Rubriky:

Ladíme

8 tipů, jak být plni energie a dát vale únavě

4. září 2016 08:32 - Praha

Určitě ten pocit také znáte. Vstáváte už s pocitem, že dnes uběhnout byť jen jediný kilometr bude nad vaše síly. Únava na vás sedí jak matka na šroubu a vy jí vzdorujete jen s obrovským vypětím a pomocí pěti silných turků v práci. Možná trochu pookřejete večer, ale to už abyste šli pomalu spát, aby to zase nedopadlo jako včera. Z takového začarovaného kruhu ale vede přímá cesta. Stačí dodržovat pár pravidel.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Bojujte, únavě nepodléhejte

Je to tak lákavé na chvíli se svalit na gauč a třeba i zapnout televizi. Nebo se alespoň na chvilku zavrtat do peřin. Určitě jste to už zkoušeli a ‒ nějak to moc nepomohlo. Nepodlehněte, raději vyrazte ven na čerstvý vzduch. A pokud ještě k tomu svítí slunce, zajistíte si navíc produkci serotoninu, hormonu řídícího naše pocity štěstí. Rovněž podpoříte tvorbu vitamínu D. Dle vědeckých studií jsou lidé, kteří denně stráví venku na čerstvém vzduchu alespoň 20 minut, mentálně i fyzicky až o 20 % výkonnější. To rozhodně stojí za pokus.

ČTĚTE TAKÉ: Jak na únavu? Možností je celá paleta

Jezte lehce, vyhněte se cukrům

Co přesně dělají dnes všudypřítomné jednoduché cukry v lidském těle, jsme už psali. Rozsáhlé výkyvy hladiny cukru v krvi připomínající jízdu na horské dráze dokáží jednoho řádně unavit. Lepší je strava lehká, založená na bílkovinách, složitých sacharidech a tucích. Dostatek čerstvé zeleniny a ovoce by měl být samozřejmý.

Dodržujte rytmus

Nesnažte se vymanit se z přírodních zákonitostí. Nikdy se vám to nepovede. Místo vzdoru se nechte přírodními rytmy řídit. Aniž bychom si to zcela uvědomovali, denní světlo má na naši psychiku a výkonnost nesmírný vliv. Nejlépe tedy uděláme, když svou činnost a bdění přizpůsobíme aktuálním světelným podmínkám. Lépe je zaplout do postele dříve a vstávat s východem slunce a kuropěním. Dostatek spánku (některé studie hovoří až o devíti hodinách denně) je dalším důležitým faktorem.

Otužujte se

Už Emil Zátopek věděl, že tělo je čas od času třeba překvapit. Koupel v ledové vodě takové předpoklady splňuje. Také Emil se otužoval, otužuje se třeba i náš nejstarší maratónec Jiří Soukup. Zatnuté zuby a trocha přemáhání ale stojí za ten poměrně dlouhodobý pocit svěžesti. Jako vedlejší pozitivní účinek můžeme přičíst posílení imunitního systému.

Vyrazte mezi lidi

Pěstujte sociální kontakty a nezůstávejte zalezlí za zavřenými dveřmi. Pobyt mezi lidmi může být inspirativní, povzbuzující a motivující. Pokud začínáte selhávat ve svých předsevzetích, mohou vás ostatní povzbudit. Nejedna vědecká studie také dokázala, že lidské doteky mají překvapivě velký vliv na stav naší psychiky i celého imunitního systému. Máte-li v plánu nějaký trénink, přizvěte přátele. Až se vám nebude chtít, nebude tak jednoduché odříct.

Vyhněte se stresu

Mentální i fyzické vyčerpání může přijít, i když se vůbec nezvednete ze židle. Na vině může být právě stres. Vyhněte se zbytečným stresovým situacím, naučte se relaxovat, cvičte jógu nebo pokročilé techniky, jako je autogenní trénink. Nezapomeňte, že tělo a psychika jsou spojené nádoby. Uvolníme-li svaly, bude to mít uvolňující účinek také na psychiku.

Dbejte na dostatek tekutin

Nedostatek tekutin je další faktor, který může nepříznivě ovlivňovat naši výkonnost. Dva až tři litry vody je pro aktivní, sportující lidi spíše dolní hranice. Dostatek tekutin udržuje v rovnováze krevní oběh. Jeho správná funkce, jak známo, je hlavním motorem dobrého fungování mozku i svalů.

Hýbejte se

Mezi běžci jde o známý fenomén. Vrátíme se z práce, jsme unavení a vůbec nic se nám nechce. Stačí ale trochu přemáhání, dva tři kilometry a energie se jako kouzlem vrací. Pohyb je důležitý pro zachování základních životních funkcí našich těl. Bez námahy, zátěže, orgány chřadnou. Nedá se nic dělat, aktivita je naším životním osudem. Každý malý Sokolík přeci ví: Kde stanutí, tam smrt!

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce