Rubriky:

Ladíme

Krize středního věku: Regeneruje tělo čtyřicátníka pomaleji? Nová studie vás možná potěší

9. listopadu 2017 12:30 - Praha

Pokud jste nastoupili cestu životem vstříc už čtvrtému či pátému křížku, čeká vás pravděpodobně krize středního věku. K takové nepěkné věci patří kde co, v běžeckém světě pak tvrzení, že „už to není, co bývalo“ a že jste teď pomalejší, regenerace probíhá pomaleji a možná vás taky pobolívá hlava a jste „takoví unavenější“, než když vám bývalo dvacet. A teď pojďme společně s jednou důkladnou vědeckou studií zjistit, jestli je to vůbec pravda!

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Za dvacet let se v lidském životě změní hodně věcí. Mezi 20. a 40. rokem určitě více než třeba mezi 50. a 60. Jako bychom slyšeli vaše „práce, rodina, hypotéka, starosti...". Asi máte pravdu. Převážnou část času teď trávíte v práci, na pořádný trénink už tolik času nezbývá a tak dále. Z téměř dětských dob, které jsme trávili lítáním po venku, na kole, po horách či lesích, se stávají časy rozvážných mužů a žen sedících za počítačem.

Český starobní důchodce je mistrem světa v triatlonu

Co když se jen dostáváme do bludného, začarovaného kruhu, kdy méně času na fyzické aktivity znamená větší slabost a ochablost a ta zase přináší méně chuti do fyzických aktivit? Američtí vědci se pokusili tuto nejednoduchou otázku prozkoumat blíže. Určitě můžete namítat, že jejich studie nemá 100% vypovídací schopnost, protože se jim nepodařilo po dlouhá desetiletí sledovat lidi, z nichž jednu polovinu neustále ponoukali k aktivitě, zatímco tu druhou drželi zavřenou v obýváku na gauči před televizí. Ale zapřemýšlejte i sami ‒ možná i vy byste sami na sobě mohli provést takový dlouhodobý experiment. A možná získáte dlouhodobý bonus.

Samotného experimentu se zúčastnily dvě skupiny probandů. V jedné byl průměrný věk 22 let, v druhé 47 let a obě skupiny vykazovaly dobrou úroveň všeobecné fyzické kondice a pravidelně trénovaly. Všichni absolvovali komplexní izokinetický odporový trénink skládající se z osmi jednotek po deseti opakováních. Účastníci měli za úkol napnout kolena a poté je opakovaně ohýbat proti konstantnímu odporu. Byla měřena síla nohou před a po testu, někdy ještě jednou 48 hodin po tréninku. Probandům byla pravidelně odebírána krev a vědci sledovali míru poškození svalstva, zánětlivost a rychlost regenerace a oprav poškozené svalové tkáně.

Výsledky byly opravdu překvapivé a jednoznačné: Mezi skupinami neexistuje žádný rozdíl! Samozřejmě byla mladší skupina silnější, ovšem relativní ztráta síly po tréninku a její obnovení probíhalo v obou skupinách stejně. Jinými slovy: Neexistuje žádný důkaz, že by stáří mělo mít vliv na rychlost a kvalitu regenerace. Výzkum tak dal vědecký podklad, ověření staré známé pravdy: Nepřestanete běhat, protože jste moc staří. Budete moc staří, protože přestanete běhat. Třeba Kanaďan Ed Whitlock by mohl vyprávět. Ten ještě v 73 letech dokázal zaběhnout maratón za 2:54:48.

Tady se ukazuje užitečnost třeba i takového tréninkového deníku. Kdyby vás ve čtyřiceti přepadl nějaký splín, můžete si zalistovat zažloutlými stránkami z vašich 20. let a zjistit, že i tehdy jste se někdy cítili zcela vyčerpaní a bez energie. Ale tenkrát jste si možná ještě nemysleli, že smyslem vašeho života je umřít vsedě za klávesnicí...

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce