Rubriky:

Ladíme

Přidat kilometry, nebo radši zajít do posilky? Kdo nakonec bude rychlejší?

2. února 2016 07:04 - Praha

S tím, jak získává na popularitě CrossFit, Street Workout a jiné „železité“ disciplíny, vyvstávají i v běžeckém poli otázky: Co je lepší ‒ měli bychom více posilovat a méně, zato však kvalitněji, běhat? Je vůbec nutné kromě běhu dělat ještě něco navíc? Potřebujeme to, nebo stačí jen běhat, běhat a běhat? Zkusili jsme pro vás na tyto nelehké otázky nalézt odpovědi.

 

asics.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Pojďme si říci narovinu krutou pravdu: Něco na tom bude. Na tom cvičení i na tom běhání. Dnes už snad nikdo nepochybuje o tom, že chce-li být dobrým běžcem na více než jednu dvě sezóny, musí makat na svém těle, ale i psychice, jako celku. Sedavý způsob života z nás dělá trosky, vnitřní stabilizační systém je jedna velká ruina, nepoužívané svaly ochablé a zakrnělé. A nenalhávejte si, že ten dnes tolik zaklínaný core nepotřebujete na běhání. Potřebujete. Jako sůl.

Teď si můžete přidat boxík Běhání na Seznam.cz. A nic vám neuteče.

Část gordického uzlu je tedy rozpletena: Cvičení jednoznačně ano. Co ale tvrzení, že posilování může nahradit část běžeckého tréninku jako takového? Expert na CrossFit, totiž jeho samotný zakladatel Brian Mackenzie k tomu v jednom z rozhovorů říká: „Intervalový trénink o vysoké intenzitě může přinášet stejné výsledky jako mnohakilometrový trénink." Mackenzie je toho názoru, že běžci často přeceňují kvantitu, počet naběhaných kilometrů, a nedoceňují kvalitu, tedy správné držení těla a pohybové vzorce vycházející ze silného, rovnoměrně, komplexně posíleného těla.

Zní to rozumně a v zásadě správně. Na druhé straně se například profesionálním maratóncům nechce tahat třeba s pěti či deseti kily svalstva navíc. Pohled na přední pozice světových tabulek nás v tom utvrzuje. Ovšem i svalová vlákna mohou být buď více kvalitní, anebo jich jen může být více.

Maratón pod tři?

„Znám spoustu lidí, kteří zaběhnou maratón pod tři hodiny, a přitom za týden naběhají méně než 50 kilometrů," dodává ke své teorii Mackenzie. Určitě záleží i na tom, jak se vlastně chcete profilovat. Běháte pouze pro radost, časy vás moc nezajímají a naopak vás zajímá také spoustu jiných sportů? V tom případě vám nějaké to kilo svalů navíc přijde k duhu a užívejte si dál.

Pokud jste se ale zhlédli jen v běhu a chcete trhat rekordy na dlouhých tratích nebo ultra, přístup bude jiný. Určitě do svého programu zařadíte i nějaké to kompenzační cvičení, ale základem pro vás budou kilometry. Naši nejlepší vytrvalci naběhají ročně hodně přes 8000 kilometrů. Pokud tělo není zvyklé na dlouhé a vyčerpávající kilometráže, těžko můžete pomýšlet na excelentní výsledky v ultra.

ČTĚTE TAKÉ: Experti varují: Pokud v práci osm hodin jen sedíte, už ani sport nepomůže

Navíc vynikající trenéři Mackenzieho teorii oponují svými zkušenostmi: „Vylézají z posilovny lidé, co dají maratón pod tři hodiny? Svěřte nám je na pár měsíců do péče a my z nich uděláme běžce s maratónem pod dvě hodiny třicet!" Nakonec to tedy vypadá, že záleží na vašich preferencích.

Hodně sportovních úspěchů, ať už se vydáte jakoukoli cestou!

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce