Rubriky:

Ladíme

Bolest třísla, část 2. - chyby při běhu a cesta k nápravě

27. září 2016 12:23 - Praha

V předchozím díle našeho seriálu jsme probrali, jaké jsou zdroje bolesti v třísle a co se děje, když tříslo bolí. Pro připomenutí: bolest třísla velmi často pochází z vlastního kyčelního kloubu. Kyčelní kloub totiž není ten výstupek na boku, jak často mylně předpokládáme, nýbrž je uložen za tříslem. Jaké jsou nejčastější příčiny svalového přetížení kyčle a vzniku strukturálních změn v tomto kloubu? Zaměříme se samozřejmě přímo na chůzi a běh.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

1. Postavení nohy, došlap

Noha tvoří základní bázi jako třeba základy domu. Jak kvalitně jsou postavené základy, tak kvalitní bude statika domu nad nimi. Pokud je noha takzvaně s pronací, tedy pokud dochází k nadměrnému vbočení vnitřního kotníku dovnitř během došlapu, celá dolní končetina se vtáčí dovnitř a odnáší to právě kyčel (společně s kolenem). Tento pohyb je totiž pro kyčelní kloub velice nepříznivý. Potíže s tříslem může způsobit i třeba jen vbočený palec u nohy. Abyste se od něj odrazili, musíte totiž vtočit celou dolní končetinu už od kyčle dovnitř. Stejně tak aktivita plosky nohy určuje to, jak budeme používat svaly nad ní. Pokud nepracují prsty, v běhu více sedíme, tedy máme kyčle stále pokrčené.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Běžecká zranění - pochopte jejich příčinu a začněte od mozku

2. Postavení pánve

Pokud jsme příliš prohnutí v bedrech a pánev je vysazená, odnesou to kromě zad také kyčle. Když jsme prohnutí, máme kyčle vlastně stále pokrčené. Když jsou kyčle pokrčené, nemohou je správně z boku stabilizovat svaly k tomu určené. Kyčle jsou pak nestabilní zboku. Při každém kroku se do nich zavěšujeme a tím je páčíme.

3. Centrum těla

Kvalita zapojení centra těla ovlivňuje prakticky vše. A jakpak by ne. Centrum těla je rám pohybu. Jeho správné zpevnění je základním předpokladem správného fungování všech ostatních svalů. Pokud hrudník a pánev nejsou dobře propojené a zpevněné, při chůzi a běhu mezi nimi probíhá více pohybu než by mělo. Tento nadměrný pohyb umožňuje jiným částem těla, že se mohou hýbat méně. A to je právě případ kyčlí. Chceme udělat krok, ale kyčel samotná nakročí jen málo, protože se přetočí celá pánev a stehno jde s ní. Kyčle tedy nepracují, naopak pas se stále „ždíme". A to vadí jak zádům, tak kyčlím.

4. Délka a frekvence kroku

A konečně jsme u vlastní techniky běhu. Klíčová je právě frekvence kroků. Pokud si ji budeme hlídat, máme možná i z poloviny, co se týká správné techniky, vyhráno. Kratší krok a vyšší frekvence omezí tvrdé dopady a vysouvání nohy před tělo. Také nám pomůže k určitému zpevnění v pase, tedy k lepšímu používání kyčlí. To je to minimum, co bychom měli pro svůj lepší běh udělat.

Běhat či neběhat, pokud není kyčelní kloub v pořádku?

Na prvním místě je potřeba cvičit tak, aby prvotní příčina dále nepůsobila a nemohla kloub stále poškozovat. To se nám může povést, pokud jsme problém nenechali zajít příliš daleko, tedy k rozsáhlejšímu poškození kyčle. Správné zapojení svalů je potřeba postupně převádět i do běžných denních aktivit, tedy hlavně do chůze a běhu. Pokud šlo o pouhé funkční přetížení, cvičení pomůže rychle a my se k běhu bez obav můžeme vrátit.

Pokud máme kyčel již trochu poškozenou, či máme nějakou nevýhodnou dispozici, třeba vývojovou vadu kyčle, bude cvičení a kontrola techniky běhu alfou a omegou. Pokud se nám podaří nevýhodnou dispozici kompenzovat cvičením, dveře se nám před během nezavřely. Bude ale asi nutná určitá opatrnost při výběru sportů. Není vhodné, aby se všechny sporty odehrávaly po vertikále na nohách. Dobré je sport na nohách (běh) střídat se sporty, kde kyčel nefunguje jako nosný kloub (plavání, kolo). To nám zajistí delší, i když třeba méně intenzivní běžeckou budoucnost.

Jistě se na to najde příklad někoho, kdo i přes plno negativních vrozených dispozic byl vynikajícím běžcem a žádné potíže neměl. To, že známe jeden či pár takových příkladů, ještě neznamená, že naše fyzická odolnost je stejná. Do toho, zda budeme či nebudeme mít potíže, vstupuje ještě plno dalších faktorů, ať to je naše schopnost regenerace, nastavení psychiky či pověstný slabý článek, který určuje sílu celého řetězu, tedy organizmu. Proto je k tělu potřeba přistupovat s pokorou a pozorně ho poslouchat!

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

PŘEDCHOZÍ DÍL SERIÁLU:
Bolest třísla, část 1. - zdroje a příčiny

Dagmar Lisá, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce