Rubriky:

Ladíme

Jak často by měl člověk běhat?

18. srpna 2015 07:00 - Praha

Jak často se oddávat běhu? Toť otázka, na níž naleznout odpověď je snad ještě o trochu složitější než na onu nerudovskou „Kam s ním?“ A právě toto bychom si měli ujasnit dříve, než vlastně s tréninkem začneme. Jak se ale vyznat v tak komplexním problému a ušít si tréninkový plán takříkajíc na tělo? Pokusíme se být vám alespoň trochu nápomocni.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

V běžeckém tréninku je to trochu jako v životě některých méně šťastných z nás ‒ existuje tam trojúhelník. Na rozdíl od nevyvedeného manželství však do hry nevstupuje třetí prvek, o nějž jeden z předchozích prvků nestojí. Tady jsou si všichni rovni: intenzita, trvání/délka, frekvence aneb jak rychle poběžíte, jak dlouho/jak daleko poběžíte a jak často budete svoji oblíbenou kratochvíli vykonávat. Rovnou na úvod si řekněme: Domnívá-li se někdo, že vyběhnout jednou za týden postačí, šeredně se plete. Mnohokrát opakované pokusy a výzkumy potvrzují, že ani dvakrát týdně příliš nedostačuje a tři tréninky týdně jsou minimum, od něhož můžeme s nadějí v srdci očekávat nějaký měřitelný pokrok, nějaké zlepšení.

Lidé, cvičte!

Na otázku Jak často? ale neexistuje jednoznačná odpověď platná pro všechny, za všech situací a hvězdných konstelací. Narodila se vám trojčata? Stavíte dům? Máte manželku, náročnou milenku a ještě náročnější zaměstnání? Pak je třeba vše skloubit dohromady, aby vás zničující stres neskolil dříve, než se k tréninku vůbec dostanete. A teď další Jobova zvěst pro všechny lenochody: Vědci napříč obory se shodují v tom, že je pro člověka nezbytné vykonávat nějaký druh cvičení každý den, aby si zachoval své obecné zdraví.  Samozřejmě to úplně pokaždé nemusí být zrovna běh.

Více se dočtete třeba zde.

Pokud však chcete v oblasti běhu něčeho dosáhnout, zaznamenat určitý progres, tři tréninky týdně jsou minimum. Už jsme vám poradili, jak na to, máte-li toho času opravdu méně.

Příprava na půlmaratón, když chybí čas.

Pokud chcete trénovat jen třikrát za týden, musí být tréninky opravdu intenzivní a je potřeba jim opravdu něco dát. Budou se skládat z tréninkových jednotek na rychlost, z tempových (zlepšování výdrže při vyšších intenzitách) a dlouhých běhů (zlepšování obecné vytrvalosti). A praxe ukázala, že i tak je vhodné doplnit trénink o další dvě jednotky ve formě zvyšování obecné kondice (dnes se tomu, tuším, říká cross training). Je prostě dobré nechat zatěžované svaly trochu vydechnout a dát si do těla i nějak jinak než během. Plavání, lezení, box, veslování...

Běžci, co rádi závodí a (ještě) nejsou profesionály, trénují v průměru 6-7x týdně. Tento průzkum vám však neporadí, zda máte pouze běhat, nebo zařazovat i výše zmíněná cvičení. Toto je velmi individuální. Existují i vynikající profesionální běžci, kteří v podstatě nedělají nic jiného, než že běhají. A jsou odborníci, vědci, trenéři, kteří tvrdí, že by běhali ještě lépe, kdyby pár svých běžeckých tréninků v týdnu vyměnili za kompenzační cvičení.

Více než jednou denně?

Ne, neděste se. Opravdu mezi námi žijí i lidé, kteří běhají více než jednou denně. Vy tak ale činit nemusíte. Zlaté pravidlo v tomto případě zní, že běháte-li více než 100 kilometrů denně, měli byste jeden z tréninků rozdělit na dva alespoň jednou týdně. Logika věci je jednoduchá. Intenzivní trénink vyžaduje alespoň jeden den „snadného" tréninku. A pokud se snažíte uběhnout 100 km v šesti nebo sedmi dnech, žádný z jednotlivých tréninků nebude příliš snadný. Tak proto to dělení. Z dlouhodobého hlediska by průměrná dávka na jeden běh neměla přesahovat cca 16 km. Se zdvojením tréninku bychom neměli spěchat ani příliš tlačit na pilu. Druhý trénink začínáme jako velmi krátký a nepříliš intenzivní. A vždy myslete na to, abyste neměli dva těžké tréninky ve dvou následujících dnech.

Studie norských vědců prokázala zlepšení u elitních běžců, kteří 30 % svého běžeckého tréninku nahradili plyometrickým (rozvoj výbušné síly, dynamiky) nebo silovým cvičením. Pokud jste tedy příznivci jasných odpovědí, ta na otázku v titulku textu by zněla:

Běhejte minimálně třikrát, maximálně dvanáctkrát do týdne a prokládejte běh dvěma třemi silovými tréninky. A nezapomínejte, že i nade všechno dokonalý Stvořitel si alespoň jeden den v týdnu dával oraz!

René Kujan, Sport.cz

Jak často běháte?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce