Rubriky:

Ladíme

Lékaři bijí na poplach: Sezení zabíjí, pohyb léčí

9. září 2015 06:27 - Praha

Zatímco sedím v pohodlně polstrovaném kancelářském křesle za svým stolem, pročítám materiály pod souhrnným názvem „Sezení zabíjí“. Vstávám ze svého mrtvolného sedu a bystřím. Je tu další výzva pro nás pro všechny ‒ dokážeme stát? Je to prosté? Pojďte si to doopravdy vyzkoušet!

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Co všechno se v našem těle děje, když sedíme? Po zaparkování těla do židle na delší dobu můžeme pozorovat zkracování svalů propojujících dolní část páteře a pánev s našima nohama. Zároveň dochází k přílišnému natahování našich hýžďových svalů a jejich oslabování. Celou dobu je držíme pěkně rozpláclé a odkrvené. A správný běžecký pohyb vychází právě z hýždí. Poté co se po hodinách vysedávání zvedneme ze židle a vzpomeneme si na to, že jsme vlastně zástupci druhu „člověka vzpřímeného", naše pánev a páteř se nevrací ihned a automaticky do své vyvážené pozice. Náš postoj spíše připomíná odlitek židle nebo křesla.

Naštěstí si lékaři tyto souvislosti začínají uvědomovat. A nejen oni. Vzpomeňte na Deana Karnazese, výjimečného běžce a vytrvalce ‒ ze svého pracoviště židle prostě odstranil. Nyní pracuje zásadně vestoje. Asi ten zažitý názor znáte také, že člověk, chce-li se soustředit, musí sedět. Ukazuje se, že spíše opak je pravdou. Lékaři a pedagogové ze Spojených států shodně hlásí: Pokud student přejde ze sedu do stoje, úroveň jeho koncentrace okamžitě roste. A některé školy se toho chytají a začínají takříkajíc od podlahy. Experimentují ‒ a nutno podotknout, že s velkými úspěchy a k radosti žáků ‒ s vysokými školními stoly, u nichž děti stojí.

ČTĚTE TAKÉ: Seknul s alkoholem, vstává ve 3 hodiny a před snídaní běží maratón

Sedím, tedy jsem?

Pozice sedícího myslitele se brzo stává permanentní a nedokážeme ji úplně setřást ani při pohybu. Výsledkem jsou například stále častější výhřezy plotének. Jeden výzkum provedený v Británii tvrdí, že i elitní běžci nasedí v průměru přes deset hodin denně! Na našich zadcích strávíme více hodin než poleháváním v posteli. Navíc se zjišťuje, že pohybové vzorce bývají sezením značně narušeny již od druhého stupně základní školy.

Sedavý způsob života nemá za následek pouze změny našeho pohybového aparátu. Zasažen je jím také náš metabolismus. Rapidně například klesá produkce enzymu, který se váže na tuk a transportuje jej ke svalům, aby mohl být využit jako zdroj energie. Pokusy ukazují, že ani půlhodinový trénink nemá takový účinek, aby zneutralizoval mnoho hodin vsedě. Více než čtyři desítky studií potvrzují přímou vazbu mezi prosezenými hodinami a výskytem úmrtí všeho druhu, nejen ve vztahu s cukrovkou, rakovinou nebo kardiovaskulárními chorobami.

Jak to vidí NASA

Doktorka Joan Vernikosová, dříve vedoucí pracovnice jedné z divizí NASA má po dlouhých letech pozorování a výzkumů zcela jasno: „Klid na lůžku by se neměl, s výjimkou několika opravdu unikátních případů, aplikovat ani ve zdravotnické praxi. Dlouhodobé sezení je hned druhé největší zlo. Naše těla nejsou stavěná na to, aby po dlouhou dobu vysedávala." Doporučuje sezení přerušovat tak často, jak to jen situace umožňuje, alespoň každých 20 minut.

Dobrou zprávou z nemocničního prostředí je ovšem ta, že negativní účinky dlouhodobého sezení lze zvrátit. A to pohybem, cvičením, běháním. Ovšem nesmíme si představovat, že dvacetiminutový běh nějak výrazně zahýbe s účinky osmi až desetihodinového sezení. Pojďme udělat takové malé povstání! Povstaňme a hýbejme se! Kdo bude první člověk, který za den strávil více času běháním než sezením?

kü, Sport.cz

Dokážete si představit, že svou práci vykonáváte vestoje?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce