Rubriky:

Ladíme

Kyčle, kyčle, hýbejte se!

30. května 2017 12:30 - Praha

Zdálo by se, že každý náš krok vlastně dělají kyčle. A mělo by to tak skutečně být. V kyčelním kloubu se noha ohýbá, když chce vykročit vpřed. Také se v něm zanožuje při odrazu. Proto kyčelní klouby máme, a proto mají tak velký rozsah. Ovšem realita je jiná. Své kyčle používáme ve většině případů málo, a ještě k tomu špatně.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Když se podíváte na většinu běžců, ale i chodců, uvidíte, jak při chůzi hází pánví ze strany na stranu a kroutí se v pase. Krok vlastně nedělají kyčlemi, ale tím, že vytočí pánev. Při vykročení natočí pánev na jedné straně vpřed a kyčel při tom udělá jen minimální pohyb. Pohyb místo v kyčlích probíhá v pase, tedy v bederní páteři.

Takovýto stereotyp chůze či běhu si vytvořilo nápadně mnoho lidí. A proto jsou také tak časté související obtíže typu bolest zad, výhřez ploténky, bolest kyčle nebo třísla, bolest kolene a mnoho dalších. Čím to je?

Střed těla, core, seznamte se! Umíme ho opravdu zapojit?

Příčin může být více. U většiny lidí můžeme pátrat po příčině v době, kdy se kvalita jejich motoriky vyvíjela, tedy v prvním roce života. Až tam může být zakopaný pes, i když se potíže dostavily třeba až ve čtyřiceti letech a po dlouhé běžecké historii. Někdo jiný ovšem tak dobré kompenzační a samoozdravné mechanizmy organizmu nemá, a tak potíže přijdou poměrně záhy poté, co poprvé vyběhne.

Velké části z nás se totiž nezapojí dobře svaly trupu už na úplném začátku. A když takovému devítiměsíčními dítěti nepracuje zjednodušeně řečeno dobře bříško, nebudou pracovat dobře ani kyčle při lezení. Dítě se chce dostat vpřed, a to všemi dostupnými možnostmi. Trup je špatně zpevněný, a proto při lezení bude nakračovat tak, že vytáhne pánev na jedné straně a tím se jedno koleno dostane dopředu. A stejně tak na druhé straně. Při lezení pak hrozně hází zadečkem do stran. A jak se postaví, bude při chození opět kroutit pánví. To už mu pak zůstane až do dospělosti. Každým krokem si přiživuje přetížení beder, ale i jiných částí těla.

A následně tu máme dnešní způsob života. Naše kyčle, mající tendenci k tomu pracovat málo, se většinu času nacházejí v nehybném pokrčení ‒ v sedu. Tím se jejich aktivita opět utlumuje. Po celodenním sezení vyběhneme, jenže nohy tak trochu taháme za sebou, kyčle jsou jakoby spečené a pohyb nahrazujeme jinde – bedry, koleny, chodidly.

Je z toho cesta ven, když už je špatný pohyb založen od prvopočátku? Odpověď zní: ano! Mozek umí zapojit svaly správně, a dokonce velmi ochotně, jen mu musíme ukázat cestu a dát mu správné podněty. Zde je pár tipů, co můžete udělat hned:

1. Před během si zacvičte – protáhněte se do výpadu, protáhněte přitahovače stehen.
2. Trénujte atletickou abecedu – ta je na kyčle přímo zaměřená. Uvědomujte si pohyb kyčlí při výskocích, předkopávání a u tzv. jeleních skoků vnímejte, jak jde koleno ostře vpřed.
3. Hlídejte si správnou frekvenci kroků – kratší krok a vyšší frekvence nám pomohou k určitému zpevnění v pase, tedy k lepšímu používání kyčlí.
4. Centrum těla je rám pohybu – při běhu se zpevněte tak, jako by vaše ramena a pánev jely po čáře. Také hlava jako by jela po čáře. Tedy omezte skákání a vychylování do stran.
5. Vykračujte koleny, ne chodidly – nevysouvejte vpřed chodidlo, ale koleno a chodidlo pokládejte pod koleno, ne vpřed. Tím zajistíte, že se krok bude odehrávat v kyčli a nebude nahrazován kolenem.

Pokud je problém větší a už máte nějaké bolesti, nemusí to stačit a bude potřeba cílenější práce a detailnější cvičení, korekce běhu. Výsledky se ale dostaví prakticky ihned, jak člověk začne cvičit. Dejte tělu šanci na změnu a ono vám to tisíckrát vrátí!

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

Dagmar Lisá, Sport.cz

Míváte problémy v oblasti kyčlí?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce