Rubriky:

Ladíme

Můžu být dobrý sprinter a zároveň dobrý maratónec?

29. února 2016 07:41 - Praha

Ano, je to jednoduchá otázka. Odpověď je ale pohříchu těžká. Něco jiného říká naprosto jednoznačná teorie, něco jiného může říkat naše každodenní zkušenost. Háček je totiž v tom, na jaké výkonnostní úrovni se budeme pohybovat. A za všechno stejně může svalové vlákno.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Teorie říká jasně, že je technicky zcela vyloučeno, aby byl člověk dobrý vytrvalec a zároveň dobrý sprinter. Jde o různý poměr různých svalových vláken a basta. Však také postavy světových vytrvalců ani vzdáleně nepřipomínají robustní postavy nejlepších sprinterů. V podstatě se jedná o dva zcela rozdílné sporty a vy si musíte vybrat. Nebo ne?

ČTĚTE TAKÉ: Přidat kilometry, nebo radši zajít do posilky? Kdo nakonec bude rychlejší?

Když se narodíme, máme přibližně stejně rychlých i pomalých svalových vláken. Z poměru 1:1 se ale může stát až 1:4 či 4:1. Špičkoví sprinteři mají až čtyři z pěti svalových vláken rychlých. Naproti tomu maratónci olympionici mají poměr zcela opačný a čtyři z pěti jejich vláken jsou ta pomalá. Tyto názvy jsou ale velmi zjednodušující. Naše svaly potřebují oba druhy vláken a žádné z nich není „lepší" nebo „horší". Každé má jen jiné vlastnosti.

Rychlá svalová vlákna zajišťují výbušnou sílu, explozivní záběr. Mají proklatě krátkou reakční dobu, ale brzy se unaví. Pomalá svalová vlákna jsou odpovědná za vytrvalost. Jejich reakční doba je delší, ale zato vydrží pracovat i mnoho hodin bez přestávky. Jednotlivé druhy svalových vláken dokonce jinak reagují na trénink. Zatímco pomalá vlákna s lepší trénovaností příliš nerostou, jejich rychlejší bratři rádi bobtnají, nabírají na rozměrech i na váze.

Otázka ale v mnoha případech nezní, pro co se rozhodnout, protože na amatérské úrovni můžete být i poměrně rychlí i poměrně vytrvalí. Spousta svalovců uběhne maratón za velice slušný (hobby) čas a spousta amatérských vytrvalců má dost dobré sprinty. Dilema být, či nebýt sprinterem, vypadat spíše jako Bolt, nebo jako Mo Farah není třeba vůbec řešit. Respektive ho řešte, pokud patříte k těm 0,00000042 procentům populace, kteří vůbec mají naději svými sprinty někde opravdu významně zaimponovat. A pokud netrénujete třeba i 60 kilometrů denně, není třeba se příliš obávat, že by vaše dosavadní sprinty byly ve smrtelném ohrožení.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT:
Vynikáte postavou maratónce? Máte šanci na stupně vítězů
Více sexu, regenerace svalů i lepší sluch, to je běhání pod mikroskopem
Svalová poranění a mikroruptury svalů – co s nimi?

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce