Rubriky:

Ladíme

Nohy jsou základ. Pečujme o ně!

5. června 2017 12:45 - Praha

Nohy nás věrně nosí po celý náš život. O tom asi není a nebude sporu. Běžci mají na své nohy nároky ještě o něco vyšší, než je tomu u neběhavé části populace. Položme si ale naléhavou otázku: Vracíme našim nohám, chodidlům jejich věrnost v dostatečné míře? Staráme se o ně tak, aby nám mohla sloužit nejen věrně, ale i radostně? Ano, tušíte správně. Bez trocha úsilí se to neobejde. Ale to úsilí se začne mnohonásobně vyplácet téměř okamžitě.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Podle údajů odborníků udělá běžný člověk (neběžec) za rok zhruba 5 000 000 kroků. Středně aktivní člověk pak během svého života překoná po svých vzdálenost odpovídající asi 150 000 kilometrů. To je 3 a ¾ krát kolem planety Země. Kdybychom tohle měli ujet autem, nikdo z nás by asi nepochyboval o tom, že je potřeba dát vozu příslušnou péči, dostatek kvalitního oleje, pevné rozvody, pravidelný servis. Když jde ale o naše nohy, čekáme, že se to všechno udělá tak nějak samo.

Máte šlápotu jako medvěd? Zatočte s plochou nohou!

Stejně jako i zbytek těla, ocení i naše chodidla patřičnou formu strečinku, masáž, ale i správnou obuv či ponožku. Jen samotné lidské chodidlo sestává z 26 kostí, 33 kloubů a 29 svalů. Vše doplňuje 112 vazů a šlach.

Kromě nejrůznějších cvičení a protahování můžete navštívit třeba i pedikúru. „Dříve byla pedikúra výhradně záležitostí žen, dnes už jsou na ošetření nohou pravidelně vídat také muži," říká Lucie Švehlová, specialistka ze studia Bomton. Poměr se prý zatím drží někde kolem 1:10. „Kromě jiného je to dáno i tím, že ženy mají zkrátka více namáhaná chodidla. Mohou si za to samy ‒ nosí lodičky, vysoké podpatky. Když se zamilují do nějakých krásných bot, tak si je prostě koupí, i když na ně mají třeba příliš úzkou špičku," dodává své letité zkušenosti pedikérka.

A jak taková pedikúra vlastně vypadá? „Mokrá verze", tedy ta klasičtější začíná relaxační a uvolňující perličkovou lázní. Do té patří také minerální sůl s esenciálními oleji. Po ní následuje péče o kůži nohou, nehty, nehtová lůžka, peeling ‒ a hlavně: masáž chodidel. Po zhruba hodinové seanci se cítíte jako znovuzrození a propuštění z vazby zároveň. Jako by někdo konečně odemknul ty okovy a vy jste se zbavili těžkých železných koulí na nohou. „My doporučujeme podstupovat pravidelnou péči jednou měsíčně," říká specialistka Švehlová.

U běžců prý často řeší problémy vycházející ze špatně stříhaných nehtů. Pokud se chcete vyhnout bolestivým problémům s jejich zarůstáním, nestříhejte je až těsně k lůžku, zvláště pak ne v rozích. Nehty na nohou bychom ale měli udržovat krátké, aby nedocházelo k jejich narážení do vnitřní špičky boty (z toho pak na nich zhusta vzniká přírodní černo-fialový přeliv s častou dezercí nehtu mimo naše chodidlo).

Při rychlejším, intenzivnějším běhu působí na chodidla běžně síly odpovídající dvoj až trojnásobku naší tělesné hmotnosti. S tím se už dokáže vypořádat pouze zdravé chodidlo s odpovídající klenbou. A právě s ní máme při vedení našich moderních životů často problémy. Jak jim předcházet? Stačí pravidelně provádět jednoduchá cvičení.

• Například při čištění zubů stát jen na jedné noze, pravidelně střídat.
• Opakovaně chodidlem uchopovat například ručník ležící na zemi.
• Pokusit se chodidlem opakovaně zvedat ze země malé předměty (kostičku lega, kamínek, kaštan apod.).
• Vestoje přitahovat špičky chodidel vzhůru.
• Užitečné jsou také nejrůznější terapeutické míčky a válečky, po nichž pravidelně projíždíme chodidlem.

SPECIÁLNÍ TIP PRO BĚŽCE
Po tréninku můžete svá unavená chodidla osvěžit následujícím způsobem: Půllitrovou plastovou lahvičku od pití naplňte vodou a nechte na pár hodin v lednici či mrazáku. Po tréninku ji položte na zem a každé chodidlo na ní několikrát poválejte zepředu dozadu. Kromě terapeutického působení chladu (zvláště za současných veder) také následně podpoříte prokrvení a regeneraci.

Pedikéři také doporučují udělat si alespoň jednou za týden teplou nožní lázeň. Vodu o ideální teplotě 28-37 °C obohatíme o olej či sůl do koupele a vydržíme v lázni alespoň po dobu 5 minut. V pohodlném křesle a například s dobrou knihou v ruce by to neměl být žádný problém.

Článek byl připraven ve spolupráci se Studiem Bomton Florentinum.

René Kujan, Sport.cz

Pečujete pravidelně o svá chodidla?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce