Rubriky:

Ladíme

Netrénujete jen tělo, svůj díl na formě má i mozek. Pracujete s ním?

26. května 2016 13:00 - Praha

Zaběhnout úspěšně závod není jen o kondici a tréninku, ale také o hlavě, mozku. Jak ten si poradí se stresem, únavou, bolestí, krizemi, které se na trati dostaví, může předurčit váš výsledek. Mozek je jako sval, který trénováním a praxí sílí. Jako se učíte na zkoušku, tak se lze připravit i na závod. Mentální příprava stále pokulhává za fyzickou, ale když školíte nohy, plíce, proč ne hlavu?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

„Trénujete fyzicky, tak připravujte i svůj mozek. Potřebujete, aby vaše svaly a mozek pracovaly společně," cituje server competitor.com Beth McQuistonovou, neuroložku a ředitelku společnosti Abbott, která sponzoruje běžecké maratóny v Tokiu, Londýně, Bostonu, Berlíně, Chicagu a New Yorku.

Existuje více způsobů, jak se nejlépe duševně připravit na den závodu. McQuistonová pracovala i s olympioničkou a maratónskou legendou Joanou Benoit Samuelsonovou. Ta v roce 1983 zaběhla v Bostonu maratón v čase 2:22:43, čímž vytvořila nový světový rekord, dnes jí je osmapadesát let.

Myslíme pozitivně

Připravit hlavu, je velká mentální hra, která zahrnuje příběhy v hlavě běžce. McQuistonová doporučuje vytěsnit z hlavy myšlenky - to bude těžké, jak to uběhnout. Místo toho si říci: Jsem v polovině, jsem na půli cesty. Důležité si je udržovat pozitivní přístup, vést duševní dialog, který je kladný a svěží.

Zkušená Samuelsonová přikyvuje. „Nemůžete kontrolovat, co nelze ovládnout. Stejně to je s počasím, nemůžete ho kontrolovat. Loni v Bostonu jsme měli docela pěkné počasí. Pěkné jaro po náročné zimě, ale v den závodu déšť a vítr. Tohle neovlivníte. Musíte jen kontrolovat, co můžete ovládat a spustit svůj závod."

Kromě tréninku a soustředěné mysli, kterou můžete kontrolovat, se zkuste odměnit, budete mít další důvod se těšit na závod, trénink. Co třeba masáž? Po závodě, náročném tréninku vhoďte do zavařovací sklenice padesát korun. Až tam bude dost, masáž vám bude odměnou.

Krok do neprobádaného území

Chyby byly, jsou a budou. Zkuste je minimalizovat, zkuste si hrát, což je dobré hlavně pro ty, kteří začínají. Maratón měří 26,2 mil. Zkuste si vyběhnout na 26 minut a dvacet sekund. Když to dáte vícekrát po sobě, budete mít porovnání a motivaci zároveň. Další týden si zkuste zaběhnout 2,62 míle. Postupujte stejným způsobem. Neberte trénink a kilometry jen jako tvrdý dril, bavte se, to vaše hlava ocení.

„Jde o druhy duševních her, které si můžete hrát sami. Pohybujete se v psychické zóně, kde můžete jít dále a plnit si další věci. Tohle funguje na maratón, ale i na pět, deset kilometrů. Dokonce i na život. Často říkáme, že maratón je metafora pro život, existuje zde mnoho podobností," povídá Samuelsonová.

„Nikdy jsem v tréninku neběžela 26 mil. Trénovala jsem opravdu tvrdě, pak mám nějaké rezervy. Můžete vzít negativní a udělat z toho pozitivní. Myslím, že jít někdy do neprobádaného území, je pro lidi, kteří něco dělali dlouho, je jako zásadní dílo, což může být velkým plus v den závodu," dodává Samuelsonová, která nedoporučuje duševní trénink nechávat až na den závodu.

Jak jste na tom vy? Máte mentální přípravu v tréninkovém deníku?

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce