Rubriky:

Ladíme

Zima ve znamení běžeckých objemů, pilování techniky a doplňkových sportů

13. prosince 2016 13:53 - Praha

Úkolem běžce v zimě je myslet dopředu na nadcházející sezónu a ideálně se na ni připravit. To ovšem neznamená vyčerpat si energii, která má zbýt na jaro. Nakládejte s ní tedy opatrně. I přesto je zimním cílem běžce rozvíjet vytrvalostní složku, tedy běhat hlavně objemy. Je potřeba ale také myslet na to, aby skvěle vytrénovaný organizmus na vrcholu sezóny nezastavilo zranění. Mezi závody se totiž špatně léčí. Je tedy potřeba také zároveň pracovat na technice a nedokonalostech těla. Ideálním nástrojem ke zlepšení techniky běhu a práce s tělem, je běžecká abeceda.

 

mizuno.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Objemy a běžecká abeceda

Běžeckou abecedu často považujeme za nutné zlo hodin tělocviku či atletických tréninků. Ne nadarmo ji ale trenéři zdůrazňují. Může nám totiž výrazně pomoci, jak pro techniku a ekonomiku běhu, tak také pro naši výkonnost. Každý z cviků abecedy je zaměřen na určitou složku běhu. Nebudeme zde probírat správný způsob provedení abecedy, to přenechám trenérům. Řekneme si, k čemu jsou jednotlivé cviky důležité a co jimi rozvíjíme.

ČTĚTE TAKÉ: Paže při běhu - pomohou k lepší technice i efektivitě běhu

Skippingem a liftingem trénujeme dobré uvolnění kotníků a odvíjení chodidel. I když tento cvik vypadá jednoduše, málokomu opravdu správné odvíjení jde, tedy měkké a postupné pokládání chodidla od prstů po patu na zem. A přitom je to zásadní složka běhu. Bez tohoto odvíjení neexistuje šetrný běh. Chodidlo dopadá na zem jako placka a neabsorbuje vzniklé nárazy.

Vysoká kolena učí dobrý pohyb v kyčlích v nákroku. Pohyb v kyčlích totiž při běhu zpravidla vázne. Máme tendenci při běhu nohy "tahat" a pohyb v kyčlích nahrazujeme pohybem v pase a nadměrným natažením kolene, zvednutím špičky a nákrokem na patu. Podstatné je umět zvedat kolena vysoko a zároveň se naklonit trupem vpřed, tedy jako bychom chtěli kolena dostat k hrudníku. To přesně potřebujeme v běhu, náklon a práci kyčlí v nákroku. Není žádným uměním provádět vysoká kolena se zakloněným trupem.

Zakopáváním trénujeme naopak další podstatnou složku běhu, a tím je odraz. Když při běhu nohy "taháme", tak se také málo odrážíme. Obecně čím rychleji běžíme, tím více bychom měli zakopávat. Všimněte si, jak sprintérům lítají paty nahoru. I k tomuto cviku patří náklon vpřed, i když zde půjde automaticky.

Odpichy, nebo také jelení skoky kombinují schopnosti naučené v posledních dvou cvicích. Jde v nich o co největší rozsah v kyčlích. Tedy náklon trupu vpřed, přední koleno vyráží ostře vpřed, zatímco zadní noha je co nejvíce zanožená.

Tím jsme se dostali na konec základních cviků abecedy. K nim by bylo dobré přidat další cviky, které pomohou k síle nohou a dynamice běhu. Přidejte tedy třeba výskoky z dřepu, žabáky, výpady a výskoky z výpadů.

Uvidíte, že velmi brzy po zavedení těchto cvičení do vašeho tréninku na sebe výsledky nenechají dlouho čekat. Stačí cvičení zařadit třeba jen jednou týdně, ideálně po zahřátí, rozhodně ne na konec tréninku. Pocítíte, že vaše nohy mají více síly, a při delším běhu jsou méně unavené. A únava znamená zhoršení koordinace a vyšší riziko úrazů. Závěrem je třeba zdůraznit, že abeceda není ztráta času, přinese vám víc než pouhé polykání kilometrů. Příště se podíváme na vhodné doplňkové aktivity.

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

Dagmar Lisá, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce