Rubriky:

Ladíme

Staňte se běžci a užívejte si!

23. října 2015 13:41

Běh je jedna z nejpřirozenějších aktivit člověka. Přispívá k dobré kondici tělesné i duševní, udržuje naši hmotnost v rozumných relacích. A může se mu věnovat v podstatě každý a v podstatě kdykoli a kdekoli. Ti, kteří se běžci už stali, se navíc zaklínají endorfiny a vysoce příjemnými prožitky. Jak toho dosáhnout a dopomoci si k lepší náladě?

 

salmingrunning.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na základě ankety mezi běžci bylo zjištěno, že tato fyzická aktivita většinou „neudělá úplně dobrý první dojem". Začátečníci si povětšinou stěžují na to, že běh je příliš náročný a těžký. Nenechte se však zmást nebo odradit! Je to totiž trochu paradoxní situace. Běžci si svou aktivitu užívají, a proto běhají pravidelně. Ovšem závislost proměnných platí i opačně ‒ musíme pravidelně běhat, abychom si běh užívali. Jak z tohoto začarovaného kruhu ven, pokud s během právě začínáme?

Běhejte podle sebe

Na svém prvním běhu si dejte opravdu záležet. V tom smyslu, že nebudete poslouchat vůbec nikoho a vůbec nic. Zapomeňte na všechna doporučení trenérů, poradců všeho druhu nebo chytrých knih. Teď běžíte vy a tento běh je pouze váš. Jste vlastním zákonodárcem a tu nejdůležitější věc ‒ rychlost ‒ si stanovíte sami. A stanovíte si ji tak, aby vám byla příjemná.

To je nesmírně důležité, zvláště napoprvé. Ukázalo se totiž, že pokud jsou první dojmy z běhu příjemné, u cvičení s velkou mírou pravděpodobnosti zůstanete mnohem déle než někdo, kdo se snažil hned od začátku přepsat světové tabulky rekordů a dřít jako Rambo nebo Xena. Buďte raději mnohem více jako Chuck Norris, který běh nejen celý sám vymyslel, ale dokonce i leží rychleji než Usain Bolt běhá. Buďte prostě cool a v pohodě.

Vyběhněte s bolestí

Prvotní námaha není jediným háčkem, který na nové běžce čeká ukrytý v lákavé návnadě. Je to také nezvyklé pnutí v nohách, jakási zvláštní, doposud nepoznaná bolest svalů, jež následuje druhý den po běhání a jež může některé duchem či vůlí slabé jedince odradit od nahnutí se přes okraj božské studnice nekonečné radosti ‒ běhu. Ano, je to tak, bude to trochu bolet. A nedá se tomu vyhnout. Opožděný nástup bolesti svalů je způsoben doposud nepoznanou intenzitou zátěže.

A nyní ta dobrá zpráva: Proti této bolesti se můžete „naočkovat". Protože jakmile ji jednou pořádně zažijete, příště už budete rezistentnější, odolnější. Při dalších bězích už bude trápit méně a vy si jí budete také méně všímat. Proto je důležité tento proces již při prvním výběhu spustit. Dát si do těla tak, aby se proces spustil, není však třeba více. Jen lehce zmáčknout spoušť a víc ji netisknout.

Úplně napoprvé si dejte tak 10 minut, to úplně postačí. Pokud je na tom vaše fyzička hůře, začněte indiánským během ‒ půl minuty běžte poněkud rychleji než by se vám chtělo a pak 20-30 vteřin jděte. Takto opakujte celých deset minut.

Buďte trpěliví

Když ke svému běhu přistoupíte s nadšením a zároveň rozumem, potrvá zhruba čtyři týdny, než se budete cítit opravdu příjemně a euforické vlny štěstí, radosti a souznění s celým vesmírem vás začnou zaplavovat, kdykoli vyběhnete. No ano, jistě, někdo by mohl zaútočit na naše nejnižší pudy a namítnout, že to mu pivo zprostředkuje také. Nicméně po běhu nebolí hlava, nestojí ani korunu.

Naproti tomu o tom, že vás pivo udrží v dobré psychické i fyzické kondici může snít pouze jedinec v konečném stádiu deliria tremens. Prostě stačí u toho běhání jen chvíli vydržet a bude vám dáno. A tím vydržet nemyslím „pravidelné" běhání jednou za měsíc! Alespoň třikrát týdně.

Zvyšte svou motivaci

I když jste individualisté a navíc introvertní, určitě zkuste „magii překonání cílové linie". Přihlaste se na svůj první závod (max. 5-10 kilometrů). Vyzkoušíte nevyzkoušené, zažijete netušené. Navíc potkáte spoustu lidí s podobnými osudy, ale hlavně stejným koníčkem. Příprava na závod vám dodá více svědomitosti a až překonáte svoji první cílovou čáru, budete chtít ten pocit zažít znovu.

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce