Rubriky:

Ladíme

Vynikáte postavou maratónce? Máte šanci na stupně vítězů

17. února 2016 13:01 - Praha

Chcete dosáhnout na kvalitní maratónský čas? Pokud vlastníte keňský cestovní pas, pak máte určitě předpoklady běhat velmi rychle, a přitom elegantně. Pokud nejste majitelem tohoto dokladu, zaměřte se na svoji postavu. Nejlepší závodníci v cíli mají mimo talentu, tvrdého tréninku většinou jedno společné. Je to jejich postava.

 

René Kujan, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jmenovatelem nejrychlejších v cíli téměř bez výjimky je okolo 60 kilogramů živé váhy a výška okolo 170 centimetrů. Většina maratónců je přiměřené výšky a velmi tenké postavy.

„Běhání ve vysoké rychlosti vyžaduje hodně energie. Zkuste si představit, že máte v každé ruce dvoukilové závaží nebo ho máte kolem pasu. Pokud má maratónský běžec čtyři kila nadváhy, tak tuto „zbytečnou" váhu musí nést téměř 42,2 kilometru. Proto všichni elitní běžci mají málo tuku. Jen kosti a svaly, jak to je možné," řekl pro server theglobeandmail.com profesor kineziologie Richard Hughson, který byl také bývalým elitním běžcem.

Elitní dálkoví běžci jsou jako sportovní auta. Jejich tělo je jako karosérie vyladěného auta. To ve spojení tréninku a životosprávy dává předpoklady pro kvalitní výkony. Menší jedinci mají lepší předpoklady než objemnější atleti bez ohledu na jejich trénink. Menší váha je menší zatížení pro výkon, běžci mají také lehčí nohy.

Dalším minusem pro objemnější typy jsou možná zranění, ke kterým mají blíže. „Jde o fyzické zatížení skeletu, svalů a šlach. Tohle vše má vliv na rychlost. Těžší vytrvalci musí vyvíjet mnohem větší sílu. Když vynásobíte počet kroků, dostanete tuny, které masivnější vytrvalci musí přenést. Dálkový běžec není sprinter, kde jde o velkou sílu v krátkém čase," říká Hughson.

Když pracují fyzikální zákony a gravitace

Pokud nyní máte pocit, že vám dlouhé tratě nejsou souzeny, nezoufejte. Hodně věcí se dá ovlivnit. Jde o přizpůsobení běhu danému tělu, aby mu co nejvíce věcí vyhovovalo. Těžší běžci by měli začít pomaleji a na kratších vzdálenostech, protože vyšší váha je více zatížení a stresu pro tělo a nezodpovědný trénink může vést rychleji ke zranění.

Pokud lidé se svalnatější postavou chtějí dosáhnout rychlejších časů, potřebují být štíhlejší. Běžet několik hodin, to je jiný zápas. Zde pracují fyzikální zákony, gravitace. Pokud jste lehčí, budete obvykle také rychlejší.

Jestliže vaše konstrukce nesměřuje k méně kilogramům, aby se z vás stal elitní maratónec, zkuste triatlon, kde doplníte běh plaváním a kolem, tam více svaloviny není na překážku. „Existují genetická omezení a každý by měl žít s těmi, které má, rozvíjet je a být nejlepší, jak to jen jde," dodává Hughson. Cílem pro 99 % běžců je užít si sport a být fit. Maratónské stupně vítězů jsou z drtivé části pro jiné.

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce