Rubriky:

Ladíme

Nedáváte do svých tréninků všechno? Děláte chybu, ochuzujete svůj mozek!

11. listopadu 2017 07:49 - Praha

Běhání má bezesporu velký pozitivní přínos na naši kondici a zdraví. Nepochybně už jste i vy sami na sobě pocítili, že dokáže výrazně ovlivnit také naši psychiku, náladu. Ti šťastnější z nás už se setkali s pověstnou „runner’s high“, běžeckou euforií zažívané po nějakém tom šťavnatém výkonu. Nepřichází vždy, nepřichází u každého a recept na ni je příliš neurčitý a nejednoznačný. Vědci teď ale odhalili něco, čím byste ji ‒ pokud ještě není vaší pravidelnou běžeckou družkou ‒ k sobě mohli přivolat.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jedna z evropských vytrvaleckých velmocí se zaměřila na výzkum procesů probíhajících v lidském mozku po fyzické zátěži. Finská University of Turku zjišťovala, jak souvisí produkce endogenních morfinů s fyzickou zátěží, a hlavně s její intenzitou. Endorfiny, jak dobře známo, se vyplavují při sportu, ale také třeba sexu nebo při porodu. Jejich vylučování může dokonce způsobovat i konzumace některých potravin. Ale vsaďte se, že si nedokážete vychutnávat čokoládu tak často jako pořádný trénink!

Jste dost urputní? Možná by šlo běžet ještě lépe

Sportovce, a nejen je, ale vždy trápilo, že pocity štěstí a euforie nepřicházejí vždy a všichni chtěli přijít na to, čím to je. Díky finským vědcům už toto víme zcela přesně: Produkce endorfinu, hormonu štěstí souvisí s intenzitou cvičení. Po smrti je to tak druhá zaručená a definitivní spravedlnost tohoto světa. Čím víc trénink flákáte, tím méně endorfinu dostanete, respektive nedostanete žádný. Čím víc se do tréninku ponoříte a odběháte jej opravdu poctivě, tím více trenérovy chvály dopadne na vaši hlavu a tím více endorfinu zaplaví váš mozek.

A to není všechno. Tento v zásadě jednoduchý princip také vysvětluje, jak funguje motivace. Když máte po tréninku hluboké pocity štěstí a přívaly takového nadšení a energie, že by se s ní dalo pohánět několik bloků jaderné elektrárny, máte příště do dalšího tréninku o to větší chuť. Ten, kdo trénink flákal, nedostane potřebnou dávku endorfinu a vlastně tak nějak nechápe, proč by to měl příště zase celé opakovat. Ergo motyčka: Lidé beroucí své tréninky vážně mají mnohem vyšší tendenci ve cvičení pokračovat a udržovat jej jako nedílnou součást svého života.

Nebuďte bloudi a buďte rychlejší! Trénink 30-20-10

Studie kromě jiného porovnávala výsledky hodinového tradičního aerobiku s vysoce intenzivním intervalovým tréninkem. Ukázalo se, že platí jednoduchá rovnice: čím vyšší intenzita, tím více endorfinů. Ovšem všechno má svou míru. Vědci zároveň vysledovali, že velmi vysoká intenzita zátěže vede k předávkování a začnou narůstat negativní pocity a bolest. Platí i zde, že každá zbraň se může otočit i proti vám. Přeženete to s tréninkem a radost z pohybu a chuť do dalšího je ta tam. Takže zase nic fanaticky nepřehánějte. Jedině tak si zachováte nadšení a touhu pokračovat.

kü, Sport.cz

Zažili jste někdy runner’s high?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce