Rubriky:

Ladíme

Jste dost urputní? Možná by šlo běžet ještě lépe

16. ledna 2017 12:30 - Praha

Znáte ten pocit, kdy doběhnete do cíle nějakého závodu a po chvilce z něj odkřepčíte zcela svěží a neunavení, ačkoli jste byli na trase přesvědčeni o tom, že do toho dáváte všechno? Taky si říkáte, že kdybyste do toho dali skutečně všechno, museli by vás z cíle minimálně podpírat? Vědci a trenéři potvrzují: Vždycky to jde ještě lépe!

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Základním problémem běžce-urputníka či běžce-závodníka, chcete-li, je lidská přirozenost, která nám z nějakého důvodu brání objektivně poznat, zda se už blížíme hranici našich možností. Nejlépe se nám poznává, až když je po všem, tedy v cíli. Trenér, spisovatel, přispěvatel Runner's Worldu Matt Fitzgerald k tomu říká: „Nezáleží na tom, jak hodně se atlet snažil, vždy dokončuje s určitou rezervou fyzických kapacit. Je to zapříčiněno faktem, že běžci uzpůsobují svoji rychlost v závodě dle vlastního vnímání fyzických limitů. Zdá se, že lidé mají tendenci tyto limity podceňovat."

STOJÍ ZA PŘEČTENÍ: Připravte se na krutou pravdu: Bez bolesti to nepůjde

Vědec, fyziolog, profesor sportovních věd Tim Noakes má svoji vlastní teorii o lidském mozku jako o „vrchním řediteli", který kontroluje a řídí všechny procesy v lidském těle a poroučí zastavit, jakmile rezervy poklesnou pod určitou kritickou mez. Podle jeho názoru tedy nepřestáváme běžet (nebo běžíme pomaleji) ne proto, že bychom nemohli běžet dál, lépe, ale proto, že nás mozek „odstřihne" na úrovni železných rezerv. Přesvědčíte-li mozek, že je možné vydat ještě více, máte vyhráno. Jak toho ale dosáhnout?

Někteří sportovci nedají dopustit na pozitivní vizualizaci, mentální trénink, meditace. Jiní se jim pochechtávají a raději při závodech zůstávají vždy plně koncentrovaní na to, co právě dělají, na správnou techniku, rychlost. I koncentrace však vyžaduje trénink. A téměř všichni se shodují na tom, že psychickou odolnost můžete zvýšit správným intervalovým tréninkem. Na malém kousku si „pohodlně" vyzkoušíte útrapy běhu na maximum a příště si možná dovolíte zase o něco zvýšit rychlost. Jde vlastně o zvyšování psychické tolerance vůči pociťovanému úsilí. Zaběhnete jeden interval a pak zkusíte své snažení navýšit. Zjištění, že vás interval na maximum úsilí nezabil, vás nechá příště povolit otěže o trochu více. Jak ale měřit úroveň úsilí?

TIPY JAK ZLEPŠIT PSYCHICKOU ODOLNOST
Přeprogramujte se! Soustřeďte se na svůj cíl a výhody z něj plynoucí, bolesti si nevšímejte, na její množství nehleďte.
♠ Běhejte krátké intervaly. Trenéři doporučují intervaly dostatečně krátké na to, abyste ze sebe vydali všechno a zároveň nemuseli přemýšlet nad rychlostní strategií. Prostě tak krátké, abyste každý jejich metr dokázali běžet naplno.
Opakování je matka moudrosti ‒ a psychické odolnosti. Pokud budete běhat stále stejnou trasu naplno a podaří se vám ji zaběhnout ještě rychleji, máte jasný důkaz, že se zlepšujete.
♠ Určete si lákavé cíle. Naše psychika musí být přesvědčena o tom, že ta dřina navíc opravdu stojí za to. Bojujte o lepší čas nebo lepší umístění (ovšem vždy čestně a fér).

Velmi hrubou orientační pomůckou nám může být tepová frekvence. Ta ale může kolísat v závislosti na mnoha faktorech. Mnohem lepším nástrojem by byl wattmetr, který používají třeba cyklisté. Ovšem měřit watty běžci není technicky úplně jednoduché. Ukazuje se ale, že ani ne úplně nemožné. Na trhu se už objevují první vlaštovky a i naše redakce chystá do budoucna test běžeckého wattmetru STRYD. Na měřák psychické odolnosti si ale budeme muset ještě počkat.

kü, Sport.cz

Myslíte si, že běháte na maximum?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce