cvičení, ať už ta funkční, či běžecká, jejichž pomocí si lépe uvědomíš ideální nastavení středu těla.

♦ Pozor na práci pažemi

Je to malý detail, paže pracují slušně, nicméně každou rukou hmitáš lehce jinak. Může to být pozůstatek vážných zranění. Zkus se zaměřit na držení dlaní, aby bylo pokud možno stejné. Především při delších bězích, kdy důrazem na správnou práci paží můžeš oddálit "spadnutí" nohou. Momentálně se levá zvedá výše, a obě lehce před osu těla, ale nijak výrazně. Pokud tento hmit celkově vzato funguje, nesahal bych do toho.

♦ Uvolni kotník, používej celé chodidlo

Levým chodidlem došlapuješ více přes špičku, zároveň je zřetelný došlapový náraz, který může souviset s patní ostruhou, ať už jako forma úlevy, pravděpodobněji však coby její příčina. Snaž se postupně celkově uvolnit kotník(y) tak, abys v oporové fázi využil stabilizační úlohu paty, čímž se výrazně zlepší i jistota odrazu. Zkrátka, využívej celé chodidlo, celé tělo. Pomůže liftink i další cviky, při nichž ucítíš stabilizační úlohu chodidla. Zbavit se pocitu, že zůstávat došlapově blíže špičce je správné, chvíli potrvá, nicméně to za to stojí.

Malá statistika

Pražské centrum provedlo přibližně už 130 analýz. V drtivé většině se o ně zajímají rekreační běžci, ale na rozbor zavítala i basketbalová vicemistryně Evropy, profesionální golfista, několik špičkových triatlonistů i řada nadějných mladých atletů. Unikátní dvouanalýzu (v botách a naboso) zde absolvoval i zapřisáhlý bosoběžec Tomáš Zahálka.

Bezmála 60 % testovaných běžkyň a běžců bylo mimopražských. Analýza přilákala sportovce ze Zlína, Brna, Českého Krumlova, Domažlic, Ústí nad Labem, Liberce, Mariánských Lázní, ale i z Bratislavy. Jeden běžec přicestoval až ze Švýcarska. Co do obyvatelů měst vede kromě Prahy suverénně Plzeň.

Celotělová pohybová analýza může mít přínosy opravdu pro každého. Začátečníci se díky srozumitelnému reportu dozvědí všechno potřebné o zdravějším běhání, zkušení běžci mohou zapracovat na detailech svého stylu a ještě více se zdokonalit. Myšlenka analytického balíčku je založená na lepším pochopení a vnímání pohybu vlastního těla.

Osobní lekce trvá zpravidla 60 až 90 minut dle zájmu běžce. Součástí analýzy za necelé dva tisíce korun je i poradenství. Možnost rozšířené analýzy obsahuje kromě vstupního a výstupního testu také osobní tréninky. Centrum spolupracuje rovněž se špičkovým fyzioterapeutickým centrem, kde je možné řešit i řadu problémů nesouvisejících přímo s běháním.

René Kujan, Michal Vítů, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2020 únor 2020 březen 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce