Rubriky:

Ladíme

Lepší rychlý a hubený běžec než tlustý a unavený! aneb Bojujeme s přebytečnými kily

14. listopadu 2017 12:30 - Praha

Běžci takzvaně výkonnostní, tedy určitý opak hobby běžců, dbají i na takové aspekty, jakým je aktuální tělesná hmotnost. Určitě se i mezi hobby běžci najde silná klika „hubnoucích do plavek“, ale výkonnostní sportovec přeci jen k tomuto aspektu přistupuje mnohem sofistikovaněji. Zatímco jednomu stačí vědět, že se nesmí přejídat a potřebuje se hýbat, druhý sleduje přijaté i vydané kilojouly a kalorie. Oběma se ale bude běhat lépe, když s sebou nebudou na trati tahat michelina kolem pasu. Jak vypadají přesná čísla?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Hojně používané měřítko fyzické zdatnosti představuje třeba VO2 max. Vyjadřuje schopnost těla využít nadechnutého a ke svalům transportovaného kyslíku. Měří se na mililitry kyslíku za minutu na kilogram tělesné hmotnosti. Čím vyšší tato jednotka je, tím lepší fyzička. Už z čistě matematického pohledu na ni vyplývá, že pouhým snížením hmotnosti se dostaneme k lepšímu, vyššímu číslu VO2 max.

Běháte, a přesto nehubnete? Jak jít na to od lesa?

V praxi to samozřejmě platí také. Vytrvalci jsou vesměs hubení, šlachovití lidé s převahou pomalých svalových vláken. A obtloustlého Keňana na stupních vítězů nějakého maratónu aby pohledal. Nikomu se zkrátka nechce trápit se na trati se zbytečnou zátěží. A platí, že pokud všechny ostatní podmínky zůstanou zachovány, pouze tělesná hmotnost se sníží, dosáhneme vyšších rychlostí, lepších výsledků.

Poznatky fyziologie nám říkají, že na zhubnutí o 1 kilogram potřebujeme spálit zhruba 7 000 kcal. Průměrně stavěný člověk tak potřebuje sofistikovaným odhadem asi 112 kilometrů na odstranění jednoho kila ze své (nad)váhy. V praxi to vypadá tak, že příjmem potravy získáte x kcal a vy nesmíte zapomenout na to, že váš energetický výdaj musí být x + 7000 kcal, jinak to nebude fungovat. Jinými slovy: Můžete naběhat stovky kilometrů a nemusíte zhubnout vůbec nic, pokud váš energetický příjem bude stále převyšovat výdej! Dobrá zpráva: Pokud zrovna netrháte nějaké rekordy a běžíte aerobním způsobem (tj. nejdete do kyslíkových dluhů a energii čerpáte hlavně z tuků), stačí vám běžet opravdu i velmi pomalu. Hodnota propálené energie se v takovém případě nebude s rychlostí příliš měnit. Dokonce i chůze na tutéž vzdálenost povede k velice podobným výsledkům.

Pozor na pasti!

Statisticky lze výše zmíněné shrnout jednoduchou nepřímou úměrou. Když zhubnete o kilogram, vaše výsledky mají šanci se zlepšit o jedno či dvě procenta. A pravidelné běhání s sebou přináší ještě další pozitivní vedlejší účinek. Mnoho běžců tvrdí, že si tělo více začne říkat, co chce jíst a co mu dělá dobře, a nezřídka se prý stává, že se upraví i objem přijímané potravy. Tělo začne lépe fungovat, lépe využívat zdroje a potravy mu nezřídka stačí méně. O to důležitější je ovšem její kvalita!

Vyhýbat bychom se měli především „prázdným" kaloriím ukrytým v rafinovaném cukru, ale třeba i alkoholu. Dbát by člověk měl i na dobrou hydrataci. Jednak je vody potřeba k chemickým procesům přeměny tuků na energii, jednak je potřeba vyhnout se sebeklamu hubnutí, který je způsoben dehydratací (úbytek hmotnosti není způsoben odbouráním tuků, ale snížením tekutin v těle, což může být i nebezpečné). Pokud chcete hubnout, čiňte tak postupně a pozvolna. Lékaři se vesměs shodují na tom, že zdravý úbytek hmotnosti představuje asi 2 kilogramy za měsíc. Hubnutí je také z mnoha důvodů příhodnější ve fázi všeobecné přípravy (budování obecné vytrvalosti), která většinou probíhá na přelomu roku. Tedy teď je nejvhodnější s tím začít ‒ a Vánocemi si to moc nepokazit!

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce