Rubriky:

Ladíme

Běh kloubům pomáhá. Že škodí, je jen pověra

13. ledna 2016 07:35 - Praha

Možná to ze svého okolí také znáte. Přesvědčení neběžci vás vidí vybíhat na váš pravidelný trénink a už mají po ruce pár dobrých rad: „Jen blbni, uvidíme, co tomu za pár let řeknou tvá kolena!“, „Proč se tak ničíš, vždyť se za chvíli ani nehneš?!“ nebo „Zlikviduješ si kyčle, kolena i kotníky!“. Jenže realita je naštěstí jinde. Lékařské výzkumy to potvrzují.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Ve skutečnosti běh tkáň chrupavek posiluje. Pověra, že pohyb, jako je běh, ničí klouby, ale bohužel přetrvává i do dnešních dnů. Přitom byla empiricky vyvrácena už před mnoha lety. Zkrátka a dobře není pravda, že by běhání vedlo k opotřebení kloubů, artróze.

Dokládá to například výzkum vědců z amerických univerzit, kteří po dvě desetiletí (a to už je poměrně dlouhá doba na to, něco zjistit) zkoumali stav tisícovky běžců a neběžců. A výsledek? Neaktivní lidé trpí více než dvojnásobně častěji na artrózu než běžci!

ČTĚTE TAKÉ: Důchodce, který v Čechách boří mýty

Kdo nevěří, ať tam běží! Určitě máte i vy ve svém okolí někoho, kdo těm negativním „starým pravdám" odporuje. Jen se rozhlédněte! Kdybyste nemohli nikoho sehnat, jděte se kouknout třeba na Evžena Ge do pražského Trailpointu nebo se na závodech poptejte po Štefanovi Krčovi nebo rovnou Miloši Škorpilovi. Určitě tam někdo z nich bude.

Důvod, proč jsou chrupavky díky běhání naopak zdravější, je mechanicky poměrně jednoduchý. Při běhu, respektive při dopadu chodidla na podklad dochází v kotníku, koleni i kyčli ke stlačování chrupavčitých tkání a posléze k jejich rozpínání. Fungují vlastně jako takové malé písty. Díky tomu se do tkáně dostává více kyslíku a látková výměna může probíhat snadněji. Právě tento proces udrží chrupavku déle zdravější. Nepoužívaná chrupavka se naopak do věčných lovišť potácí o to nezvratněji. Lidské tělo zkrátka nebylo postaveno tak dokonale na to, aby nic nedělalo. Právě naopak. Takže vzhůru, vstříc dalším kilometrům!

UPOZORNĚNÍ:
Lékařská studie samozřejmě nebrala v potaz jedince s genetickými poruchami či dalšími chorobami. Rovněž při velké nadváze může běh opravdu negativně ovlivnit klouby netrénovaného individua.
René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce