Rubriky:

Ladíme

Máte šlápotu jako medvěd? Zatočte s plochou nohou!

27. srpna 2015 06:57 - Praha

Noha. Pro mnohé kus těla, na němž stojíme, chodíme, běháme – a který také občas zlobí. My běžci možná řešíme, zda máme nohy rychlé, nebo pomalé, a jak je ještě více zrychlit. Chceme toho od nich hodně, ale málokdo si uvědomuje, že nás nohy celé dny nosí, trápíme je ve špatných botách (což nemusí být jen lodičky), nakládáme jim mnoho kilometrů – a s každým krokem přibližně dvojnásobek až trojnásobek své hmotnosti. Zatímco kdysi dávno kluka s plochou nohou ani nevzali na vojnu, v dnešní době má nějaké odchylky na nohou téměř každý a bere se to za normální fakt. A proč vlastně ploché nohy máme? Kromě příčin již uvedených jsou to i dědičné dispozice k hypermobilitě a oslabení vazů, těhotenství a u malých dětí předčasné nošení botiček, z nichž navíc rychle vyrůstají.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Problémy s plochou nohou rozhodně neodkládejte a řešte je již v zárodku! Napadlo vás někdy, že vás od ploché nohy bere třeba koleno, páteř, nebo dokonce hlava? Plochá noha má vliv i na takto vzdálené části těla. Je-li již první kontakt s podložkou špatný, musí to zbytek těla vyrovnávat a po čase to odnáší v podobách daleko závažnějších.

Zdravou nohu nepotřebujeme jen pro své kilometry, ale také k celkovému držení těla v postoji. Podílí se na ní 26 kostí a velký počet vazů, svalů krátkých i dlouhých, které začínají už na bérci. Důležitými funkčními celky jsou pata, zánártí, nárt a články prstů. Nožní klenba, podélná a příčná, a z toho vzniklý takzvaný tříbodový stoj (stojíme na patě a v oblasti hlaviček 1. a 5. zánártní kosti) je daleko pevnější, než kdyby byly kosti poskládány v rovině. Zdravá nožní klenba je významným tlumičem nárazů, které by se jinak přenášely do kolen, kyčlí a páteře. Je tvořena tvarem a vzájemným postavením jednotlivých kostí, napětím vazů mezi nimi, krátkých svalů nohy a důmyslně podpořena dlouhými bércovými svaly, které ji drží ze stran jako třmeny.

Tři je někdy více

„Příčné klenby má noha dokonce tři", říká fyzioterapeutka Iva Bílková z Centra fyzioterapie FYZIOklinika v Praze o faktu, o němž se běžně neví. „Každý zná příčnou klenbu vedoucí přes klouby záprstních kostí a prstů mezi palcem a malíkem. V noze se ale rozprostírají ještě další 2 klenby napříč zánártními kostmi. Jejich funkcí je chránit měkké části chodidla a zajišťovat pružnost nohy. Zároveň určují velikost a tvar nášlapné plochy chodidla". Jak vypadá správné zatížení chodidel? To je ten známý obrázek lidské stopy, z níž je vidět dotek země jen v oblasti paty, prstů a na vnější straně. Noha plochá je více „rozlitá" vlivem oslabení svalů a vazů.

Rozeznáváme tři stupně ploché nohy, přičemž první dva jsou ovlivnitelné cvičením. Třetí, nejzávažnější stupeň je však prakticky nevratný, otisk takové nohy vypadá tak trochu jako stopa medvěda a váha těla se přesouvá na vnitřní část nohy, patní kost se staví šikmo, vnitřní kotník je níže než zevní a nohy do „X". Výhodou ale není ani opak, je-li klenba zvýšená, nebo dokonce vysoký nárt, kdy se středová část nedotkne podložky vůbec. Tam hrozí přetížení drobných kloubů v záprstní oblasti.

Jak jsou na tom vaše nohy, můžete do jisté míry poznat i sami. Prostě si šlápnete bosou nohou třeba do písku. Daleko přesnější výstup však podá podoskop. Kromě hrubých obrysů z něj vyčte fyzioterapeut zatížení na všech místech nohy včetně míst, která jsou přetěžována.

Prevence a cvičení při plochých nohách

Chcete-li účinně zrekonstruovat svou nožní klenbu, budou se vám hodit následující cviky, které můžete (a pro zdar celé akce dokonce musíte) provádět pravidelně i doma. Při závažnějších stupních plochonoží určitě používejte kvalitní vložky do bot pro sport i volný čas, což nemusí být zpočátku vždy příjemné. Taková noha je však příliš slabá na to, aby se dokázala „postavit" sama.

Při současném provádění cvičení pro posílení klenby, která vám dobrý fyzioterapeut ochotně předvede a naučí vás je, by se úspěch mohl dostavit. Pokud s sebou vláčíte kila navíc, zbavte se jich, ale: „Nejpřirozenější a nejjednodušší, co pro sebe a své nohy můžete udělat, je chodit co nejvíce bosky po různém terénu – měkkém, drsném, teplém, či studeném.", doporučuje nejen fyzioterapeutka Bílková. Pro zdraví nohou lze použít i prstové boty FiveFingers. Chůze v nich klenbu posílí svaly chodidla, a jejich tenká podrážka ochrání citlivou kůži.

Cvik 1: Malá noha.

Snažíme se o pomyslné zmenšení nohy, jakoby o půl až jedno celé číslo, ale nekrčíme prsty. Zvedáme jen nárt a podélnou klenbu tím, že přibližujeme palcový kloub a malíkový kloub k patní kosti.

Cvik 2: Velká noha.

Položte si na zem ručník a postavte se na něj rovně oběma chodidly. Tkaninu pak roztáhněte směrem od středu na všechny strany, přičemž nohy zůstávají na místě a vy cítíte, jak se vaše podélná klenba zvedá. A jako bonus se zapojují svaly stehen a boků, což má také svá pozitiva. Když už jste trochu zběhlí, můžete si ručník jen představit.

Cvik 3: Palcem dovnitř.

Vraťte se ve svých představách zpátky na stromy a představte si, jak se nohama chápete větví, nebo v nich dokonce držíte banán – podobně jako na ruce. Svaly máme podobně jako lidoopi i nyní, jen je už mnoho tisíciletí nepoužíváme. Ve skutečnosti vlastně oddalujete po zemi palec stranou od ostatních prstů. Když si k tomu pošimráte sval na vnitřní hraně nohy směrem k palci, probudíte jej z nečinnosti. Obecně – čím déle udržíte své prsty na nohou schopné pohybu do všech stran, tím lépe: taková noha bude plná života, na rozdíl od nohy zdeformované, vytvarované podle jakýchsi „lodiček" (není náhodou, že taková noha je dosti podobná rakvi).

Velmi vhodnou prevencí i léčbou je pak cvičení SM systém podle doktora Smíška. Zejména cviky prováděné ve stoji za současného lehkého tahu gumovým expandérem, kdy velmi intenzivně pracují nejen svaly chodidla, ale i bérce, trupu a stabilizační svaly hýždí a stehen. Ještě intenzivnější je takto provedený stoj na jedné noze, pokud udržíte rovnováhu a cvičíte správně. Chcete-li cvičit nožní klenbu u malých dětí, které by ještě nevěděly, co po nich vlastně chcete, nechte je chodit po špičkách a přirozeně tak jejich vlastní (nevelkou) vahou posilovat svaly chodidla.

O problémech s nohama by se dalo napsat ještě mnoho, vše se nám sem však (alespoň prozatím) ani zdaleka nevejde. Jsou tu vbočené palce, kladívkové prsty a velmi zajímavou kapitolou je i mezi odborníky málo známá typologie nohou podle amerického podiatra Mertona Louise Roota. Ta ukazuje, že jednotlivé typy postavení nohou a jejich asymetrií mohou mít velmi zásadní vliv na zdraví ostatních částí celého pohybového aparátu.

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s fyzioterapeuty z Centra fyzioterapeutické péče FYZIOklinika v Praze.

O chodidlech a došlapu se více dozvíte zde:
Tisíce kilometrů bez bot
Bolest chodidla

Masážní a regenerační pomůcky

Vanda Kadeřábková-Březinová, Iva Bílková, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce