Rubriky:

Ladíme

Jak běhat v létě: Na závodech v žáru

9. srpna 2016 13:07 - Praha

Léto je plné závodů nejrůznějších profilů i délek, na nichž se s námi počasí rozhodně nemazlí. Komu je teplíčka u nás málo, může vyrazit za pekelnou výhní a extrémním během třeba i do pouště. Milujeme letní pohodu a někdy rádi chytáme bronz a lelky. To, co je příjemné u vody (sluneční lázeň, mírný větřík a pořádná kaluž, kde se stačí jen trochu podlejt a smažit zase z druhé strany), se ale jen pár desítek metrů od vody, zvláště máte-li se hýbat, může stát peklem. A teď do toho ještě závodit…

 

RunCzech

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na závod v horku se připravujeme ještě pečlivěji, než na trénink. Kudy trať povede, jak je dlouhá, kolik bude občerstvovaček a jak daleko od sebe? Budou na nich mít dost zásob i pro závodníky na chvostě? Vše o dostatečné hydrataci správnými nápoji si můžete přečíst v minulém díle a rozhodně neponechte nic náhodě. Pamatujete si na první Nike We Run Prague, kde bylo hodně sluníčka, málo vody a účastníci závodu padali jako mouchy? A to bylo jen deset kilometrů.

Naproti tomu, již tradiční Zátopkův zlatý týden s dráhovou desítkou, pětkou a silničním maratonem je vzhledem ke svému termínu (20., 24. a 27. července) s horkem již tradičně spojen. Teploty při něm dosahují často přes třicet stupňů. Ano, bylo i 36 ve stínu (pokud tedy nějaký stín byl) - na maratonu, který se tradičně startuje již v půl čtvrté odpoledne, přesně v čase, kdy startoval Zátopek v Helsinkách. Vzpomínám si, že mi teploměr v autě ukazoval třicítku ještě večer po vyhlášení, a přesto tu nebyl jediný kolaps: zkušení běžci všech věkových kategorií již vědí, co to obnáší.

Přizpůsobte rychlost

Co tedy s tím? Tak předně, na osobáky v horku zapomeňte. Osobák si můžete udělat ještě tak na stometrový sprint, ale ne na dlouhé trati. Hlídejte si tepovou frekvenci a jděte jen takovým tempem, na které vás sporttester pustí. I když máte pocit, že jen jdete. Tepovka je totiž v horku vyšší, daleko dříve se dostanete do červených čísel. Přestřelení se nevyplácí, nezpomalíte-li dostatečně na začátku, budete později nuceni zpomalit daleko více. Ona taková nedobrovolná chůze - s tepem 130 sice, ale naprostou neschopností odlepit nohu od země, není nic moc a každý závodník, který si lépe rozložil síly a vás v tomto stavu předběhne, představuje jen další klacek pod vaše bezmocné nohy.

Hrňte vodu na sebe i do sebe

Pijte, občerstvujte se, ochlazujte. Na závody zpravidla není třeba brát si od začátku pití, vyplatí se však znát, jak je to s občerstvovačkami a není od věci si zajistit někoho k trati, kdo vám podá pití či kus banánu zejména tehdy, nepatříte-li k těm nejrychlejším a soupeři vám vypijí zásoby. Při horkých závodech na dráze obvykle nabízejí vodu a houbičky, je velmi příjemné na sebe každých 800, někdy i 400 metrů na sebe něco vyždímat (na mé černé hlavě to obvykle jen zasyčí), venku bývají intervaly mezi osvěžením daleko větší. A ještě jeden TIP: Vyplatí se ještě před startem namočit hlavu a tričko, případně i čepičku a je-li možnost, klidně i pár minut postát či aspoň máčet ruce v chladné vodě.

Teplotu nápojů na občerstvovačce nejspíš neovlivníte. Když je opravdu výheň, zpočátku příjemně chladivé a osvěžující se mění v odporně teplé. Teplý ionťák pak chutná asi tak podobně jako... zteplalé pivo. Minerály poskytne také, ale... brrr. Na hodně dlouhých závodech přes hory doly, kde si nejspíše všechno táhnete s sebou, nepohrdněte přírodními zdroji – ne snad k pití, ale k osvěžení. Namočit triko a počvachtat se v chladivé vodě vás tolik nezdrží, naopak budete možná brzy dohánět ty soupeře, kteří to neudělali a nyní se jen smaží...

Po závodě, zvláště náročnějším, myslete i na to, že vám může být po doběhu i ve třiceti stupních zima. Oblečení máčené vodou k osvěžení na trati se nyní může stát mrazivou pastí, v níž si paradoxně koledujete o nastydnutí. K tomu připočtěte "imunitní okno" několik hodin po závodě, kdy jste obecně náchylnější ke všemu. Suché čisté oblečení, ručník a třeba i mikina by ve vašem závodním zavazadle určitě neměly chybět.

PŘEDCHOZÍ DÍL:
Jak běhat v létě: Horko jako v prádelně

Vanda Kadeřábková-Březinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce