Rubriky:

Ladíme

Třicet případů majora Maratonmana (první desítka)

12. dubna 2016 06:25 - Praha

Jaro už nezadržitelně vtrhlo do našich končin a s ním i nová maratónská sezóna. Pokud se chystáte s královskou běžeckou distancí zrovna začít, případně obnovit zašlé vzpomínky na ni z předchozího roku, mohlo by se vám hodit pár rad, připomínek. Stejně jako nám kdysi major Zeman ukazoval na svých třiceti případech obtíže a úskalí soudobé kriminalistiky, náš pomyslný major Maratonman vám v našich třiceti radách přiblíží či připomene základní pravidla přípravy a průběhu dlouhých závodů. Zašněrujte si boty a zaujměte startovní pozice, právě odlétáme!

 

RunCzech

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Den před

Pokud vyrážíte za maratónem někam do světa, den před závody si odpusťte náročné prohlídky města s mnohahodinovým chozením a postáváním s otevřenou pusou před pamětihodnostmi. Udělejte si zkrátka pohodový veget a raději se jděte krátce proklusat (cca do 30 minut). Prohlídky města a ochutnávky tamních specialit si nechte až po doběhu. I když kdo ví, třeba vám nějaký gurmánský zážitek urychlí nejen zažívání, ale i cestu do cíle.

Reálný cíl

Pokud patříte k té většině, která musí mít nastavený nějaký cíl, věnujte tomuto úkonu dostatek času. Uvažujte realisticky a vězte, že nestačí dosažený čas z desítky vynásobit čtyřmi. Dnes už máme chytré sporttestery, které vám predikci výkonu vytvoří dle předchozích tréninků automaticky. Na internetu existují i kalkulátory, které určí očekávaný výkon na základě zadaných parametrů. Ale máte úplnou pravdu, i cíl „pořádně si to užít" je více než vhodný a realistický.

Pedikúra

Ostříhejte si řádně nehty na nohou a jsou-li vám vaše běžecké ponožky ještě milé, také je dohladka zapilujte. Kdo mívá problémy s puchýři, namaže sobě chodidla vazelínou nebo jiným speciálním přípravkem.

Do postele včas

Těžko, přetěžko se taková rada dodržuje, zvláště když trávíte večery s kamarády, ale pokuste se ulehnout ke spánku včas. Ráno zadrnčí budík nepříjemně brzo (a nepříjemně brzo je vždy, když si musíte nastavovat budík), tak ať se vám vstává alespoň trochu dobře. Někdo třeba nemá ve zvyku snídat, takže jde na start ještě se zalepenýma očima. Ti, co berou závod opravdu vážně, ale vstávají až čtyři hodiny před startem a krmí se sofistikovanými směsmi snídaňových müsli, sportovních nápojů, energetických tyčinek a dalších výdobytků petrochemického průmyslu.

Bradavky

Ženy mají na běh speciální podprsenky, my muži máme smůlu. Někdo je v pohodě, někdo ale mívá problémy s odřenými bradavkami. Proto je nezapomeňte před závody přelepit! Nejlépe se osvědčila úplně obyčejná náplast s polštářkem. Každou bradavku přelepíte dvěma pásky tak, aby vytvořily kříž. V cíli se pak můžete těšit na důkladnou depilaci hrudníku.

Správné boty

Na městský maratón si raději neberte krosové speciály. Ještě stále se tvrdí, že by zvolená obuv měla mít na vašich nohách naběháno alespoň 100 kilometrů, než ji vezmete na maratón. Dnes už to ale až tak striktně neplatí. Okolnosti mne mnohokrát donutily vystartovat v úplně nových botách a v 90 % případů to nepředstavovalo vůbec žádný problém. Samozřejmě vám musí od počátku dobře sedět a samozřejmě máte větší jistotu, vezmete-li si na závod boty už zaběhané.

V paži zbraň a nabít!

Pokud patříte k zatvrzelým sledovačům svých gerojských počinů, v předvečer závodů řádně dobijte své mobilní telefony s běžeckými aplikacemi nebo své sportovní hodinky, ať je váš záznam trasy a výkonů kompletní. Do pohotovosti uveďte také své startovní číslo (pro všechny případy vyplňte také údaje na jeho zadní straně) a připravte si časoměrný čip od organizátorů.

Vhodný oděv

Mějte jej na ráno už připravený. Co je vhodné, určujete vy sami. Někdo nedá dopustit na tzv. funkční prádlo, někdo upřednostňuje přírodní materiály. Z vlastní zkušenosti vím, že i nějaké to ultra se dá bez problémů zaběhnout od hlavy až k patě čistě v bavlně, ale opravdu nejvíce záleží, jak se kdo v čem cítí. Poslední dobou nastupují sportovní oblečky utkané z ovčí vlny merino ‒ a něco na nich opravdu je. Kombinují výhody přírodního materiálu s funkčností syntetiky.

Příjezd na start

Rezervujte si na něj dostatek času. Auto nechte raději doma a využijte veřejnou dopravu, případně vlastní pohon dolních končetin. Veřejná doprava bývá v den závodu pro registrované účastníky často zdarma. Navíc jezdí vcelku pravidelně a není tak náchylná na zácpy. Pro své auto byste také nemuseli v inkriminovaný den najít vhodné místo na zaparkování.

Toaletní problém

Nejlépe je vyřešit si svoje záležitosti ještě v klidu domova. Staří maratónští harcovníci už hravě zvládají režim „žádná toaleta, žádný problém" na trati. Doslova spálí a vypotí vše, takže na konec jejich zažívacího traktu už nic nedoputuje. Pokud k nim (ještě) nepatříte, připravte se na dlouhé fronty před závodními toaletami. Nezapomeňte také dobře jíst a pít, ale tak nějak všeho s mírou.

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce