Rubriky:

Ladíme

Sklenicí sem, půllitrem tam aneb Jak na kocovinu?

31. prosince 2016 08:34 - Praha

Blíží se nám Silvestr, svátek klidu, míru, rozjímání, hodnocení a... alkoholického opojení. Nastal čas firemních večírků, nějakých těch tvrdších posezení s přáteli a oslav úspěchů za celý rok. Démon alkohol rozprostírá svůj temný dlouhý kabát zprvu nenápadně nad našimi hlavami, aby nás poté zcela pohltil a ráno vyplivl bez nejmenší chutě jít trénovat. Jak vyzrát nad nepřebernými skleničkami svařáku, šampaňského, whisky a bezpočtem korbelů piva?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Všichni už jsme si asi na sobě tak nějak otestovali, že alkohol nekráčí zrovna ruku v ruce s tréninkovými úspěchy. Prvním krokem k nápravě je poznat nepřítele zevnitř. Někdo to ale chápe i tak, že naopak nás musí ten nepřítel poznat dostatečně dobře zevnitř, a neváhá za tímto účelem „naklopit" nejednu láhev ohnivé vody. Ať už se rozhodnete pro jakoukoli z cest, teoreticky vás na ni dobře připravíme.

Buďte si vědomi všech souvislostí:

♦ Alkohol narušuje regenerační procesy v těle. Kromě toho, že po přestálém tréninku budete potřebovat více času na zotavení, vážně také podrazíte nohy svému imunitnímu systému. Imunitní okno po tréninku je už relativně známý pojem. Alkoholický exces otevře choroboplodným zárodkům nejen jedno okno vaší imunity, ale rovnou celé dveře a všechna okna, i ta francouzská. Opět je o něco jasnější, proč je pánská rýmička tak zákeřná? Zkrátka: Naložte vyčerpané tělo do lihu ‒ a nějaká ta infekční nemoc už si vás najde.

♦ Říká se, že pijeme-li alkoholické nápoje s vyšším poměrem alkoholu, než jsou 4 %, začíná nápoj působit jako diuretikum. Zkrátka následně chodíte močit jak Amina, dochází k dehydrataci. A to není všechno. Společně s močí odchází z těla množství minerálů, které by jako na potvoru potřebovalo tělo pro svoji údržbu a obnovu.

ČTĚTE TAKÉ: Imunita a běh: Posiluje trénink obranyschopnost organismu, nebo spíše naopak?

♦ Alkohol také blokuje syntézu bílkovin, a ta je právě nutná pro zdárný průběh regenerace, neřkuli adaptivních reakcí těla na trénink. Zase zjednodušeně řečeno: Když si dáte kvalitní trénink s potenciálem vás někam posunout a pak to pořádně „zakropíte", jako byste celý trénink hodili do kontejneru a ještě za ním přibouchli víko.

Když už se vám ta nešťastná záležitost přihodí a vás „přejede vlak", zkuste se zachovat jako po tréninku: Doplňte elektrolyty, načerpejte nové zásoby rychlých cukrů. Následující tréninky absolvujte jen „na pohodu", v nízké intenzitě a spíše kratší. Nezapomínejte, že etanol také negativně ovlivňuje vaše rozpoznávací funkce a reakční dobu. Zkusit můžete také středověký recept ‒ hořké mandle a syrové úhoří maso.

♦ Alkohol v mužském těle snižuje produkci testosteronu. To jsou ty známé případy, kdy bychom strašně chtěli, ale nemůžeme. Řeč je samozřejmě o běhání! Dlouhodobější pochlastávání kupříkladu také snižuje hustotu kostí.

O ALKOHOLU TAKÉ: Pivo je nejlepší! Má to ovšem svá ale

♦ V neposlední řadě opilost zahýbe s vaším spánkem. Budete spát méně a hůře, což opět není úplně ideální kombinace s tréninkem. Opět je zasažen proces pozátěžové regenerace a adaptace na zvýšenou zátěž.

♦ No, a pokud jste zrovna nemocní, je tu ještě jeden bonus navíc: Pití alkoholu může velmi dramaticky ovlivnit regeneraci a značně prodloužit proces léčení a uzdravování.

Je toho hodně, co nám může alkohol nabídnout. Kromě množství přátel, kteří nás už následujícího jitra ani nepoznají, také množství důvodů k rozbolení hlavy. Na druhou stranu již naši předci provolávali: Nepřátel se nelekejme a na množství nehleďme! No dobře, to asi není ten nejsprávnější přístup. Občasná sklenička něčeho rozumně dobrého nám může zdravotně i prospět, nic se ale nemá přehánět. Snad jen ten trénink.

Tak ať vám to dobře běhá, pomáhejte pocestným a nevyvyšujte se nad abstinenty!

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce