Rubriky:

Ladíme

Kompenzovat se musí. Zkuste to vertikálně!

3. prosince 2015 07:06 - Praha

Chcete-li být dobrými a hlavně zdravými běžci, nesmíte jen běhat. Zní to možná trochu paradoxně, ale je to zkrátka tak. Doplňkové sporty, kompenzační cvičení, cross-training, strečink... to vše má nezastupitelný význam v našich běžeckých životech. Dnes pro vás máme i něco, co vás ještě ke všemu bude hodně bavit a rozšíří vaše obzory.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Pokud neradi máváte železem v komerčních posilovnách plných divných lidí, co na sebe v jednom kuse zírají do velkých zrcadel, existuje alternativa, která vám najednou „provětrá" celé tělo, není jednotvárná a je navíc ještě zábavná ‒ lezení.

Bouldering = lezení bez lana, na malých skalních blocích či skalách do několika metrů nad zemí, nenáročné na vybavení a zkušenosti

Lezení = zjednodušeně vše ostatní, kde se pohybujeme po vertikále v náročném terénu pomocí všech čtyř končetin a příslušného vybavení ‒ ve skalách, v ledu, na pískovci, v horách...

Mezi běžci vyspělého západního světa se lezení či bouldering šíří jako lavina. Má to své důvody a ty jsou pádné. Zábavnou formou si budujete sílu a flexibilitu, mnohá „běžecká" zranění tak můžete poslat do věčných lovišť. Dostatečně zapojíte svaly horní poloviny těla, na něž se jinak při běhu v podstatě moc nedostane. Zlepšíte si flexibilitu kyčlí, ale i zbytku těla. To je také jedna z věcí, na níž spousta běžců zapomíná. Zároveň nezahálí ani nohy a tolik potřebné svaly jádra procvičíme opravdu řádně.

Jak je to možné? Pokud se budete držet rad zkušenějších, polezete:

- hlavně nohama
Na nohou máme největší a nejsilnější svaly. Pokud budete při lezení spoléhat pouze na ruce, brzy se unavíte a odpadnete. Běžci mají silné nohy, proč je tedy nevyužít i při lezení?

- s pánví blízko u stěny
Pokud budete udržovat „nízký profil" a budete pánev tlačit ke stěně, nedovolíte tak vašemu těžišti příliš se vzdálit od zamýšlené cesty. Celkové páky působící na vaše končetiny tak budou menší a vy se na stupech a chytech udržíte snadněji a déle. Zároveň si protáhnete svaly nohou i další.

- s důrazem na rovnováhu
Rovnováha je při lezení ještě důležitější než při běhu. Vybalancovaný postoj nechává pracovat svaly celého těla. Pro nás je nezanedbatelný i fakt, že dochází k posilování lýtkových svalů a svalů a vazů klenby chodidla.

Z porovnávání s ostatními pohybovými aktivitami vychází lezení jako ideální běžecký doplněk. A ideální zařazení do našeho tréninkového programu by bylo jednou až dvakrát týdně. Můžete využít malé skalky ve zbytcích přírody ve vašem okolí nebo zavítat na umělou stěnu, takzvanou „překližku". K boulderování nebudete potřebovat nic navíc ‒ stačí běžecké elasťáky, nějaké to funkční tričko, „lezečky", speciální obuv, mohou v počátcích nahradit trailové boty, případně vám je na umělé stěně za mírný poplatek zapůjčí.

Co nám přináší lezení?
• zapojení svalů celého těla
• zpevněná horní polovina těla
• posílené svaly jádra
• budování explozivní síly i silové vytrvalosti
• zvyšování flexibility
• posílení nohou i tolik opomíjených chodidel
René Kujan, Sport.cz

Máte s boulderováním nějaké zkušenosti?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce